social-facebook social-twitter

Digital marketingstrategie: waar liggen de kansen in 2019?

12 december 2018 • 5 minuten lezen

2019 staat alweer bijna voor de deur: hoe maak jij een vliegende start in het nieuwe jaar? Waar moet je rekening mee houden, en welke onderwerpen moeten op jouw roadmap staan in 2019? We zetten 5 belangrijke trends op een rij voor jouw online marketingstrategie het komende jaar.

1. Authenticiteit wint. Altijd.

Eerlijk is eerlijk, er heerst steeds meer wantrouwen voor reclame en marketing onder de consument. Hierdoor wordt authenticiteit een belangrijk element in 2019, of is het eigenlijk nu al. De overgrote meerderheid van de consumenten geeft dan ook aan dat authenticiteit een belangrijke factor is bij het bepalen welke merken moeten worden ondersteund. Mensen vertrouwen mensen, en niet merken. Om deze reden is onder andere influencer-marketing ook zo groot geworden. Denk hierbij ook een User Generated Content. Laat jouw klanten ambassadeur worden van je merk door hun content over jouw merk te delen met potentiële klanten.

 

2. Voice Search is aan het groeien

In onze huiskamers staat steeds vaker een smart speaker. Deze spraakgestuurde assistenten kunnen je bij vanalles helpen in huis of op kantoor. Ze worden ook steeds slimmer. De voorspelling is dan ook dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zal zijn.Speel hier dus nu al op in! Waarom? Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn anders dan de getypte zoekopdrachten. Zoek jij iets in de browser van Google? Dan krijg je een enorme lijst met mogelijke opties waarnaar je op zoek bent. Een spraakgestuurde zoekopdracht geeft vaak maar één enkel antwoord op je vraag. Meer dan ooit is het daarom van belang dat jouw antwoord als eerste genoemd wordt.

Een andere mogelijkheid met Voice Search is het bouwen van je eigen interactie. Zo kun je bij KLM je vluchttijden checken en bij PostNL horen waar jouw pakketje zich bevindt. Bedenk wat Voice Search voor jouw bedrijf kan doen en ga ermee aan de slag.

 

3. Artificial Intelligence doet wat mensen niet kunnen

AI is uitgegroeid tot een soort buzzword. Alhoewel veel bedrijven nog niet precies weten welke mogelijkheden en limitaties er zijn, neemt deze technologie toch steeds meer vorm aan. AI wordt in online marketing steeds belangrijker en je kunt er eigenlijk niet meer omheen. Elke marketing moet dit op de agenda voor 2019 hebben staan.

Hoe dan? Een goed voorbeeld van AI is een chatbot. Chatbots helpen merken om de klantenservice te verbeteren, zonder de budgetten onder druk te zetten. Ze zijn sneller dan mensen en met behulp van verzamelde data geven zij antwoord op de gestelde vragen. Ze worden ‘getraind’ en kunnen zelfs een eigen persoonlijkheid hebben. Chatbots kun je integreren op je website, in een app, en inzetten via social mediakanalen. Erg slim, ze verzamelen ook gebruikersinformatie die later kan worden gebruikt om marketingstrategieën beter af te stemmen.

 

4. Video wordt groter dan je denkt

Video is vaak nog een ondergeschoven kindje in de online marketingstrategie. Toch gaat adverteren met video steeds belangrijker worden. Dit komt omdat er steeds meer videocontent op het internet wordt bekeken. Zo willen consumenten liever een video bekijken om overtuigd te raken een aankoop te doen, in plaats dan dat ze dit ergens lezen.

De mogelijkheden om te adverteren met video zijn enorm, zowel op verschillende kanalen als in verschillende vormen. Denk aan YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, maar ook webinars, instructievideo’s en livestreams zijn populair bij bezoekers. Bedenk dan ook goed welke videostrategie past bij jouw merk en bij jouw doelgroep. Naast de ‘standaard’ video’s, zullen ook virtual reality en augmented reality een belangrijke rol spelen in 2019. Alle reden dus om video in te zetten in jouw marketingstrategie voor 2019.

 

5. Social media: je kunt er niet omheen

Het mag dan wel de laatste topic zijn op dit lijstje, maar zeker niet minder belangrijk. Social media is eigenlijk een verplicht onderdeel van jouw marketingstrategie, ongeacht de branche waarin je werkt. In 2019 groeit vooral de aandacht voor de Social Stories. Deze werden natuurlijk geïntroduceerd door Snapchat, en inmiddels overgenomen door Instagram, Facebook, WhatsApp en Facebook Messenger. Stories hebben een korte levensduur, want na 24 uur is het bericht weer verdwenen. Dit vergt daarom een andere aanpak dan de ‘normale’ posts in de tijdlijn. Wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Neem contact op met onze social media-experts. Zij helpen je graag verder met jouw strategie voor 2019!

 

Wil jij meer weten over hoe je een vliegende start kunt maken in 2019? Jouw business een boost geven aan de hand van deze 5 tips? Neem contact met ons op, en kom eens een kop koffie (of thee) drinken. We helpen je graag verder!

Een kop koffie drinken?
 
 
Kelly

Kelly van Rooijen-Hartog

Kelly kun je het beste omschrijven als enthousiast en creatief. Ze denkt mee op strategisch niveau en vertaalt de vraag van de klant naar de tofste online campagnes. Wil jij meer weten over wat social advertenties voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op!

Over Elevate Digital

Wij zijn de growth marketing agency die jouw groeidoelstellingen realiseert. Met onze full-service aanpak zorgen we voor maximale resultaten bij bedrijven. Voor bedrijven met ambitie, net als wij. Wij leggen de lat altijd hoger en maken slimme keuzes om jouw grens te verleggen. Dat is onze missie.

Deel dit artikel

1 jaar Elevate, wat is onze impact?

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x