social-facebook social-twitter

3 tips om storytelling in te zetten voor jouw bedrijf

9 november 2018 • 4 minuten lezen

In onze vorige blog legden we je uit waarom je als marketeer anno nu echt niet meer om storytelling heen kunt. We hebben gedeeld dat verhalen de kracht hebben om empathie bij mensen op te wekken. Een goed verhaal zorgt er namelijk voor dat mensen zich makkelijker kunnen inleven en zich ook meer verbonden voelen met jou als verteller. Verhalen zijn voor iedere marketeer daarom een onmisbaar instrument. Ben je benieuwd hoe jij storytelling kunt inzetten in jouw marketingstrategie? In deze blog geven wij je 3 gouden tips!

1. Zorg dat de basis van je verhaal in orde is

Ieder verhaal is opgebouwd uit een aantal basiselementen, zo stelde de Griekse filosoof Aristoteles ruim 24 eeuwen geleden. Het werk van deze filosoof vormt ook vandaag de dag nog de basis voor veel schrijvers en storytellers. Hij stelde dat er een aantal ingrediënten zijn waaraan een goed verhaal moet voldoen. De drie belangrijkste zijn: de hoofdpersoon, het incident en het conflict. In de basis ontbreken deze drie ingrediënten vaak, waardoor de luisteraar het verhaal simpelweg minder goed onthoudt. We zullen de elementen even kort toelichten.

De hoofdpersoon
Zonder hoofdpersoon uiteraard geen goed verhaal. Het is de persoon die iets gaat meemaken. Dit kan de held zijn, maar net zo goed jouw bedrijf of bijvoorbeeld het product zijn wat centraal staat. Bij het creëren van een karakter moet je ervoor zorgen dat hij of zij geloofwaardig en consistent overkomt. Ook moet een karakter volgens Aristoteles één of meerdere goede eigenschappen bezitten waardoor het publiek hem of haar gaat respecteren.

Het plot
De kern van het verhaal. Wat gaat de hoofdpersoon beleven? Wat gaat het publiek beleven? Houd het plot simpel zodat je het in een aantal zinnen kunt samenvatten.

Het kantelpunt
Belangrijk om in gedachten te houden, is dat een goed plot altijd een groot kantelpunt bevat: een moment waarop het lot van de hoofdpersonen een compleet andere richting inslaat. Dit is wat ervoor zorgt dat het publiek emotioneel betrokken raakt.

 

2. Pas de klassieke 'hero’s journey' toe in storytelling

Van Hollywood blockbusters tot klassieke mythes: veel verhalen hebben een plot dat is gevormd rond de zogenaamde 'hero’s journey' (heldenreis). De term werd bedacht door de Amerikaanse literatuurwetenschapper en hoogleraar mythologie Joseph Campbell, die wereldfaam verwierf met zijn in 1949 gepubliceerde boek ‘’The Hero With a Thousand Faces’’.

In ieder verhaal krijgt de hoofdpersoon op een zeker moment een roeping die hem of haar dwingt de eigen, vertrouwde omgeving te verlaten om op reis te gaan. Die roeping kan een gebeurtenis zijn, maar ook een gekoesterde wens of de confrontatie met iemand anders. Wanneer de hoofdpersoon de comfortzone verlaat, begint de heldenreis. Tijdens deze hero’s journey gaat de hoofdpersoon verschillende uitdagingen aan, vaak bijgestaan door een mentor, om uiteindelijk zijn doel te bereiken en terug te keren naar zijn eigen wereld als een ander en wijzer persoon.

Ook wanneer het gaat om storytelling in marketing biedt de heldenreis uitkomst. Veel bedrijven vertellen hun verhaal namelijk in deze vorm. In dit heldenverhaal vervult de klant de rol van held, en fungeert jouw bedrijf als mentor die de held ondersteunt tijdens ‘de reis’. Op deze manier laat je duidelijk zien hoe jij jouw klant kan ondersteunen om zijn of haar doelen te behalen.

 

3. Gebruik de verhalen van klanten: testimonials

Als je zelf niet zo’n verhalenverteller bent, kun je het altijd nog overlaten aan je klanten. In plaats van zelf te vertellen hoe jouw bedrijf haar klanten helpt, kun je ook de klant zelf aan het woord laten. Op die manier krijgt het verhaal automatisch geloofwaardigheid. Maar liefst 92% van de consumenten gelooft aanbevelingen van vrienden, en 70% van hen zou ook een aanbeveling van een vreemde vertrouwen. Dat blijkt uit cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen. Een testimonial is een vorm van social proof, en waarom dat zo goed werkt schreven we al in deze blog.

Samenvattend kun je stellen dat social proof mensen overhaalt om anderen te volgen, omdat dit gedrag algemeen geaccepteerd is. Wil je graag de verhalen van jouw klanten inzetten? Let er dan op dat je goede testimonials schrijft die betrouwbaar en duidelijk overkomen. Je hoopt natuurlijk dat potentiële klanten na het lezen van zo’n verhaal weten wat jouw bedrijf te bieden heeft en waarom zij ook voor jou moeten kiezen. Als je dit goed doet, kunnen testimonials een geweldige bijdrage leveren aan de storytelling-strategie van jouw bedrijf!

Neem contact op via 030 7400 999, wij leren je de ins and outs van storytelling!

Meer weten over dit onderwerp?
 
 

May-Anne Oltmans

May-Anne is gek op alles wat met tekst te maken heeft. Als digital marketeer houdt ze zich dagelijks bezig met (SEO) bloggen, copywriting en alles wat daartussen zit. Benieuwd wat wij kunnen doen om jouw content- en SEO-strategie een boost te geven? Neem contact op!

Over Elevate Digital

Elevate Digital is een full-service digital agency ontstaan in 2011. Vanuit ons kantoor in hartje Utrecht helpen wij met 20+ specialisten de online ambities van onze klanten te realiseren. We kijken ernaar uit om samen te werken aan mooie nieuwe projecten. Raise the bar!

Deel dit artikel

Storytelling in marketing: dit is waarom het werkt

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x