social-facebook social-twitter

5 tips om LinkedIn in te zetten voor jouw B2B

9 april 2019 • 6 minuten lezen

LinkedIn: hét platform om jouw bedrijf te laten groeien en de juiste leads aan te trekken. In Nederland heeft Linkedin 611.000 dagelijkse gebruikers. B2B-marketeers zijn dan ook enthousiast om dit platform in te zetten voor hun marketingactiviteiten. En jij? Gebruik jij LinkedIn al om expertise te delen, leads te genereren en omzet te realiseren? We geven je 5 tips om vandaag nog succesvol aan de slag te gaan met B2B-marketing via LinkedIn.

Het is natuurlijk een open deur, maar zorg allereerst voor een compleet LinkedIn-profiel. Vul alle velden in en zorg voor een consistent profiel. Voeg een omslagfoto toe en gebruik je logo als profielfoto. Dit zorgt voor vertrouwen en herkenbaarheid. Een andere tip is om relevante zoekwoorden aan je profiel toe te voegen in bijvoorbeeld de omschrijving. Zo kan jouw profiel ook in zoekmachines gevonden worden. Als de basis volledig is, kun je aan de slag met het opzetten van een marketingstrategie voor LinkedIn.

 

1. Publiceer artikelen en video’s

LinkedIn is een platform waar jouw netwerk en het delen van kennis centraal staat. Ook voor jouw B2B is dit belangrijk. Publiceer daarom regelmatig artikelen en video’s met een link naar een relevante landingspagina op jouw website. Zorg voor meer zichtbaarheid door ook relevante LinkedIn-groepen te volgen en interactie te hebben met andere gebruikers.

 

2. Repost berichten van jouw bedrijf

Zeker als jouw bedrijfspagina op LinkedIn net is opgezet, bereik je nog niet veel profielen met jouw bericht. Door tip 1 toe te passen zal je bereik snel groter worden, maar je kunt dit een extra boost geven door met jouw persoonlijke profiel het bericht te delen. Zo zijn ook jouw persoonlijke volgers op de hoogte en zullen zij interactie hebben met het bericht.

 

3. Specifieke targeting

Als enige platform kun je via LinkedIn heel specifiek op een B2B-doelgroep targeten. Denk aan de grootte van het bedrijf, de functie van de gebruiker en zelfs de bedrijfsnaam. Creëer een advertentie met een relevant en actueel onderwerp voor gebruikers uit een bepaalde branche en maak hier een doelgroep voor aan. Op deze manier kun je relevant verkeer een boost geven. Maak verschillende varianten aan per advertentie om te testen wat het beste werkt. Denk aan variëren met afbeeldingen, buttons en tekst in de advertentie.

 

4. Zet lead-advertenties in om leads te genereren

In onze eerdere blog over lead nurturing beschreven we het belang van het opsplitsen van een marketingstrategie in drie stadia. Hierin is een ‘top of funnel’-strategie belangrijk. Zonder lead-generatie zijn er geen leads om op te volgen. Combineer het downloaden van bijvoorbeeld een whitepaper met de lead-advertenties van LinkedIn. Mensen op LinkedIn willen graag gevoed worden met veel informatie, maar vaak duurt het te lang om via een landingspagina een formulier in te vullen en een download aan te vragen.

LinkedIn heeft deze drempel verlaagd door Lead Gen Forms, een advertentietype waarbij alle vereiste informatie automatisch is ingevuld. Met één klik op de knop wordt een download aangevraagd! Deze leads ontvang je in de Campaign Manager en kun je daarna inzetten voor e-mailmarketing.

 

5. Stimuleer conversies door middel van retargeting

Als je regelmatig linkposts en video’s publiceert, zal ook het verkeer dat via LinkedIn jouw website bezoekt, toenemen. Aan de hand van remarketing-advertenties bereik je gebruikers die jouw website al eens hebben bezocht, en dus al eerder interesse toonden in jouw bedrijf.

De LinkedIn Insight Tag verzamelt informatie over de bezoekers op jouw website en toont vervolgens enkel aan deze gebruikers specifieke advertenties. Heel waardevol om hen bijvoorbeeld een gepaste aanbieding te doen naar aanleiding van de pagina(‘s) die zij hebben bezocht. Met deze tag kun je in de Campaign Manager ook precies zien welke kenmerken de profielen hebben. Bijvoorbeeld van welk bedrijf zij zijn, uit welke branche zij komen en wat de bedrijfsgrootte is. Waardevolle informatie om de advertenties en eventueel de landingspagina’s te optimaliseren.

 

LinkedIn Live

Op dit moment wordt een nieuwe feature van LinkedIn uitgerold (beta-versie) in de VS, namelijk Linkedin Live. Het is een live videodienst, die iedereen kan volgen op het moment dat jij live gaat. Naast de video wordt een openbare chat weergegeven voor live interactie met de kijkers.

Welke kansen brengt dit met zich mee voor B2B? Ik gaf het net al aan: er is een mogelijkheid tot realtime interactie! Als bedrijf kun je deze nieuwe feature binnenkort gebruiken voor bijvoorbeeld het releasen van een nieuw product, het organiseren van een Q&A of het broadcasten van een live vlog tijdens een groot event. De mogelijkheden zijn eindeloos en wij kunnen dan ook niet wachten tot deze feature ook in Nederland wordt geïntroduceerd.

 
 

Ben jij enthousiast geworden en geloof je dat LinkedIn het juiste platform is voor jou om het bereik van jouw B2B te vergroten? Neem dan eens contact op, we denken graag met je mee!

Ja, ik wil met jullie sparren
 
 

Over Elevate Digital

Wij zijn de growth marketing agency die jouw groeidoelstellingen realiseert. Met onze full-service aanpak zorgen we voor maximale resultaten bij bedrijven. Voor bedrijven met ambitie, net als wij. Wij leggen de lat altijd hoger en maken slimme keuzes om jouw grens te verleggen. Dat is onze missie.

Deel dit artikel

Lead Nurturing: 5 tactieken om meer kansen te krijgen

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x