social-facebook social-twitter

Storytelling in marketing: dit is waarom het werkt

1 november 2018 • 4 minuten lezen

Stel je voor: je wordt, samen met een vriend, benaderd met de vraag of je een vragenlijst wilt invullen in ruil voor 5 euro. Zodra je de taak hebt afgerond, krijg je de beloofde euromunten in je hand gedrukt, evenals een envelop met een briefje. Hierop staat dat wereldwijd bijna 400 miljoen kinderen in extreme armoede leven, gevolgd door meer statistieken die de schaal van het probleem aangeven. Je kan nu een deel van jouw geld doneren aan het goede doel. Hoeveel je geeft, is aan jou.

Ondertussen heeft je vriend dezelfde envelop gekregen, maar dan met een andere inhoud. Op zijn briefje staat een foto van Rami met daaronder een korte biografie. Deze 9-jarige Syrische jongen droomt er al zolang hij zich kan herinneren van om advocaat te worden, net als zijn vader. Door de oorlog in zijn geboorteland kon Rami echter een poos niet naar school, en hij is niet de enige. Zou jij geld doneren om Rami en andere kinderen in een soortgelijke situatie te helpen?

 

De magie van storytelling volgens de wetenschap

Bovenstaande situatie schetst het onderzoek dat enkele jaren geleden werd uitgevoerd door de Amerikaanse wetenschappers Small, Loewenstein en Slovic. De grote vraag die zij wilden beantwoorden, was wat de invloed is van verhalen op de beslissingen die mensen maken. Het resultaat? Mensen die een persoonlijk verhaal op hun briefje zagen, doneerden gemiddeld 2,83 dollar. In de groep die een briefje met statistieken kreeg, doneerde men gemiddeld 1,17 dollar per persoon. Verhalen kunnen er dus voor zorgen dat consumenten sneller hun portemonnee trekken en bovendien guller zijn.

Hoe dat precies zit? Het is wetenschappelijk te verklaren. Persoonlijke verhalen zorgen namelijk voor de aanmaak van oxytocine. Dit hormoon wordt bijvoorbeeld geassocieerd met het fijne gevoel dat we krijgen van sociale interacties. Het zorgt er eigenlijk voor dat we empathie voelen en met iemand meeleven. Door dit hormoon willen we graag met iemand samenwerken en vinden we het fijn om anderen te helpen. Kortom: door een goed verhaal kun je een band voelen met de verteller en kunnen we ons als luisteraar makkelijker inleven in een andere situatie. 

 

Maak je luisteraar onderdeel van het verhaal

Als je als marketeer met een goed verhaal komt, zul je er dus sneller in slagen om mensen met je mee te laten leven. Dat is de kracht van storytelling. Voornamelijk op zakelijk vlak komt het nog al eens voor dat je bedrijven wilt overtuigen van je verhaal. Vaak gebeurt dit aan de hand van keiharde cijfers en onderzoeken, maar het is belangrijk om mensen ook op emotioneel niveau aan te spreken. Maak je luisteraar onderdeel van het verhaal. Neem ze mee en laat het ze beleven alsof ze het zelf hebben gezien. Als jij ze weet te raken zullen, ze jouw verhaal minder snel vergeten. Ze zullen je verhaal juist graag door willen vertellen. Marketinggoeroe Seth Godin verwoordde het ooit als volgt: “Mensen kopen geen producten en diensten. Ze kopen relaties, verhalen en een beetje magie.”

Hoe maak je van een verhaal een góed verhaal? Er zijn een aantal basiselementen die niet mogen ontbreken in een goed verhaal. In onze volgende blog zullen we je alles vertellen over hoe je storytelling zelf toe kunt passen. Houd onze social pages in de gaten om op de hoogte te blijven. Nu al meer weten over wat storytelling voor jouw bedrijf kan betekenen? 

Neem contact op via 030 7400 999, wij leren je de ins and outs van storytelling!

Meer weten over dit onderwerp?
 
 

May-Anne Oltmans

May-Anne is gek op alles wat met tekst te maken heeft. Als digital marketeer houdt ze zich dagelijks bezig met (SEO) bloggen, copywriting en alles wat daartussen zit. Benieuwd wat wij kunnen doen om jouw content- en SEO-strategie een boost te geven? Neem contact op!

Over Elevate Digital

Elevate Digital is een full-service digital agency ontstaan in 2011. Vanuit ons kantoor in hartje Utrecht helpen wij met 20+ specialisten de online ambities van onze klanten te realiseren. We kijken ernaar uit om samen te werken aan mooie nieuwe projecten. Raise the bar!

Deel dit artikel

Wat is een Google CSS-partner?

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x