Creatie Conversie Events Over ons Jobs Blog Contact facebook linkedin instagram voorwaarden privacy Phone
social-facebook social-twitter

5 tips om te adverteren via Pinterest

30 april 2019 • 8 minuten lezen

Het duurde iets langer dan verwacht: sinds begin deze maand kunnen we ook in Nederland adverteren via Pinterest.

Wat is Pinterest?

Pinterest kun je het beste beschrijven als een online prikbord. Het is een visueel platform dat wordt gebruikt om inspiratie en interesses vast te ‘pinnen’ op verschillende online borden. Je kunt je eigen foto’s uploaden, of foto’s van andere gebruikers pinnen.

Voor bedrijven is dit interessant, omdat de oorspronkelijk geplaatste URL bij de afbeelding altijd behouden blijft. Je hebt bijvoorbeeld een bedrijf in interieur. Je plaatst een aantal van jouw producten online via Pinterest met een directe link naar de webshop. Deze pin wordt gevonden door andere gebruikers en op hun borden vastgezet als inspiratie. Weer een andere gebruiker doet inspiratie op en komt op een bord terecht waar jouw afbeelding staat. Ze klikken op de link en kunnen gemakkelijk het item bestellen!

Expert tip: Worden jouw pins door andere gebruikers opgeslagen? Dan kun je zien waarin zij nog meer interesse hebben door de andere borden en pins te bekijken. Zo weet je precies waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is.

 

Voor wie is adverteren via Pinterest?

Pinterest is een visueel platform, waar het draait om de geuploade afbeeldingen. Je kunt jouw pins nu extra laten opvallen onder de juiste doelgroep door advertenties in te zetten. Je kunt verschillende doelen bereiken door middel van adverteren via Pinterest.

Wil jij de loyalty vergroten onder bestaande klanten of juist je naamsbekendheid vergroten onder een nieuwe doelgroep? Dan is Pinterest het juiste kanaal. Ook kun je de advertenties inzetten om bijvoorbeeld meer volgers te genereren voor jouw merk, nieuwe acties te communiceren, inspelen op actuele gebeurtenissen of nieuwe producten introduceren.

Adverteren via Pinterest is dus van grote waarde voor voornamelijk visuele bedrijven in branches als interieur, fotografie, tuinen en mode, maar ook design en food.

 

Volg deze stappen om te adverteren via Pinterest

  1. Een zakelijk account opzetten
    Om te kunnen adverteren via Pinterest is het van belang dat je een zakelijk account hebt. Je kunt jouw persoonlijk account upgraden naar een zakelijk account, of een nieuw account opzetten. Hoe je dat kunt doen, lees je via deze link.
    Zoals Pinterest zelf zegt, zijn zij eigenlijk geen social mediaplatform, maar een visueel inspiratieplatform gebaseerd op zoekresultaten. Het is dan ook belangrijk om jouw website te ‘claimen’. Wanneer je dit doet, verschijnt jouw profielafbeelding naast alle pins die van jouw website komen. Ook kun je analytics inzien én adverteren met je zakelijk account.
     
  2. Kies het juiste advertentieformat
    Zodra je een zakelijk account hebt wordt automatisch een advertentieaccount aangemaakt. Via https://ads.pinterest.com kun je jouw advertentieaccount openen en bekijken.

    Er zijn een aantal verschillende advertentieformats waaruit je kunt kiezen. Ieder format heeft zijn eigen kenmerken:

    Pinterest standaard advertentie

    - Standaard pin
    Deze pin ziet er hetzelfde uit als de normale, organische post. Aan de hand van vooraf ingestelde zoekwoorden wordt jouw advertentie vertoond in de zoekresultaten.







     

    Pinterest video advertentie

    - Gesponsorde video - standaardbreedte of maximale breedte
    Je kunt er ook voor kiezen een video te promoten in plaats van een statische afbeelding. Bewegend beeldmateriaal valt extra op in de feed en je kunt meer laten zien. Videopins worden op mobiele apparaten automatisch afgespeeld als ze voor meer dan de helft zichtbaar zijn. Zeker relevant dus!





     

    Pinterest app advertentie

    - Gesponsorde app pins
    Wil je jouw app graag promoten? Gesponsorde app pins hebben hetzelfde formaat als de standaard pins, enkel verwijzen ze door naar de installatie van je app. Deze pins zorgen voor meer app-installaties en naamsbekendheid onder je (nieuwe) doelgroepen.






