social-facebook social-twitter

Wat is een Google CSS-partner?

24 september 2018 • 3 minuten lezen

Google CSS staat voor Google Comparison Shopping Service. Hieronder vallen vergelijkingssites die toegang hebben gekregen tot het Google Shopping-netwerk. Deze vergelijkingssites verzamelen producten en prijzen van verschillende webshops, met als doel de bezoekers door te sturen naar deze webshops. Veelgebruikte vergelijkingssites zijn Beslist en Kieskeurig, maar ook Google Shopping is een vergelijkingssite.

Hoe is het Google CSS-partnerschap ineens ontstaan?

We gaan een paar jaar terug in de tijd. Na een langlopende procedure vanuit de Europese Commissie, kreeg Google een recordboete van enkele miljarden. Volgens de Europese Commissie is deze opgelegd omdat Google het adverteren van producten in Shopping enkel toeliet voor webshops en niet voor vergelijkingssites. Zo kregen vergelijkingssites geen eerlijke kans om te concurreren.

Google werd verplicht de vergelijkingssites te omarmen en toelaten tot het Google Shopping-kanaal, anders zou Google ieder jaar een boete ontvangen. Deze zou jaarlijks worden verhoogd met 5% van de totale jaaromzet van het bedrijf.

 

Belangrijk: Waarom jij nu een Google CSS-partner moet zoeken!

Je bent met je webshop al vertegenwoordigd in Google, dus waarom zou je dan nog een Google CSS-partner moeten aansluiten?

Om een 'eerlijke' concurrentie met Google Shopping te kunnen bieden, krijgen Google CSS-partners 20 procent korting op de cost per click (CPC) en maar liefst tot 30 procent van het advertentietegoed teruggestort in het bijbehorende Google Ads-account. Hier zit wel een maximum op van 32.000 euro per maand.

In de praktijk betekent het dus dat je via Google Shopping hoger zou moeten gaan bieden om te kunnen concurreren tegen Shopping via CSS-partners.

 

Meerdere CSS-partners aansluiten?

Dat kan zeker. Google schrijft in haar documentatie dat het voordelig kan zijn, omdat je hiermee niet de concurrentie voor jezelf vergroot. Als adverteerder win je altijd de veiling met de laagst mogelijke CPC. Voor grote retailers is dit ook aan te raden, in verband met de kickback van 32.000 euro die te behalen is. Voor de gemiddelde webshop is het in ieder geval verstandig om snel met één CSS-partner aan de slag te gaan om het effect ervan te ervaren.

 

Welke CSS-partner past het beste bij jou?

Kies voor een CSS-partner die een partnerovereenkomst heeft met Google. Zorg ervoor dat Google toegang mag krijgen tot het account met de CSS-campagnes. Wij kunnen jou hier bij helpen.

Neem contact op via 030 7400 999 en vraag naar een van onze accountmanagers. Zij leren je de ins and outs van het Google CSS-partnerschap!

Meer weten over dit onderwerp?
 
 

Deel dit artikel

Social proof: wat is het, waarom werkt het en hoe kun jij het toepassen?

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x