Bel ons
+31 (0)30 7400 999
Volg ons
  • Cases
    Tile img
    OIDIO

    OIDIO verkende marktkansen met een B2C-strategie voor B2B via een internationale programmatic display-campagne. Deze aanpak leverde waardevolle data en een gedetailleerd doelgroeprapport op, waarmee OIDIO een gerichte strategie kon ontwikkelen voor verdere marktbenadering.

    Tile img
    Marie-Stella-Maris Foundation

    We moderniseerden de website met een frisse branding, verbeterde gebruikerservaring en WCAG AAA-standaard als doel. Het hoogtepunt is een nieuwe donatiepagina die de waarde van donaties duidelijk maakt en de conversie verhoogt.

    Er valt nog meer te ontdekken

    Succes kan in veel verschillende vormen voorkomen. Hoe het er voor jouw merk uitziet, ontdekken we samen.

    Bekijk alle cases
  • Diensten
  • Evenementen
    Elevate presents
    Kom langs bij onze stand

    Ontmoet ons bij de Webwinkel vakdagen 2025

    Elevate Live presents
    Marketing Automation

    AI event over automatiseringen binnen jouw marketingstrategie.

    Elevate Live presents:
    The Future of E-commerce Data

    Laat je meenemen in de wereld van e-commerce insights en datawarehousing

    Tile img
    Dutch Search Awards 2024
    Bekijk evenement
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact

10 tips voor een converterende landingspagina

Het is je gelukt. Door jouw organische content, positie in Google of social media-advertenties is een prospect op de landingspagina terecht gekomen. Dat is fijn, want daar kunnen ze meer lezen over jouw bedrijf en stappen ondernemen om klant te worden.

Auteur Myrthe de Goeij
Leestijd 4 min.
Datum 10 november 2023

Maar, hoe kun je deze landingspagina optimaal inrichten zodat de prospects ook daadwerkelijk klant worden? In andere woorden, hoe kunnen we de conversies op jouw website optimaliseren? We zetten 10 tips op een rij, waar jij zelf mee aan de slag kunt.

1. Ken je klant.

Zorg dat je jouw klant kent en maak eventueel een buyer persona op. Zo weet je wat hen aanspreekt en kun je zorgen dat jouw content op de behoeften aansluit. Dit lijkt misschien een open deur, maar door je teksten aan te passen naar de behoeften van je gewenste prospect, zullen zij zich meer identificeren met jouw product of dienst. Een grotere kans dat zij converteren.

2. Benoem de pijnpunten en geef de oplossing.

Je weet nu dat het belangrijk is om je klanten te kennen. Jouw product of dienst geeft waarschijnlijk een oplossing op hetgeen waar zij tegenaan lopen. Benoem dit dan ook meteen op de landingspagina. ‘Heb jij moeite met…?’ of ‘Vind jij het ook lastig om…?’. Geef vervolgens dé oplossing voor het probleem.

3. Zet social proof in op je landingspagina.

Wek vertrouwen op door het plaatsen van reviews van huidige klanten, logo’s van verschillende keurmerken binnen jouw branche, en bijvoorbeeld een suggestie van hoeveel personen inmiddels al gebruik maken van jouw dienst of product. Bezoekers van de landingspagina nemen dit mee in hun beslissing om klant te worden.

4. Leg duidelijk de waarde van het aanbod uit.

Benadruk de extra waarde die de aanschaf van jouw product of dienst heeft aan de hand van tip 2. Wat zijn de voordelen? Gebruik bullet points om dit overzichtelijk weer te geven en goed te onderbouwen. Zo is het meteen duidelijk hoe jouw product of dienst de bezoeker verder kan helpen en zijn probleem kan wegnemen.

5. Alle belangrijke informatie is zichtbaar boven de vouw.

Zodra je de website opent, zie je enkel een klein gedeelte van de webpagina direct op je scherm. Dit gedeelte noemen we ‘boven de vouw’. Bied een compacte opzet van de landingspagina, zodat de bezoekers zonder te scrollen meteen de meest belangrijke informatie zien. Zij worden dan getriggerd om verder te kijken.

6. Elimineer afleidende elementen.

Een compacte landingspagina is belangrijk, zoals bij de voorgaande tip omschreven. Zorg dan ook dat de afleidende elementen, zoals een uitgebreide menunavigatie, links naar andere pagina’s en overbodige afbeeldingen, niet zichtbaar zijn op deze pagina. Focus op het realiseren van conversies.

7. Gebruik een duidelijke call-to-action.

Omdat de focus ligt op het realiseren van conversies is het belangrijk om een duidelijke call-to-action te gebruiken. Dit is letterlijk de vraag aan de bezoeker van jouw landingspagina om actie te ondernemen. Wil je dat je bezoekers een contactaanvraag doen, bellen of de showroom bezoeken? Maak dit duidelijk. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een goed zichtbare button.

8. Zorg voor een optimale mobiele weergave.

Een meerderheid van de bezoekers bekijkt jouw landingspagina waarschijnlijk via een mobiel device. Het is daarom belangrijk dat deze pagina ook mobiel een optimale ervaring geeft. Bezoekers haken af als zij jouw website bezoeken en de weergave niet optimaal is. Ook voor deze weergave gelden de bovenstaande tips om de pagina te optimaliseren.

9. Toon een bedankpagina na conversie.

Om de conversies inzichtelijk te maken en accuraat te kunnen meten, is het belangrijk dat er een bedankpagina wordt vertoond na het doen van een conversie. Zo kun je precies zien welke conversies er worden gedaan en ook met welke demografische gegevens. Handig om te zien wie je converteerders zijn. Deze data kun je in de toekomst gebruiken voor het werven van nieuwe prospects.

10. Testen, testen, testen.

Het is belangrijk je landingspagina’s goed te testen vóór livegang. Werkt alles naar behoren? Worden de gegevens juist verzonden en is de weergave goed op verschillende devices? Probeer na livegang ook verschillende A/B-testen uit. Zo kun je de pagina’s optimaliseren aan de hand van gegenereerde data.

Heb je naar aanleiding van deze tips nog vragen omtrent het inrichten van jouw landingspagina’s? Of wil je meer inzicht in de conversies op deze pagina’s? Neem contact op met onze CRO-experts en we helpen je graag verder.

Ja, ik wil met jullie met sparren

Vergelijkbare artikelen

Bekijk alle artikelen
Dit is hoe kleur emotie en gedrag beïnvloedt
Dit is hoe kleur emotie en gedrag beïnvloedt

Kleur speelt een belangrijke rol in je merkidentiteit. Het trekt de aandacht van de consument naar je product, maakt emoties los en heeft een enorme impact op de herkenning van je merk. Warme kleuren roepen een ander gevoel op dan koele kleuren, en heldere tinten brengen een andere boodschap over dan gedempte tinten. Maar hoe komt dat?


Ferry van der Stelt 6 min. 2 november 2021
De belangrijkste KPI’s voor jouw email marketing strategie
De belangrijkste KPI’s voor jouw email marketing strategie

Om efficiënt aan de slag te gaan met email marketing is het van belang om de juiste doelen te stellen. Zo bepaal je welke prestaties je behaalt en/of kunt optimaliseren. In deze blog lees je alles over de Key Performance Indicators waar je op moet letten bij email marketing zijn bij de ESP (Email Service Provider)


Isabelle van Dijk 2 min 19 september 2023