     

    Pinterest carrousel advertentie

    - Gesponsorde carrousels
    Net als bij Facebook en Instagram kun je ook via Pinterest meerdere afbeeldingen in één advertentie sponsoren. Via een carrousel kun je 2 tot 5 afbeeldingen laten zien aan je potentiële klanten. Handig als je bijvoorbeeld meer wilt inzoomen op de details van je product.

    Kijk hier voor alle specificaties per advertentietype.



     
  3. Kies de juiste doelstelling
    Bedenk welk doel je wilt bereiken met je advertenties, en ga ook na welk type advertentie daar het beste bij past.

    Is jouw doel om nieuwe mensen te bereiken en hen te laten kennismaken met jouw bedrijf? Kies dan voor ‘naamsbekendheid’ als je afbeeldingen in wilt zetten, of ‘videoweergaven’ als het gaat om video. Probeer bij deze doelstellingen regelmatig nieuw beeldmateriaal en nieuwe doelgroepen uit. Zo kun je de campagne optimaal inzetten en een stabiele basis voor je merkbekendheid creëren.

    Wil je graag het aantal leads verhogen of meer verkeer naar je website genereren? Kies dan als advertentiedoelstelling ‘verkeer’, ‘app-installaties’ of ‘conversies’. Maak gebruik van de Pinterest-pixel, en je kunt gemakkelijk alle conversies uit deze campagne meetbaar maken.
     
  4. Target de juiste mensen
    Nu je de doelstelling weet en de advertentie hebt opgemaakt, kun je bepalen aan wie je de advertentie wilt laten zien. Hiervoor zijn 3 opties:

    - Doelgroep-targeting
    Net als bij andere advertentieplatformen kun je specifiek targeten op een bepaalde doelgroep. Heb je bijvoorbeeld een relevante klantlijst? Dan kun je die uploaden en koppelt Pinterest daaraan de juiste profielen. Heb je de pixel geïnstalleerd? Dan kun je je richten op de bezoekers van je website (remarketing) en hier eventueel vergelijkbare doelgroepen van aanmaken. Nog een optie is om je te richten op de mensen die al eerder betrokken waren bij je pins.

    - Interesse-targeting
    Het pinnen van afbeeldingen op borden in verschillende categorieën, is waar het om draait bij Pinterest. Je kunt dan ook jouw advertenties laten zien aan mensen op basis van wat zij leuk vinden (en dus pinnen). Denk hierbij aan categorieën zoals recepten, woondecoratie, modetrends, en meer.

    - Trefwoorden-targeting
    Zoekt een potentiële klant via Pinterest naar een bepaalde zoekterm die relevant is voor jou? Als jij deze opgenomen hebt in je campagne, ben jij met je advertentie zichtbaar als gerelateerde pin. Dit type targeting helpt het verkeer een boost te geven en stimuleert online actie. Zij zoeken specifiek en zijn dus klaar om de volgende stap in de marketingfunnel te zetten.
    Sluit irrelevante zoekwoorden uit, maak gebruik van matchtypen en optimaliseer je campagne nauwkeurig aan de hand van zoektermrapporten.
     
  5. Budget en planning
    Plan jouw advertenties goed in, bedenk hoe lang je de campagnes wilt laten lopen en of de landingspagina’s juist zijn ingericht (zie blog die wij eerder schreven over het belang van een juiste landingspagina). Investeer in een mediabudget en bekijk na 1 tot 2 maanden of dit bijgesteld kan worden voor een optimale campagne.

Expert tip: Vergeet geen UTM-parameters toe te voegen aan de landingspagina’s van deze campagne. Zo kun je in Google Analytics precies zien welk verkeer er uit Pinterest is gekomen.

 

Wat zijn de voordelen van adverteren via Pinterest?

Zijn visuele uitingen belangrijk voor jouw bedrijf en is jouw doelgroep actief met het opdoen van inspiratie via Pinterest? Dan ben je met adverteren via Pinterest al vóór de aankoopfase zichtbaar bij de doelgroep. Je hebt een groot bereik, en door de gerichte targetingmogelijkheden kun je heel specifiek aan de juiste mensen jouw advertenties laten zien.

 


 

Wil je meer informatie over adverteren via Pinterest of eens sparren of het geschikt is voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met onze social media-experts!

Ja, ik wil met jullie sparren
 
 

Deel dit artikel

10 tips voor een converterende landingspagina

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x