social-facebook social-twitter

Social proof: wat is het, waarom werkt het en hoe kun jij het toepassen?

7 september 2018 • 4 minuten lezen

Als we het over conversies hebben, is social proof één van de meest waardevolle technieken om je verkopen een boost te geven, je reputatie te verbeteren en de invloed van de online kanalen te verbeteren. Waarom maken veel bedrijven hier dan nog geen gebruik van?

Slimme marketeers weten dat social proof niets anders is dan een marketingtactiek om de consument gerust te stellen en hiermee jouw online kanalen te upgraden.

Ten eerste, wat is social proof?

Een juiste omschrijving van social proof is: ‘Bewijs dat andere consumenten enthousiast zijn over je product.’ Het is een psychologisch fenomeen waarbij mensen zich verbonden voelen met de acties van anderen, ervan uitgaande dat het wenselijke gedrag wordt uitgevoerd. Potentiële klanten baseren hun oordeel dus eigenlijk deels op dat van anderen!

Een voorbeeld: welke social page zou je sneller gaan volgen? Een pagina met slechts enkele volgers, of een met enkele duizenden volgers? Duidelijk.

 


 

Hoe kan ik social proof toepassen?

Met social proof voeg je elementen toe aan bijvoorbeeld jouw landingspagina of productpagina, waarmee je laat zien hoe enthousiast andere consumenten zijn over jouw product. Hiermee trek je potentiële klanten over de streep om ook een aankoop te doen. Dat wil je.

Je kunt social proof op veel verschillende manieren toepassen. In dit artikel lichten we 6 basistypen uit.

  1. Klanten: maak slim gebruik van jouw klanten door middel van testimonials of case studies.
     
  2. Experts: social proof van bekende experts in jouw branche helpt potentiële klanten overtuigen.
     
  3. Bekende mensen: influencer-marketing is hot. Zien consumenten jouw producten bij een bekend persoon? Bingo, dit zal mensen overtuigen van je product.
     
  4. Grote groepen: hier komt het voorbeeld van het aantal volgers op social media terug. Als veel mensen fan zijn van jouw bedrijf, krijgt een potentiële klant het gevoel dat ze iets missen en dat het zeker waardevol is.
     
  5. Vrienden: 50 van jouw vrienden liken Elevate Digital, dan moet je ons ook wel gaan volgen. Toch?
     
  6. Certificaten: met certificaten van een geloofwaardige derde partij ben je een deskundig bedrijf van hoge kwaliteit.

 

Voorbeelden van social proof

De vraag is niet of social proof helpt om jouw conversies een boost te geven, maar wel welke strategie je kiest om het gewenste resultaat te bereiken. Er is geen goed of fout, door veel te testen en optimaliseren kun je de juiste strategie uitstippelen voor jouw bedrijf.

Beoordelingen van klanten weergeven met een aantal sterren en daarbij ook specifiek benoemen hoeveel beoordelingen je hebt ontvangen.

Een stap verder is het toevoegen van klantcases op je website of uitgebreide beoordelingen, inclusief een persoonlijk stukje geschreven tekst en naam van de klant. Ruim 60% van de consumenten zou eerder tot een aankoop overgaan als een website klantreviews laat zien.
Doen dus!

Werk je voor bekende namen uit de branche? Deze kun je uitlichten op je website voor een vertrouwd gevoel.
 

Wat als je social proof nog niet kunt toepassen?

Misschien ben je pas net gestart met je business en heb je nog weinig klanten. Wat kun je dan doen om social proof toe te passen op je landingspagina’s? 4 tips.

  1. Accepteer dat je nog geen testimonials hebt. Verzin nooit zelf verhalen over je product of dienst.
  2. Geef je product of dienst gratis weg. Bedenk welke influencers er zijn in jouw branche en vraag ze om te testen en feedback te geven.
  3. In plaats van een influencer vragen om te praten over jouw bedrijf, zoek een quote van een bekend persoon dat jouw verhaal ondersteunt. Zo gaat het niet specifiek over jouw bedrijf, maar is de context wel relevant.
  4. Bloggen, bloggen, bloggen! Vraag bekende bloggers om een review te schrijven over jouw product of dienst.

Kortom, wees geduldig. Besteed veel tijd en energie aan het bouwen van je merk. Zodra je een trouwe fanbase hebt, kun je aan de slag met het uitbreiden van de social proof-elementen.

Weten welke dingen je juist wel moet doen?
 
 
Kelly

Kelly van Rooijen-Hartog

Kelly kun je het beste omschrijven als enthousiast en creatief. Ze denkt mee op strategisch niveau en vertaalt de vraag van de klant naar de tofste online campagnes. Wil jij meer weten over wat social advertenties voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op!

Over Elevate Digital

Elevate Digital is een full-service digital agency ontstaan in 2011. Vanuit ons kantoor in hartje Utrecht helpen wij met 20+ specialisten de online ambities van onze klanten te realiseren. We kijken ernaar uit om samen te werken aan mooie nieuwe projecten. Raise the bar!

Deel dit artikel

5 dingen in webdesign die je moet afleren

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x