social-facebook social-twitter

6 tips: Zo schrijf je een goed leesbare blog

15 november 2018 • 5 minuten lezen

In een vorige blog hebben we gekeken naar waar je op moet letten voordat je gaat bloggen. Nu je een goed idee hebt van wat het doel van je blog is, geven we je 6 tips om een goed leesbare blog te schrijven.

1. Begin niet met de titel

Om meteen maar met de eerste tip binnen te vallen: schrijf je titel als laatste. Ja, je blogbericht heeft een ijzersterke titel nodig die de lezer overhaalt om op het artikel te klikken of deze zelfs te delen. Deze moet niet alleen de lading van het artikel dekken, maar ook de juiste keywords bevatten waar je het meest relevante organische verkeer mee kunt trekken. Neem de tijd voor het bedenken van een goede titel!

 

2. Schrijf de conclusie als eerste

Dit voelt vreemd aan. Waarom de conclusie als eerste weggeven? Dit is waar de bezoeker voor komt. Ze willen graag meer weten over het onderwerp, vertel dat ze daarom aan het begin van je blog. In de eerste twee alinea’s kun je de conclusies omschrijven, waarna je over gaat op het uitleggen en onderbouwen van deze punten. Probeer het eens, je blog is meteen een stuk beter leesbaar!

Uiteraard kun je in de inleiding wel uitleggen wat de aanleiding van de blog is of deze aanvullen met een leuke anekdote. Houdt wel in je achterhoofd dat de lezer op zoek is naar datgene waar de titel naar verwijst.

 

3. Doorbreek het F-patroon

Veel bezoekers scannen een blogpagina in een F-patroon. Hierbij lezen ze de titel en de eerste paar alinea's vaak het beste, maar scannen de rest van de tekst voornamelijk aan de linkerzijde tot ze iets zien wat de aandacht trekt.

Doorbreek het F-patroon door ervoor te zorgen dat de tekst goed gestructureerd is. Hiermee blijft de aandacht van de lezer langer bij het artikel en kun je beter aansturen op call-to-actions. Hoe kun je dat het beste doen?

• Deel je artikel op in blokken van 2 of 3 alinea's. Behandel hierin de onderwerpen kort en bondig. Wil je heel uitgebreid op de materie ingaan? Overweeg dan om je blog op te breken in verschillende artikelen. Aandacht is een schaars goed!

• Geef elk blok een sterke kop en plaats de belangrijkste woorden vooraan in deze zin. Dit geeft de gebruiker de mogelijkheid om sneller te scannen en in te haken wanneer de blog ingaat op een punt waar de lezer veel interesse in heeft.

• Gebruik lijstjes - zoals deze - als je snel een aantal korte punten wilt behandelen (met bullets) of een proces wilt beschrijven (met nummers). Zo kan de lezer snel de hoogtepunten tot zich nemen.

• Zorg dat acties en links helder zijn. Geef de linktekst niet alleen een andere styling, maar geef ze ook duidelijke woorden. ‘Download hier de whitepaper’ is bijvoorbeeld veel duidelijker dan wanneer alleen het woordje ‘download’ klikbaar is.

 

4. Actieve en positieve content activeert de lezers

"Behoud de aandacht door korte, sterke zinnen te gebruiken". Beoordeel zelf, dit leest toch een stuk vlotter dan: "Wanneer je korte en sterke zinnen gebruikt, is de kans dat je de aandacht van de lezer behoud aanzienlijk hoger". Actieve en to-the-point zinnen houden je lezer alert en je tekst kort.

 

5. Maak gebruik van de juiste afbeeldingen

Visueel materiaal maakt de blog compleet en kan zorgen voor meer rust in je tekst. Probeer afbeeldingen en video's wel onderdeel te laten zijn van het geheel. Een goede ‘hero image’ (een hoofdfoto bovenaan je blog) is cruciaal. Deze wordt bijvoorbeeld gebruikt wanneer een bezoeker de post via Facebook verspreid en zal het aantal kliks op je blog verhogen.

Wanneer je halverwege je tekst met grotere foto's werkt, kan dit ervoor zorgen dat mensen vanaf dat punt ophouden met lezen, omdat de resterende tekst zo uit beeld wordt gedrukt. Mensen kunnen hier dan ook denken dat jouw blog hier stopt, terwijl dit niet het geval is. Gebruik daarom afbeeldingen die niet te groot zijn. Lijn ze eventueel uit naast de tekst als de grootte van de afbeelding dit toelaat.

 

6. Laat je blog checken door een collega

Niemand is perfect en iedereen maakt fouten in zijn teksten. Zorg er dan ook voor dat je blog wordt nagelezen door iemand met een goed gevoel voor taal en stijl. Ook is een nieuw perspectief op de inhoud van de tekst nodig om de tekst vlot en positief te houden. Deze blog zou bijvoorbeeld niet half zo goed zijn zonder de feedback van mijn collega Kelly.

 

Wil je meer weten over het schrijven van blogs voor jouw bedrijf, of het zelfs uit handen geven aan een partner met veel ervaring in het schrijven van blogs? Stuur ons dan een berichtje, óf kom eens bij ons langs om kennis te maken.

Neem contact op via 030 7400 999, wij leren je de ins and outs van bloggen!

Meer weten over dit onderwerp?
 
 
Sjoerd

Sjoerd Draaismaa

Sjoerd is onze veelzijdige Digital Marketing Consultant. Naast een passie voor CRO, contentoptimalisatie en online advertising bezit hij ook enorm veel kennis over klassieke actie- en horrorfilms uit de jaren 90. Mocht je vragen hebben over een van deze onderwerpen, laat het ons weten!

Over Elevate Digital

Elevate Digital is een full-service digital agency ontstaan in 2011. Vanuit ons kantoor in hartje Utrecht helpen wij met 20+ specialisten de online ambities van onze klanten te realiseren. We kijken ernaar uit om samen te werken aan mooie nieuwe projecten. Raise the bar!

Deel dit artikel

3 tips om storytelling in te zetten voor jouw bedrijf

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x