Creatie Conversie Events Over ons Jobs Blog Contact facebook linkedin instagram voorwaarden privacy Phone
social-facebook social-twitter

Zo zorgt retargeting voor meer omzet

15 augustus 2019 • 7 minuten lezen

Hulp nodig met jouw digitale verleidingskunsten? Die kortstondige fling op jouw website - die aantrekkelijke bezoeker die onverrichterzake jouw website weer heeft verlaten. Ben jij in staat hem of haar terughalen? Retargeting is een succesvolle marketingtechniek, maar je bevindt je ook op glad ijs, want overdaad schaadt (net als in de liefde, toch?). Wat is retargeting precies? Hoe zet je het in? En hoe zorg je met retargeting voor meer omzet?

Je kent het wel. Je bent lekker aan het browsen, op zoek naar een paar schoenen en warempel: daar vind je toch wel een heel sexy paar! Hopla, in de winkelmand. Maar dan slaat de twijfel toe: zijn ze toch niet een beetje duur? Een beetje te extravagant? Of je realiseert je dat je eigenlijk nog dertig paar schoenen hebt staan en je laat het shoppen weer even voor wat het is. 

Volgende dag: jij zwengelt je laptop aan en de eerste de beste site die jij bezoekt: bam! ‘Jouw’ schoenen in een mooie banner bovenaan aan de site. Welkom in de wereld van remarketing.

 

Wat is retargeting?

Retargeting, is simpelweg het opnieuw benaderen van websitebezoekers met gerichte tekst-, beeld-, of videoadvertenties, precies als in ons schoenen voorbeeld. Retargetinggtechnieken kunnen je ROI verhogen omdat je je focust op een doelgroep die waarschijnlijker tot conversie over gaat. Kortom, een krachtig middel om je omzet te laten toenemen.

 

Retargeting of remarketing, is het hetzelfde?

Deze termen worden nogal eens door elkaar gebruikt. Betekent het ook daadwerkelijk hetzelfde? Vaak wordt er wel hetzelfde mee bedoeld. In het Engels wordt echter de term remarketing vaak gebruikt voor het opnieuw betrokken maken van bezoekers van je website door middel van e-mail (bijvoorbeeld een verlaten winkelwagen e-mailcampagne). Waar we ons nu vooral op richten is bezoekers re-engagen door advertenties, daarvoor wordt meestal de term retargeting gebruikt. Hoewel Google juist weer remarketing gebruikt voor dat doeleinde. Kortom, echte eenduidigheid is er niet. Wij houden het hier voornamelijk even bij de term retargeting.  

 

 

Cookies

Hoe werkt retargeting precies? Hier komen de welbekende cookies om de hoek. Wanneer jij op een website bent geweest wordt er een cookie geplaatst. Dit is een stukje code dat registreert dat jij die bewuste website hebt bezocht. Voor het bedrijf en vooral voor marketeers ben jij nu heel interessant, want je hebt interesse getoond in het product of merk. Zo ben jij dus opeens een ideaal retargeting doelwit geworden en heb jij een dikke stempel met ‘potentiële klant’ op je voorhoofd.

 

Waarom worden marketeers zo blij van retargeting?

Waarom is retargeting zo’n fijne methode? Simpel. Eén van de moeilijkste dingen voor bedrijven en marketeers is om uit AL die mensen die dagelijks aan het browsen zijn, juist díe mensen te vangen die op dit moment mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product. Zodat je niet in het wildeweg advertenties de wereld in knalt en jouw budget wegsijpelt naar, ja.. naar wie eigenlijk allemaal? Retargeting stelt je in staat om enkel geïnteresseerde mensen te targeten en het is dus nog eens kosteneffectief ook. Omdat je je advertentiebudget heel gericht kunt inzetten, kun jij vele malen effectiever adverteren en daar worden marketeers natuurlijk heel gelukkig van.

 

Kijken kijken, niet kopen

Onderzoek na onderzoek toont aan dat mensen vaak niet bij het eerste bezoek aan een website een aankoop doen. Waarschijnlijk kun jij dat zelf ook beamen. Je komt in aanraking met een product: je denkt er nog even over na, je bekijkt het product nog een keer. Dit proces herhaalt zich vaak een paar keer, voordat je een definitieve beslissing neemt.

 

Hoewel ieder bezoekersgedrag anders is: de één doet direct een aankoop en de ander doet eerst inspiratie op, is een vuistregel dat meestal nog geen 2% converteert bij het eerste bezoek. Met retargeting neem jij als marketeer of bedrijf de regie in eigen handen: in plaats van hopen dat de overige 98% vanzelf een keertje terugkomt voor een aankoop, ga jij er actief voor zorgen dat deze potentiële klant jou niet vergeet en je probeert hem vriendelijk doch dringend terug te leiden om alsnog die aankoop te doen.

 

 

Je kan de plank ook misslaan...

