Case: Stijlvolle carnavalsverschijning met Themakleding.nu en Google Shopping

De missie van Themakleding.nu is dat er vanaf nu alleen nog maar unieke, stijlvolle en fashionable outfits rondlopen met carnaval, of op ieder ander themafeest. Met hun wereldwijde inkoop leveren zij unieke outfits van enkel merkproducten tegen een scherpe prijs. Goede kwaliteit én goede stijl is het devies. Bovendien leveren zij 95% van de kleding direct uit voorraad in één dag. Je bent dus nooit meer te laat om last minute toch de meest stijlvolle carnavalsverschijning te worden.

De vraag

Sterke KPI’s, toch is het tijdens het carnavalsseizoen lastig om tussen de andere webshops uit te springen. Het aanbod is enorm, Themakleding.nu is uniek. Hoe kunnen we de Google Shopping optimaliseren om met drukkende marges rendabele campagnes te draaien?

Wil jij ook adverteren via Google Shopping, en opvallen tussen de concurrentie? Kom eens langs om te sparren met onze Google-experts voor een Google Shopping-campagne.

De oplossing

Google Shopping is voor deze case één van de belangrijkste kanalen, zeker rondom de carnavalsperiode. Om de strategie te optimaliseren hebben we in 3 fasen onderscheid gemaakt tussen verschillende segmenten. Aan de hand van data uit het hoog- en laagseizoen zijn de zogenaamde ‘hardlopers’ gedefinieerd. Welke producten zijn het hele jaar door rendabel en welke enkel in het hoog- of laagseizoen? Zijn er ook producten die flink fluctueren? Daarnaast is gekeken naar de productcategorieën. Betreft het hele kostuums of bijvoorbeeld enkel een accessoire? Per segment zijn dan ook andere biedstrategieën toegepast.

Fase 1: In het laagseizoen getest met verschillende biedstrategieën voor de gehele shopping campagnes. Aan de hand van deze data doorgepakt in het eerste hoogseizoen moment tijdens Halloween.

Fase 2: Aan de hand van de data van het hoog- en laagseizoen zijn de Shopping campagnes opgesplitst drie maanden voor carnaval in segmenten en verschillende prijsklassen aan de hand van hardlopers, accessoires en flucturerende prijsklassen opgedeeld.

Fase 3: De verzamelde data uit de opgesplitste Shopping campagnes is een maand voor carnaval geoptimaliseerd aan de hand van een kleinschalig doelgroeponderzoek (wat men bereid is om te betalen voor een outfit). Door deze twee data te combineren hebben we de Shopping nog beter kunnen splitsen en de juiste biedstrategieën per segment opgezet.

Wil jij ook adverteren via Google Shopping, en opvallen tussen de concurrentie? Kom eens langs om te sparren met onze Google-experts voor een Google Shopping-campagne.

Het resultaat

Het optimaliseren van de Google Shopping campagnes heeft geresulteerd in meer zichtbaarheid. Er zijn meer kansen benut, wat heeft gezorgd voor een groei van 102% en een return-on-ad-spend van 830%.

830%
ROAS
102%
Groei ten opzichte van carnaval vorig jaar
Case: 58% Meer conversies door de inzet van YouTube Advertising

Marketingreview aanvragen

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

Ja, ik wil een review

Gratis marketingreview