social-facebook social-twitter

Mobile first: het nieuwe ontwerpen

12 maart 2018 • 3 minuten lezen

Mobiel browsen is groter dan ooit. In een wereld waarin bijna iedereen ‘on the go’ bereikbaar is, wordt er steeds meer besteld, gelezen en geshopt via smartphones en tablets. En dat verschil merk je.

In het verleden was het allemaal niet zo vanzelfsprekend: mobiel browsen werd vaak gezien als een onhandig proces. Ook voor designers vormde dit een nieuw vraagstuk. Hoe geef je een menu of een webshop-checkout op zo’n klein scherm weer, zonder dat dit ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid?
  Mobile first  
 

Responsive vs. mobile first

Responsive design was een lange tijd de go-to-methode van ontwerpen. Het design werd gemaakt met desktops als uitgangspunt, waarna de website werd ‘gestripped’ van overbodige elementen. Zo bleef alleen de kern over: de interacties die écht belangrijk waren voor de websitebezoeker. Langere teksten werden ingeruild voor hapklare stukjes informatie en call-to-actions werden nog eens flink uitvergroot.

Tegenwoordig hanteren steeds meer designers het mobile first-principe. Het zit hem al in de naam: het ontwerpproces wordt als eerste toegespitst op smartphones en vervolgens wordt het uitgebouwd naar desktop. Op die manier stem je het design niet alleen af op je mobiele doelgroep, maar als designer zet het je ook aan het denken over de filosofie erachter.

Elementen die vragen om een hoge opvalwaarde, bijvoorbeeld actiematige buttons, worden prominent weergegeven binnen de website. Zaken die minder relevant zijn, zoals visuele uitingen, worden vanaf het begin achterwege gelaten. En dat zorgt op alle devices, óók op desktops, voor een betere gebruikerservaring.

 

Designers leren van gebruikers, gebruikers leren van designers

Voor designers is het eenvoudiger geworden om UX-problemen te ontdekken én te verhelpen met micro-interacties. Op die manier krijgen gebruikers meteen visuele feedback wanneer zij een bepaalde actie uitvoeren op de website, zoals het aanklikken van een schakelaar die twee staten heeft: aan en uit.

Het gedrag van mobiele gebruikers speelt een belangrijke rol in deze verschuiving. Scrollen door de website krijgt nu de voorkeur ten opzichte van navigeren middels menu-items. Mooie, grote foto’s hebben plaatsgemaakt voor efficiënte icoontjes, omdat deze inmiddels zó op ons netvlies staan gebrand dat we ze moeiteloos herkennen. Dit noem je design patterns. Denk bijvoorbeeld aan het bekende ‘hamburger’-icoontje met de drie lijntjes onder elkaar. Gebruikers begrijpen deze patronen, waardoor ze gemakkelijk nieuwe websites of apps doorlopen. Zo leren designers van gebruikers, en gebruikers weer van designers.

Behoefte aan meer informatie over dit onderwerp?
Of wil je eens sparren met onze UX-designer Ferry? Ja, ik wil hier meer over weten!

 
 
 
Ferry

Ferry van der Stelt

Ferry is Interaction Designer bij Elevate Digital. Hij houdt zich bezig met webdesign, graphic design, UI/UX-design en branding. Ferry werkt mee aan creatieve online concepten en strategieën. Hij zorgt ervoor dat jouw project er scherp uitziet! Ferry leren kennen? Neem dan contact op!

Over Elevate Digital

Wij zijn de growth marketing agency die jouw groeidoelstellingen realiseert. Met onze full-service aanpak zorgen we voor maximale resultaten bij bedrijven. Voor bedrijven met ambitie, net als wij. Wij leggen de lat altijd hoger en maken slimme keuzes om jouw grens te verleggen. Dat is onze missie.

Deel dit artikel

Niet te missen UX design-trends

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x