Creatie Conversie Events Over ons Jobs Blog Contact facebook linkedin instagram voorwaarden privacy Phone
social-facebook social-twitter

10 tips om hoger te komen in Google

18 juli 2019 • 7 minuten lezen

‘Hoe kom ik hoog in Google?’ Voor veel bedrijven is dit dé million dollar question. Is er een eenduidig antwoord op die vraag? Nee, maar er zijn wel een behoorlijk aantal dingen die je kunt doen en daarvoor moet je in de SEO duiken. Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie draait precies hierom: alle processen en handelingen die meewerken aan het organisch hoog scoren van jouw website in Google (en andere zoekmachines natuurlijk). Wij delen hier onze 10 tips die je helpen om hoger te komen in de Google resultaten.

‘Hoe kom ik hoog in Google?’ Voor veel bedrijven is dit dé million dollar question. Is er een eenduidig antwoord op die vraag? Nee, maar er zijn wel een behoorlijk aantal dingen die je kunt doen en daarvoor moet je in de SEO duiken. Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie draait precies hierom: alle processen en handelingen die meewerken aan het organisch hoog scoren van jouw website in Google (en andere zoekmachines natuurlijk). Wij delen hier onze 10 tips die je helpen om hoger te komen in de Google resultaten.

 

On-page en off-page SEO

Eerst maken we het onderscheid tussen on-page SEO en off-page SEO. Wat is het verschil? On-page SEO draait om de inhoud van je pagina en heeft betrekking op alles wat je aan kan passen binnen je website of pagina. Off-page SEO kijkt naar de autoriteit en populariteit van je website en heeft te maken met alle factoren die zich buiten je website of pagina bevinden. Samen hebben zij veel invloed op hoe hoog jij in de Google zoekresultaten lijst belandt.

 

Aan de slag met SEO optimalisaties!

On-page SEO heb je redelijk zelf in de hand en de aspecten die hieronder vallen zijn goed te beïnvloeden en te tweaken. Als je aan je SEO gaat werken, doe je eerst een SEO-check, dit betekent eigenlijk: hoe staat je website er nu voor? Alle On-page SEO factoren worden vrijwel altijd als eerste gecontroleerd en verbeterd.

 

Wat zijn on-page SEO factoren (en wat kun je verbeteren)?

 

Content. Content is king. SEO staat nooit stil en is altijd aan veel verandering onderhevig, maar content is nog steeds een enorm belangrijk onderdeel. Kwalitatief hoogwaardige en unieke content, daar is Google dol op. Het regelmatig verversen van je informatie en de juiste zoekwoorden selecteren zorgen voor een lekkere boost van je pagina.

Techniek. We duiken meteen even de technische SEO in. Om jouw website een ranking te geven doorzoeken robots of spiders van Google jouw site. Dit wordt crawlen genoemd. Hoe beter de spiders jouw site begrijpen, hoe beter de ranking. Met bijvoorbeeld een sitemap geef je een robot letterlijk een plattegrond van je website. Zo begrijp je waarschijnlijk ook dat een kapotte link (een 404-pagina) een negatief effect heeft. Hier loopt de robot als het ware een doodlopende straat in. Dat wil je niet.

Paginasnelheid. Nog een technisch puntje, de laadtijd van je site. Zorgen voor een goede paginasnelheid is een SEO must. Dit moet je altijd checken en als het verbeterd kan worden: doen! Paginasnelheid is vaak een ondergeschoven kindje, maar ondertussen één van de belangrijkste ranking factoren van Google. Trage site? Dan kelder je al snel in de Google zoekresultaten. Bovendien zul je ook bezoekers kwijtraken als je pagina niet snel laadt. Wat is niet snel? Je bezoeker is ongeduldig: 2 seconden kan hij wachten, maar elke extra seconde stijgt het bouncepercentage. Bij een laadtijd van 4 seconden stijgt dit al met 25%.

Meta titel. Dit is de dikgedrukte titel die je ziet in je Google resultatenlijst. Vanzelfsprekend heb je een goede titel nodig. Wat is belangrijk voor een titel? Eigenlijk wat altijd geldt voor titels: ze moeten kort maar krachtig zijn en de bezoeker duidelijke info geven over wat er te vinden is op de pagina. De titel wordt prominent weergegeven op de resultatenpagina van Google en is de eerste kennismaking met je site: je hebt immers maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken.

Meta description. De meta description, even een refresher: wat is dat ook alweer precies? Dat is dat kleine stukje tekst onder een Google zoekresultaat. Het heeft geen directe effecten op je SEO resultaten, maar het is wel enorm belangrijk voor het doorklikken. Een goede, informatieve tekst die op de juiste knoppen drukt bij je bezoeker zorgt voor een hogere Click Through Rate.

Pagina structuur. Hier hebben we het vooral over Headings: H1’s, H2’s, H3’s. Google houdt van structuur: websitebreed en ook op de aparte pagina’s. Per pagina kun je met behulp van headings laten zien wat de hiërarchie en structuur is en waar je pagina over gaat. Wat ook goed helpt voor een duidelijke structuur zijn interne links. Interne links zijn linkjes die verwijzen naar pagina’s binnen je eigen website. Omdat je daarmee de verbanden aangeeft tussen pagina’s, maak je de structuur helder en maak je het werk voor de Google-bot die jouw site crawled makkelijker.

