Creatie Conversie Events Over ons Jobs Blog Contact facebook linkedin instagram voorwaarden privacy Phone
social-facebook social-twitter

Zo maak je een buyer persona

27 mei 2019 • 5 minuten lezen

Marketing kan niet zonder buyer persona’s. Je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord, zo’n buyer persona. Je wil er misschien wat meer over weten: omdat je ermee aan de slag wil, omdat je op een marketingafdeling werkt of je wil dit inzetten voor je eigen bedrijf. Anders had je deze blog niet aangeklikt. Toch?

See what I did there? Ik ben mijn doelgroep aan het inschatten en een klein profiel aan het maken van jou. Wie ben jij en welke informatie zoek jij? Wat is wel en niet relevant voor jou? Wat wil jij graag uit deze blog halen? Nou, dan zijn we al tot de kern gekomen.

Dit is eigenlijk wat jij gaat doen als je een buyer persona gaat maken. Maar voor we te hard van stapel lopen, zetten we even de feiten voor je op een rij: wat is een buyer persona precies? Waarom is het belangrijk om een buyer persona te maken? En hoe doe je dat dan? Lees snel verder, dan kun je over een paar minuten zelf aan de slag.

 

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona, of ‘ijkpersoon’ in normaal Nederlands, is een gedetailleerde, semi-fictieve beschrijving van je converterende klant. It’s as simple as that. We zeggen niet voor niets ‘gedetailleerd’, want zo’n beschrijving is vrij uitgebreid. Je wilt immers een zo compleet mogelijk plaatje van deze ideale klant.

 

Check, dat is duidelijk. Maar waarom wil je een persona?

Het kennen van je doelgroep is essentieel voor marketingsucces. Met buyer persona’s breng je die doelgroep in kaart. Buyer persona’s? Meervoud? Ja. Je doelgroep is in bijna alle gevallen opgebouwd uit sub-doelgroepen. Je hebt vaak niet één type converterende klant. Voor iedere sub-doelgroep maak je dus een aparte buyer persona.

Door het maken van een buyer persona krijg je meer feeling met je ideale klant en daardoor ben je in staat om je content zo goed mogelijk op hem af te stemmen. Je doelgroep komt tot leven. Een goede visualisatie van deze klant helpt je om je product of dienst klantgericht in de markt te zetten en snelle onderbouwde beslissingen maken in je (marketing)strategie.

 

Aan de slag! Het maken van je buyer persona

Ten eerste visualiseer en beschrijf je zijn/haar demografische gegevens:

  • - Naam (die past bij de persoon)
  • - Woonplaats? Stad of dorp, randstad of provincie?
  • - Leeftijd? Welke generatie?
  • - Geslacht?
  • - Leefsituatie? Alleenstaand, getrouwd, kinderen?
  • - Opleiding en/of beroep?
  • - Hobby’s? Hoe besteedt hij/zij de vrije tijd?

Ben je er dan? Nee, zeker niet. Lees onderstaande beschrijving maar. Hier schiet jij of je marketingteam nog niet heel veel mee op:

“Dit is Kees, hij woont in de stad en is een werkende vijftiger, getrouwd, studerende kinderen, ondernemer en in zijn vrije tijd voetbalt hij graag.”

Dit geeft nog geen houvast en op basis van deze persona kun je nog geen onderbouwde beslissingen maken in je strategie. Het is de basis die je nu verder gaat uitwerken.

 

Eigenschappen, behoeften, doelen en drijfveren

We hebben net vastgesteld dat deze ideale klant nog een beetje ‘plat’ is. Hij moet nog iets meer body krijgen. Je gaat hem dus meer context geven. Voor de volgende stap breng je de volgende dingen in kaart:

  • - Eigenschappen
  • - Behoeften en verlangens
  • - Doelen en drijfveren
  • - Angsten en belemmeringen

Is hij ambitieus? Is hij lui? Wat wil hij bereiken? Wat gaat hem aan het hart? Is hij creatief? Is hij conservatief? Is hij zelfverzekerd? Wat vindt hij mooi? Wat vermijdt hij als het even kan? Welke media gebruikt hij? Waar haalt hij informatie vandaan? Wat zijn zijn frustraties? Wat zijn zijn verwachtingen? Probeer dit allemaal te relateren aan het aankoopproces, want daar gaat het natuurlijk om.

 

Informatie verzamelen over je buyer persona

Vroeger werd er ‘traditioneel’ doelgroeponderzoek gedaan, om je doelgroep/klanten in kaart te brengen. Maar dit is behoorlijk intensief en uiteindelijk levert een goed gedefinieerde persona net zoveel op. Maar hoe kom je dan aan de gegevens voor je buyer persona? Dat kan op verschillende manieren. Deels kun je je natuurlijk zelf in je persona verplaatsen, maar vaak is dat toch moeilijker dan je denkt.

 

Statistieken zijn je vriend

Het is altijd slim om je beschrijvingen te baseren op statistieken. Google Analytics is een goede bondgenoot voor het verzamelen van info. Kijk bijvoorbeeld onder ‘audiences’ voor algemene interesses. Baseer dus je buyer persona op de statistieken van je website en social media. Vergeet je CRM-systeem niet (als je dat hebt), want ook hier kun je waardevolle informatie uit halen.

Maar als je voor jouw bedrijf persona’s wil opstellen is het verstandig om deze ook zeker te baseren op contact met echte klanten: houd interviews en neem enquêtes af. Een klein stukje doelgroeponderzoek is zeker geen verspilde moeite. Samengevat: zuig je persona’s niet helemaal uit je duim, want zoals marketinggoeroe Mike King zegt:

“Personas done right are just data driven stories about your users. Not profiles built from assumptions.”

 

Als laatste een tip!

Visualiseer je persona! Zorg dat je de gegevens die jij hebt gevonden overzichtelijk weergeeft in een mooi, aansprekend design. Verdeel de informatie die je hebt verzameld in blokken en geef je persona een gezicht, dus voeg een passende foto toe! Dit maakt dat je je nog beter kunt inleven in deze persoon en het maakt de persoon tastbaarder.

Verzamel ook logo’s van zijn/haar favoriete merken. Hang de visualisatie op bij je marketingteam, of gewoon bij je eigen bureau als jij het marketingteam bent: zo heb je een constante reminder van jouw ideale klant en zorg jij ervoor dat alle content en beslissingen die jij maakt, goed afgestemd zijn op jouw doelgroep.

 


 

Wil je meer weten over het creëren van jouw buyer persona? Onze contentmarketeers helpen je graag verder.

Ja, ik wil met jullie sparren
 
 

Over Elevate Digital

Wij zijn de growth marketing agency die jouw groeidoelstellingen realiseert. Met onze full-service aanpak zorgen we voor maximale resultaten bij bedrijven. Voor bedrijven met ambitie, net als wij. Wij leggen de lat altijd hoger en maken slimme keuzes om jouw grens te verleggen. Dat is onze missie.

Deel dit artikel

5 tips om te adverteren via Pinterest

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x