Maak een succes van jouw channel met YouTube SEO
In deze 3 delige SEO-serie gaan we in op het belang van SEO met betrekking tot verschillende online platformen en marketingtools. Deze week hebben we het over: SEO en YouTube! Hoe draagt SEO op dit kanaal bij aan een betere vindbaarheid en wat zijn de best practices om succesvol te zijn? Welke strategie is het beste en hoe optimaliseer ik mijn video’s? Al jouw brandende YouTube SEO vragen beantwoorden wij in deze blog!
Dit is waarom we het over YouTube SEO hebben
YouTube SEO is het proces van het optimaliseren van je video’s, afspeellijsten en kanaal om voor een bepaalde zoekopdracht hoog te scoren in de zoekresultaten van YouTube. Om een indruk te geven waarom je goed vindbaar moet zijn op YouTube hebben we hier 5 feiten over dit populaire kanaal.
- YouTube is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld na Google.
- In 2020 gebruikte 2,4 miljoen Nederlanders het platform op dagelijkse basis.
- Google laat steeds vaker relevante YouTube video’s zien op haar resultatenpagina.
- YouTube bereikt via mobile device meer 18 tot 49-jarigen dan een TV zender.
- YouTube is het grootste videoplatform ter wereld.
De checklist voor het optimaliseren van jouw video’s
YouTube is een opzichzelfstaande zoekmachine, met eigen SEO best practices. Net zoals je je site hoog in de SERP van Google wil krijgen, wil je dat voor je video’s binnen YouTube ook. Hoe kun je de vindbaarheid van jouw video’s vergroten en hoe maak je jouw kanaal tot een groot succes? Wij geven je een aantal tips waar je op moet letten wanneer je een video upload en hoe je deze optimaliseert voor SEO. Zorg dat dit op orde is voordat je de video plaatst:
- Doe een zoekwoordanalyse gericht op YouTube. Vind de juiste zoekwoorden voor jouw video. Welke keywords gebruiken concurrenten?
- Gebruik de belangrijkste zoekwoord(en). Plaats ze in de titel van je video, maar verwerk deze ook in de bestandsnaam van je file.
- Gebruik de relevante zoekwoorden ook in je video description. Het is ook handig om hierin links te vermelden naar andere gerelateerde video’s, je playlist, je social kanalen en je website.
- Voeg ondertiteling toe aan je video’s. Google en YouTube kunnen dit crawlen en gebruiken jouw ondertiteling om de inhoud van video’s te lezen. Aan de hand hiervan bepalen ze ook hun rankings in de zoekresultaten.
- Voeg labels(tags) toe aan je video die vertellen waar de content over gaat. Dit helpt YouTube jouw video te categoriseren en tags dragen bij aan meer views.
- Gebruik een eindscherm. Verwijs de kijker door naar andere relevante video’s op je kanaal. Zo help je de kijker verder navigeren en valt je video niet ineens ‘dood’.
Deze tips dragen bij aan een goede ranking binnen YouTube, maar ook binnen Google. Google toont namelijk, zoals eerder aangegeven, steeds vaker relevante video’s in haar zoekresultaten. Een extra mogelijkheid om zichtbaar te zijn dus.
Wat zijn nog meer belangrijke factoren voor een goede SEO score?
Naast de optimalisaties die je verricht aan je video’s zijn er nog andere factoren waar YouTube haar rankings op baseert.
- Stimuleer mensen om te reageren. Reacties zijn één van de meetcriteria die YouTube gebruikt om te bepalen wat mensen het leukst vinden. Net als Google geeft YouTube voorrang aan inhoud die populair is.
- Moedig mensen aan om zich te abonneren op jouw kanaal. Menig YouTube hoor je “Like and subscribe” roepen. Dat doen ze niet zomaar. Abonneren is heel belangrijk op YouTube. Het is één van de factoren die de algoritmen van YouTube gebruiken om video’s te rangschikken.
- Maak kwalitatieve content. Kijkers willen video’s zien die kwalitatief goed in elkaar steken. Zorg dus dat jouw video’s er professioneel uitzien en zorg ervoor dat je waarde toevoegt.
- Maak een opvallende thumbnail. Zorg ervoor dat je thumbnail opvalt en jij je kijkers vertelt waar je video over gaat. Een goede thumbnail betekent meer clicks, en dat betekent: een betere SEO score.
- Linkbuilden? Ook voor YouTube is dat belangrijk. Bouw aan links naar zowel je video’s als je kanaal. Deze inkomende kanaallinks vertellen YouTube dat jij een autoriteit bent in jouw niche.
- Deel je content! YouTube is een sociaal kanaal. Om de zichtbaarheid en SEO score van YouTube te maximaliseren, is het aan te raden om je video’s te delen op elk beschikbaar social kanaal.
Naast deze punten is het allerbelangrijkst dat je je kijktijd verhoogd. Kijkersloyaliteit is een enorm belangrijke ranking factor voor het platform. Als mensen veel tijd besteden aan het bekijken van je video’s, vinden ze het duidelijk leuk wat je doet. Hiervoor is het belangrijk een pakkend begin te maken. Dit om direct de aandacht te trekken en zo voorkom je dat je kijkers doorklikken naar een andere video. Test ook wat de optimale lengte van de video is om je publiek te blijven boeien: zorg dat ze blijven kijken!
Hoe weet je of je inspanningen succesvol zijn?
Heb je jouw video geoptimaliseerd voor YouTube SEO en staat jouw video al een tijdje online? Goed gedaan! Maar, je bent nog niet klaar. Als je je video SEO-strategie implementeert, moet je er wel voor zorgen dat je je voortgang controleert. Dit om te zien hoe goed je inspanningen op YouTube slagen en wat de grootste positieve impact heeft. Dit bekijk je in het analytics rapport van YouTube. In YouTube Analytics kun je de prestaties van je kanaal en je video’s bijhouden met actuele statistieken en rapporten. Dit is essentiële informatie om te groeien en jouw kanaal te verbeteren.
Let wel: het aantal gebruikers dat van een YouTube-video doorklikt naar je website, socials, of kanaalpagina zal klein zijn in vergelijking met het totale aantal mensen dat je video bekijkt. Tegelijkertijd zal het monitoren van de groei van video SEO op dit gebied een goede indicator zijn of je video’s het juiste publiek bereiken en of ze waarderen wat je te zeggen hebt.
Zet YouTube SEO op de juiste manier in
YouTube zet je voornamelijk in als kanaal om mensen te vermaken en te informeren en daarmee je brand awareness te vergroten. Ook is YouTube het perfecte kanaal om mensen te bereiken die zich in de oriënterende (consideration) fase bevinden en nog een duwtje in de juiste richting nodig hebben (naar jou dus). Door middel van video content kun je hen net even dat extra stukje informatie bieden dat nodig is om tot aankoop over te gaan. Kortom, YouTube wordt in de SEO strategie niet vaak ingezet voor harde conversies, zoals aankopen, maar meer om mensen te bereiken die zich onderaan- en in het midden van de funnel bevinden. Vergroot met YouTube dus je merkbekendheid en overtuig de mensen die zich bevinden in de ‘See’ of ‘Think’ fase van de Customer Journey.
Ben jij een ondernemer die al een YouTube kanaal met video’s heeft, maar die nog niet SEO geoptimaliseerd zijn? Of denk je erover video’s te maken voor jouw bedrijf, maar kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Kom met ons sparren!