Volg ons

Google Merchant Center Optimalisatie: Vergroot je zichtbaarheid met marketingmails op Google Shopping

Vanaf 3 april 2025 introduceert Google een krachtige nieuwe manier om de zichtbaarheid van je merk en producten te vergroten binnen Google Shopping en andere Google-platformen. Door marketingmails automatisch te gebruiken als bron van promotionele content, kun je als webshop meer uit je Google Merchant Center halen, zonder extra werk.

In deze blog leggen we uit hoe het werkt, waarom het belangrijk is, en wat jij als webshop moet doen om hier maximaal van te profiteren.

Auteur Sascha Heerikhuisen
Leestijd 3 min.
Datum 4 april 2025
Wat is er nieuw in Google Merchant Center?

Google heeft aangekondigd dat het vanaf 3 april automatisch content uit marketingmails van verkopers kan gebruiken om promoties, productaankondigingen en socialmedia-links te tonen op Google-platformen zoals:

  • Google Search
  • Google Shopping
  • Google Maps

Deze content wordt automatisch getoond aan potentiële klanten en is gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid van jouw merk en campagnes.

Wat moet je doen als webshop?

Om ervoor te zorgen dat Google jouw marketingmails kan gebruiken, moet je één belangrijke stap nemen:

👉 Voeg het e-mailadres marketingemailtogoog@gmail.com toe aan je verzendlijst voor marketingcommunicatie.

Verstuur je regelmatig nieuwsbrieven via tools zoals Mailchimp, Klaviyo of HubSpot? Voeg dit e-mailadres dan toe aan je mailinglijst, net zoals je dat zou doen met een normale abonnee. Zo ontvangt Google automatisch je promotionele content.

💡 Zorg ervoor dat de nieuwsbrieven ook beschikbaar zijn via een publieke webversie of archiefpagina op je website, zodat Google deze kan crawlen.

Hou je de controle?

Ja. Je wordt als webshop automatisch aangemeld voor deze functionaliteit, maar je kunt je op elk moment uitschrijven via de instellingen van je Merchant Center-account:

  1. Ga naar Algemene accountopties
  2. Scroll naar Marketinggegevens delen
  3. Kies Gegevens niet delen en klik op opslaan
Wat zijn de voordelen voor jouw webshop?

Een goede Google Merchant Center optimalisatie is essentieel om het meeste uit je Google Shopping campagnes te halen. Door marketingmails beschikbaar te stellen aan Google, profiteer je van:

Grotere zichtbaarheid van promoties

Automatische updates van acties en nieuwe producten

Betere merkpresentatie met social links en media

Tijdswinst – minder handmatig werk

Wat voor informatie haalt Google op?

Google haalt waardevolle content uit je marketingmails, zoals:

  • Kortingen en lopende promoties
  • Aankondigingen van nieuwe collecties of producten
  • Links naar je socialmedia-profielen
  • Merkwaarden, tone-of-voice, beeldmateriaal en video’s

Deze informatie wordt vervolgens getoond aan klanten die op zoek zijn naar vergelijkbare producten of merken in Google Shopping en daarbuiten.

Waarom dit belangrijk is voor jouw Google Shopping strategie

Bij Elevate Digital helpen we merken dagelijks om meer rendement uit hun Google Shopping campagnes te halen. Deze nieuwe functionaliteit biedt een unieke kans om zonder extra advertentiekosten meer zichtbaarheid te genereren. Een slimme toevoeging aan je Google Merchant Center optimalisatie dus.

Door het actief delen van marketingmails wordt je merk consistenter en aantrekkelijker gepresenteerd in het koopproces van de consument.

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw Google Merchant Center?

Wil je weten of je jouw marketingmails op de juiste manier inzet, of meer uit je Google Shopping resultaten halen? Ons team van specialisten helpt je graag met een grondige Merchant Center check en een op maat gemaakte optimalisatiestrategie.

📩 Neem contact op met ons via de contactpagina of plan direct een vrijblijvende call in.

Vergelijkbare artikelen

Bekijk alle artikelen
10 tips om hoger te komen in Google
10 tips om hoger te komen in Google

‘Hoe kom ik hoog in Google?’ Voor veel bedrijven is dit dé million dollar question. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie, draait precies hierom: alle processen en handelingen die meewerken aan het organisch hoog scoren van jouw website in Google (en andere zoekmachines natuurlijk). Wij delen hier onze 10 tips die je helpen om hoger te komen in de Google-resultaten.


Myrthe de Goeij 7 min. 5 april 2024
Nieuw: afbeeldingen in Google Search Ads
Nieuw: afbeeldingen in Google Search Ads

Wil je meer uit jouw zoekcampagnes halen? Dat kan nu! Google heeft namelijk een nieuwe functionaliteit toegevoegd: beeld extensies. Iets waar veel SEA specialisten al een poosje op wachten. Er gingen al geruchten dat deze mogelijkheid er aan zat te komen, maar nu is het zo ver. Marketeers verwachten dat het toevoegen van afbeeldingen veel gaat doen voor de prestaties van hun Search Campagnes. Een (aantrekkelijk) beeld maakt een advertentie nu eenmaal krachtiger. Maar hoe werkt het precies en waarom worden we hier zo enthousiast van? Lees dan vooral even verder.


Richelle Oostrom 4 min. 20 mei 2021
10 tips voor een converterende landingspagina
10 tips voor een converterende landingspagina

Het is je gelukt. Door jouw organische content, positie in Google of social media-advertenties is een prospect op de landingspagina terecht gekomen. Dat is fijn, want daar kunnen ze meer lezen over jouw bedrijf en stappen ondernemen om klant te worden.


Myrthe de Goeij 4 min. 10 november 2023