Dringend, tja, we komen meteen bij de slippery slope van retargeting. Niets is zo irritant als agressief opduikende banners die jou maar blijven achtervolgen, soms zelfs nog steeds als je het product al lang hebt aangeschaft. Dus als je aan de slag gaat met remarketing: zorg dat je het goed doet en je geen online stalker wordt. Zorg ervoor dat je met vriendelijke duwtjes een top of mind awareness creëert, dan is de kans het grootst dat je initiële bezoeker alsnog een aankoop doet.

 

Frequency caps

Hoe houd je je advertenties in toom? Daar heb je frequency caps voor. Een frequency cap bepaalt hoe vaak een bezoeker van een website een bepaalde reclamecampagne of specifieke (retargeting) banner te zien mag krijgen. De frequentie kun je zelf instellen: per browsersessie, per dag, per week of per maand. Zo voorkom je een overkill die de Click Through Rate naar beneden haalt en in het ergste geval zelfs resulteert in een negatieve merkassociatie.

 

 

Google Ads Remarketing

Je kunt via allerlei kanalen retargeting methodes toepassen die jouw omzet verhogen. Maar zoals zo vaak is Google koploper en is retargeting via Google één van de populairste methoden. Google Ads Remarketing werkt op basis van de eerder genoemde cookies en wordt mede mogelijk gemaakt door het Google Display Netwerk.

 

Standaard remarketing

We onderscheiden standaard remarketing en dynamische remarketing. Bij standaard remarketing wordt er géén onderscheid gemaakt naar het type bezoeker. Heeft een bezoeker één of meer pagina’s van jouw website bezocht? Dan komt hij door een speciale tag op een remarketinglijst en krijgt hij vervolgens door jou bepaalde en gemaakte (standaard) advertenties te zien in het Display Netwerk. Display Netwerk? Het Google Display Netwerk is een netwerk van websites van derden waar advertenties kunnen worden getoond: informatie-websites, nieuwswebsites, blogs etc. De eigenaar van zo’n derde partij website krijgt een vergoeding voor iedere klik op een advertentie op zijn website.

 

Dynamische remarketing

Dat is standaard remarketing. Wat houdt dynamische remarketing dan in? In dit geval wordt er niet één remarketinglijst gemaakt, maar meerdere lijsten, gebaseerd op bepaalde voorkeuren. Zo kun je bezoekers meer segmenteren en op basis van deze voorkeuren indelen. Bij het retargeten voorkom je dan dat iemand die enkel rode pumps heeft bekeken in jouw webshop, ook opeens jouw zwarte herenschoenen voor de neus krijgt.

 

 

Remarketing voor het zoeknetwerk

Dan is er nog een optie voor remarketing via Google, namelijk remarketing via het zoeknetwerk. Dat werkt ook weer met de eerder genoemde remarketinglijsten, maar nu wordt er een advertentie getoond in Google zelf, die gelinkt is aan een relevante zoekopdracht. Hoe werkt dat in ons schoenen voorbeeld? Jij hebt schoenen bekeken in een webshop en ben op een remarketinglijst gekomen. De eerstvolgende keer dat jij gaat googlen op schoenen popt er bij de zoekresultaten een advertentie op van de schoenen die jij hebt bekeken.

 

Oké, maar er zijn toch waarschijnlijk miljoenen advertenties voor schoenen? Hoe kom je daar tussen? Over het algemeen geldt: hoe beter de zoekopdracht past, hoe groter de kans dat jouw advertentie te zien is. Zoekt iemand op rode leren pumps en jij hebt een advertentie voor rode leren pumps? Grote kans dat jouw advertentie verschijnt. Maar, het draait natuurlijk ook om geld: hoe hoger de bieding voor bepaalde zoektermen, hoe groter de verschijningskans van jouw advertentie.

 

YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn retargeting

Je kunt niet alleen via Google retargeten. Omdat dit zo’n succesvolle tactiek is bieden meer kanalen retargeting mogelijkheden aan. Ook via bijvoorbeeld YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn kun je je afgehaakte bezoekers weer terughalen. Het principe is hetzelfde, met een stukje code op je website weet je wie jouw website heeft bezocht en kun je advertenties laten zien op de desbetreffende kanalen. Facebook heeft hiervoor zijn Facebookpixel, LinkedIn heeft de Instight tag en YouTube kun je koppelen aan je AdWords account en is daarmee gelinkt aan de Google remarketing tag. Instagram hoort bij Facebook dus die lift mee op de Facebookpixel.


 

Retargeting iets voor jou?

We kunnen hier nog veel dieper op ingaan en er zijn nog veel meer mogelijkheden en slimme trucjes. Feit is: retargeting werkt. Het is niet super simpel, maar daar zijn wij dan weer voor. Wij kunnen je helpen met een goede retargetingstrategie en bijpassende campagnes op te zetten. Neem contact op met één van onze advertising specialisten!

Ja, ik wil met jullie sparren
 
 

Deel dit artikel

10 tips om hoger te komen in Google

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x