social-facebook social-twitter

2010 — 2019: de trends in digital design van toen en nu [DEEL 2]

28 december 2018 • 9 minuten lezen

In deel 1 van deze reeks heb ik de ontwikkelingen in digital design van 2010 tot en met 2014 uitgelicht. In dit segment vertel ik je over de trends van 2015 tot en met 2018 en ga ik dieper in op wat 2019 voor ons in het verschiet heeft.

2015: Animatie

Emotionele Pixar-films. Grappige cartoons. Wie houdt er tegenwoordig niet van animatie? Net als met film worden animaties meer en meer gebruikt om de storytelling van een website verrijken. Het maakt de ervaring interactief en vermakelijk. De wondere wereld van animatie ligt dit jaar aan de voeten van designers. Het enige wat ze hoeven te doen, is de deur openen.

Er zijn grote en kleine animaties. Animaties op grote schaal, zoals hamburgermenu’s, pop-ups en smooth scrolling, worden ingezet als primaire interactie om meer impact te hebben op de gebruiker. Kleinere bewegingen die geen verdere input vragen, zoals laadbalken, link-hovers en spinners, zijn ook alom aanwezig.

Er wordt steeds vaker gekozen voor een verborgen menu in de vorm van het hamburgericoon. De voordelen van zo’n menu zijn dat de website een cleaner uiterlijk krijgt en dat er schermruimte vrijkomt voor andere elementen. Niet iedereen is hier echter een voorstander van. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gebruikers zó gewend zijn aan de oude vertrouwde manier van navigeren, dat ze het moeilijk vinden om een interface te bedienen waarbij het menu anders is opgebouwd dan de traditionele horizontale menubalk bovenaan de website.

Door de razendsnelle ontwikkelingen in CSS zijn er meer mogelijkheden als het gaat om hover-effecten. Deze geven een een intuïtieve draai aan het uiterlijk van je website. Wanneer gebruikers niet zeker zijn over de functie van een bepaalde feature, hoveren ze eroverheen en worden ze geïnformeerd met directe visuele feedback.

Creatieve laadbalken zijn een uitstekende manier om gebruikers entertainment te bieden terwijl ze wachten tot de website is geladen. Hierdoor wordt er een positieve draai gegeven aan iets dat normaal gesproken irritatie opwekt. Laadbalken zijn vooral populair in flat design, minimalistische websites, portfolio’s en one-pagers, omdat ze voorkomen dat de bezoeker een pagina ziet die nog niet volledig geladen is.

Onze ogen zijn van nature aangetrokken tot beweging, en dat maakt animatie de perfecte manier om de bezoeker mee te slepen in de visuele hiërarchie van jouw huisstijl.

Foto: iPhone S Rose Gold
© Apple

Animatie

 

2016: Micro-interactions

Je hebt een app of website gebouwd die er geweldig uitziet. Het heeft een mooi verhaal, en visueel zit het goed in elkaar. Top! Maar je vindt het niet genoeg: het heeft meer nodig, iets dat écht een band legt met je gebruikers. Iets dat organisch aanvoelt.

Dat is het punt waarop micro-interactions handig van pas komen. Een micro-interaction is een enkele, korte manier van visuele feedback die de bezoeker krijgt als hij een actie heeft voltooid. Wat dacht je van een vinkje dat tevoorschijn komt wanneer je een contactformulier invult, of een animatie als je een product toevoegt aan je winkelmandje. Meestal zijn deze interacties subtiel, waardoor je ze naadloos kunt verweven in je design.

Micro-interactions hebben drie specifieke doelen:
• Het efficiënt communiceren van een status
• Het resultaat visualiseren van een actie
• De gebruiker helpen iets te manipuleren op het scherm

 

De communicatietool Slack is een masterclass als het gaat om deze mini-interacties. Hiermee kunnen gebruikers met elkaar communiceren, bestanden bijvoegen en elkaar taggen. Terwijl ze door de app navigeren, worden ze voorzien van van real-time updates. Denk aan berichten markeren als 'gelezen', of notificaties tonen zodat mensen in-sync zijn met wat er wordt gecommuniceerd.

Micro-interactions

 

2017: Millennial pink

Trends in design weerspiegelen in veel gevallen trends in fashion. Al in 2006 bracht Acne Studios, het high-end modehuis uit Stockholm, de inmiddels iconische shopper uit. De kleur? Neutraal roze, de absolute tegenhanger van het bekende neonroze dat onder andere Barbie wereldberoemd heeft gemaakt.

Twee jaar na de release van de roségoude iPhone 6S kunnen we dan toch eindelijk zeggen dat we deze kleur bij zijn naam kunnen noemen. Is het perzik? Rozenkwarts? Zalm misschien? Nee: we hebben de kleur collectief de naam 'millennial pink' gegeven, ookwel 13-1404 Pale Dogwood genoemd door Pantone.

Maar hoe kan het dat een eenvoudige kleur in een jaar tijd zo ongekend populair is geworden? In essentie is millennial pink veel meer dan een mooie rozetint. De kleur heeft zich ontwikkeld tot het boegbeeld van ons huidige politieke klimaat. Thinx maakte het laatste aantal jaar furore met een baanbrekende campagne voor hun vrouwenproducten, waarin ze millennial pink gebruiken in hun kleurenpalet in combinatie met eigentijdse typografie. De visie wordt ijzersterk overgebracht: 'wij willen een taboe doorbreken'.

