7 redenen om te kiezen voor Copernica voor je e-mailmarketing

Myrthe de Goeij | 4 min.

De allereerste e-mail werd verzonden in 1971. Dat is vijftig jaar geleden! Tot op de dag van vandaag is e-mail een zeer populaire vorm van direct marketing en gaat er wereldwijd behoorlijk wat marketingbudget naartoe. Logisch, want e-mailmarketing is een enorm veelzijdig communicatiekanaal en heeft een aanzienlijke hoeveelheid voordelen. De resultaten zijn perfect meetbaar en er is geen eenvoudigere manier om direct boodschappen naar geïnteresseerden, klanten of leveranciers te communiceren.

Blog afbeelding

MailChimp, Spotler, Laposta of… Copernica

Een simpele mail sturen naar een lijst met verzamelde e-mailadressen kan met een veelvoud aan verschillende e-mailprogramma’s en software, waarvan MailChimp, Spotler (voorheen Mailplus) en Laposta drie populaire diensten in Nederland zijn. Maar ga je voor een oneindig aantal mogelijkheden en wil je complexe campagnes uitvoeren, dan is Copernica een programma dat een grote hoeveelheid aan e-mailmarketing oplossingen met talloze integraties en functionaliteiten biedt. Bij Elevate Digital hebben wij daarom gekozen voor deze krachtige software voor e-mailmarketing. We lopen samen langs de 7 grote voordelen van Copernica!

#1. Oneindige mogelijkheden met databases en segmenteren

Copernica blinkt uit in multidimensionale databases die je zelf kunt configureren, met een onbeperkt aantal velden, subselecties en dimensies. Dit geeft je enorme flexibiliteit en vrijheid en hiermee kun je zeer efficiënt segmenteren. Waarom is dat zo belangrijk? Uit de cijfers blijkt dat je als bedrijf je rendement aanzienlijk verhoogt wanneer je segmenteert. Door je database op te delen in specifieke groepen -oftewel segmenten- kun jij je boodschap precies afstemmen op een bepaalde groep en deze daarmee optimaal relevant maken. Dit heeft een aantal voordelen: je valt andere klanten niet lastig. De klantervaring verbetert wanneer een boodschap op maat is gemaakt. Gecombineerd met de optimale relevantie zorgt dit voor een betere conversie ratio.

#2. Ontwerp en programmeer responsive e-mailtemplates

Copernica is opgedeeld in twee gedeeltes: de zogenaamde Marketing Suite en de Publisher Suite. Dit is een prettig gegeven. Copernica heeft namelijk veel mogelijkheden, maar is ook een redelijk technische oplossing. Voor de gebruikers met minder technische kennis is er daarom de Marketing Suite waar je bijvoorbeeld aan de hand van drag-and-drop jouw eigen responsive templates ontwerpt. In de Publisher Suite kun je een met code opgebouwd template opmaken. Je hebt helemaal de vrije hand in het ontwerpen van een template op maat. Op de manier die voor jou het prettigst werkt. Voor ieder wat wils dus.

#3. Jouw mail komt nooit meer in de SPAM

Het is natuurlijk heel frusterend als jij je best hebt gedaan op een nieuwsbrief, vragenlijst of e-mail automation en deze komen in de spambox van jouw geadresseerden terecht. Copernica laat je met behulp van de senderscore zien of dit zal gebeuren en geeft je daarnaast aan wat je kunt optimaliseren.

#4. Haal alles uit geautomatiseerde mailcampagnes

Copernica maakt het opzetten van automatische campagnes makkelijker en sterker. Met de software kun je vooraf gedefinieerde follow-ups klaarzetten. Hoe werkt dat? Als in e-mail X wordt geklikt op een specifieke link, dan gaat na 2 dagen automatisch e-mail Y eruit. Ook hiervoor geldt weer: je bent hierdoor optimaal relevant en houd je klanten, prospects of leveranciers optimaal betrokken. Daarnaast biedt het mogelijkheden voor bounce- en click tracking en dynamische content.

#5. Event-based e-mails

Wat je ook kunt doen is zogenaamde event based e-mails uitsturen. Wil jij jouw klanten een kortingscode geven wanneer ze jarig zijn? Wil je hen automatisch een herinnering sturen wanneer hun abonnement bijna afloopt? Door de relevante data op te nemen in jouw database, kun je gemakkelijk dit soort automatische campagnes laten uitsturen. Wat voor een campagnes kun je nog meer inzetten? Denk aan welkomstcampagnes voor nieuwe klanten of retentiecampagnes. Deze laatste is erop gericht om mensen die je mails niet meer openen opnieuw aanzetten tot actie.

#6. Maak een koppeling met je CMS

Laad je e-commerce data automatisch in Copernica. Copernica heeft al verschillende integraties ontwikkeld zodat we jouw CMS en of CRM kunnen koppelen aan Copernica. Op deze manier kunnen mensen die een actie uitvoeren op jouw website automatisch in de database die daarvoor is ingesteld. Dus wanneer mensen zich aanmelden voor een nieuwsbrief, een aankoop doen of een brochure aanvragen, wordt dit door een API meteen doorgestuurd.

#7. Webinars en trainingen

De mogelijkheden zijn oneindig, maar voor de beginnende gebruiker kan de software wat overweldigend overkomen. Geen probleem. Wanneer jij met Copernica aan de slag wil helpt Elevate je natuurlijk verder en kun je aanvullend ook nog eens webinars en trainingen volgen bij Copernica zelf. Hier leer je meer over zowel de basisfuncties als de meer gevorderde mogelijkheden van de software.

Overtuigd? Ben jij benieuwd hoe wij jouw e-mailmarketing met behulp van Copernica naar een volgend level kunnen tillen? We adviseren, ondersteunen en ontzorgen je graag. Neem contact met ons op!

Ja, ik wil ideeën uitwisselen

Verder lezen.

18/09
Popal fietsen, Supersuper kidsbikes en Elevate Digital, rijden samen naar nieuwe hoogtes
Wendy Polman Tuin | 2 minuten
Lees verder →
01/03
Hoera! 7 jaar Elevate, daarom 7 vragen aan Managing Director Tamer
Wendy Polman Tuin | 2 min.
Lees verder →
Tamer
Benieuwd hoe wij jouw merk kunnen laten groeien?
Neem contact op