Mobile friendly. Het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten neemt sterk toe. Mede hierom is Google geswitched naar een mobile-first-index. Wat houdt dat in? Dat betekent dat Google naar je mobile content kijkt voor het ranken van je site. Kortom, het is dus heel belangrijk dat je mobile SEO op orde is. Dus besteed extra aandacht aan: goede paginasnelheid voor mobile, responsive design, en gebruik geen pop ups.

Nu on-page SEO hopelijk wat duidelijker is geworden en je een goed beeld hebt van wat belangrijk is en wat je zou kunnen verbeteren. Stappen we over naar het volgende onderdeel: off-page SEO.

 

Lange adem voor off-page SEO

Off-page SEO is een andere tak van sport. Voor Search Engine Optimalisation heb je een lange adem nodig en dat geldt zeker voor off-page SEO. Het gaat hier om de populariteit, relevantie, betrouwbaarheid en autoriteit van je website. Dit kun je niet met wat kleine aanpassingen in één keer opkrikken, hier moet je aan gaan bouwen. En dat bouwen kost tijd. Maar, wees niet ontmoedigd, ook off-page SEO valt echt te optimaliseren! We laten nu zien hoe je dat kunt doen.

Vertrouwen en autoriteit. Backlinks zijn de kern van off-page SEO. In basis zijn backlinks ‘stemmen’ voor je pagina die zoekmachines als Google vertellen in hoeverre je pagina kwalitatief goed en nuttig is. Hoe meer andere websites naar jou doorlinken met backlinks, hoe beter jouw pagina is en hoe beter jij het vervolgens doet in de Google ranking. Eén kanttekening: de ene stem weegt zwaarder dan de andere stem. Als een betrouwbare, populaire en autoritaire website (met zelf veel backlinks van hoge kwaliteit) naar jou doorlinkt heeft dat veel meer effect op jouw ranking, dan een kleine, minder betrouwbare website.

Hoe optimaliseer je dit? Ten eerste door vooral kwalitatief hoogwaardige informatie te bieden op jouw pagina die aantrekkelijk is voor bloggers, influencers en andere websites om te delen. Je kan dit ook nog een handje extra helpen. Dat doe je met linkbuilden. Je gaat ervoor zorgen dat andere goede websites naar jouw website doorlinken. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een blog (inclusief een link naar jouw site) die je laat plaatsen op zo’n betrouwbare website. Pas wel op want je bevindt je hier wel een beetje in grijs gebied. Je bent Google een beetje voor de gek aan het houden, dus dat is tricky business.

Betrokkenheid. Hoe hoger de betrokkenheid bij jouw website, hoe hoger jij in Google komt. Hoe meet je betrokkenheid? Dat kun je bijvoorbeeld afleiden uit de sessieduur. Een lange sessieduur is positief en duidt op hoge betrokkenheid. Dit laat ook weer zien hoe belangrijk kwaliteit is: wat betreft informatie en in producten of diensten die jij aanbiedt. Hoge kwaliteit betekent dat je bezoeker lekker blijft hangen, precies wat jij wil.

Social. Google geeft aan social media niet als ranking te gebruiken. Veel social media is natuurlijk in handen van concurrenten van Google (bijvoorbeeld Facebook en Instagram), dus vandaar de terughoudendheid. Maar social media speelt natuurlijk wel degelijk een rol: want we weten inmiddels: wanneer er content gedeeld wordt, levert dit links en betrokkenheid op. Social media marketing en influencer marketing zijn daarom ook onderdelen van off-page SEO die zeker kunnen bijdragen aan het opbouwen van die populariteit, betrouwbaarheid en autoriteit van jouw website of pagina.

 

De kern van SEO?

SEO is veel werk. Grappend wordt het ook wel Seriously Effortful Optimization genoemd. Je moet geduldig bouwen en bijschaven en aan veel verschillende knoppen draaien. Daarmee is het een lange termijn strategie. Mocht je zoekende zijn naar waar te beginnen en hoe te optimaliseren, onthoud: de beste resultaten vind je door de bezoeker te volgen. Wat goed is voor de bezoeker is goed voor je ranking in Google.

Wil je meer informatie over SEO? Benieuwd hoe wij jouw bedrijf hiermee kunnen helpen? Neem contact op met één van onze SEO specialisten!

Ja, ik wil ideeën uitwisselen
 
 

Over Elevate Digital

Wij zijn de growth marketing agency die jouw groeidoelstellingen realiseert. Met onze full-service aanpak zorgen we voor maximale resultaten bij bedrijven. Voor bedrijven met ambitie, net als wij. Wij leggen de lat altijd hoger en maken slimme keuzes om jouw grens te verleggen. Dat is onze missie.

Deel dit artikel

Zo zet je een goede Facebook-advertentie op

Marketingreview aanvragen?

Haal het maximale uit jouw online strategie, vraag onze marketingreview aan!

aanvragen x