Door haar dieperliggende toon is millennial pink niet alleen uitgegroeid tot dé kleur van 2017, maar ook de vele jaren die hierna volgen. Het belichaamt de problemen in onze versnipperde samenleving omtrent discriminatie, gelijkheid en identiteit. Heb jij een grensverleggend product dat écht iets betekent voor de wereld van vandaag en morgen? Gebruik dan millennial pink om een gevoel van culturele awareness en verbintenis te creëren.

Millennial pink

 

2018: Duotone

Het jaar van kleurexplosie in overmaat, waarin blijkt dat we toe zijn aan wat leven in de brouwerij. Waar merken in het verleden vast zaten in het gebruik van web-safe-kleuren, gaan designers de uitdaging aan om zichzelf te onderscheiden van de rest door voor een andere richting te kiezen. Steeds vaker zien we websites en apps met een overvloed aan felle kleuren en optimistische nuances. Deze supersaturatie wordt gecombineerd met onconventionele lijnen en dynamische vormen.

De pionier van deze trend is Spotify, die in al hun grafische uitingen contrasterende kleurfilters toepast om zo een complete visuele taal te presenteren.

De technologische ontwikkelingen in monitors en schermen hebben geholpen bij het correct reproduceren van deze rijke kleurschema’s. Bonte en zelfs vloekende kleuren zijn perfect voor nieuwe merken om de aandacht van de bezoeker op te eisen, maar werken ook in het voordeel van bestaande merken die afstand willen doen van de traditionele webkleuren.

Duotone

 

2019: Brutalisme

Soms is design niet gepolijst en pixel-perfect. Soms is het rauw en ruig, maar kan het de boodschap nog steeds effectief overbrengen. Deze klasse van websites behoort tot de trend brutalisme: een reactie van de jongere generatie op het optimisme en de vrolijkheid van het webdesign vandaag de dag. Waarom wij denken dat de trend booming gaat worden in 2019? Brutalisme is een totaal andere wereld dan we gewend zijn, waardoor het meteen je aandacht trekt.

Hoewel de stroming relatief nieuw is in webconcepten, bestaat het al tientallen jaren als stroming binnen de architectuur en als populaire ontwerptechniek voor billboards en posters in de jaren '50, '60 en '70.

Het interessante aspect van brutalisme is dat de stijl, net als flat design, is voortgevloeid uit minimalisme. In zijn robuustheid en lak aan het feit of het geheel er esthetisch aantrekkelijk uitziet, zou je het echter ook kunnen zien als directe tegenhanger van het veelal positieve flat design.

Brutalisme kun je zien als een verlangen naar de begindagen van het internet, toen veel websites nog brutalistisch waren omdat we niks anders kenden. Ook is het een tegenbeweging die op gang is gekomen om te rebelleren tegen de gladde en zuivere vormgeving die we tegenwoordig zien, en de brandschone designs van vandaag een strop om de hals te doen.

Hoe je brutalisme kunt herkennen? Zien is weten. De techniek staat niet bepaald bekend om zijn verfijning. Wil je toch zeker zijn van je zaak, dan moet je vooral letten op de volgende eigenschappen:
• Geen duidelijke hiërarchie
• Druk design met elementen die elkaar overlappen: een 'broken grid'
• Het design lijkt visuele fouten te bevatten, zoals in overprint of uitlijning
• Analoge stijlelementen
• Simpele of helemaal geen navigatie
• Geen gradients, patronen of texturen
• Geen symmetrie of tussenruimte
• Geen helder kleurenpatroon
• Geen animatie
• Monospace- of extended-typografie
• Strakke achtergronden zonder enige diepte, vaak zwart of wit
• Rauwe fotografie zonder nabewerking

 

Nu al merk je dat de meningen over brutalisme behoorlijk uit elkaar liggen. De één vindt het niets meer dan een excuus om weg te komen met een slecht design, de ander vindt het een verademing ten opzichte van het gestroomlijnde web zoals we het kennen. Waar het sommige gebruikers wegjaagt omdat het niet het niveau van emotionele connectie behaalt als andere stijlen, zullen anderen het met opzet lelijke design kunnen waarderen.

De hamvraag is natuurlijk: wordt brutalisme ooit mainstream? We zien dat vooruitstrevende modemerken als Balenciaga en Gucci de trend al hebben geadopteerd. Toch is de stijl zo hard en in-your-face dat het een 'love it or hate it'-kwestie is. Brutalisme zal geen revolutie teweegbrengen, maar het zal zowel kleine als grote brands zeker beïnvloeden in 2019.

Brutalisme

 

Heb jij een tof merk of idee, maar komt het maar niet van de grond? Wij weten precies hoe je jouw concept onder de mensen kan brengen en in de markt kan positioneren. Neem contact met ons op en we denken met je mee!

Ja, ik wil met jullie brainstormen
 
 
Ferry

Ferry van der Stelt

Ferry is Interaction Designer bij Elevate Digital. Hij houdt zich bezig met webdesign, graphic design, UI/UX-design en branding. Ferry werkt mee aan creatieve online concepten en strategieën. Hij zorgt ervoor dat jouw project er scherp uitziet! Ferry leren kennen? Neem dan contact op!

Deel dit artikel

2010 — 2019: de trends in digital design van toen en nu [DEEL 1]

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x