Elevate één van de eersten in TikTok ads-platform
Social media platform TikTok viert bijna haar 4e verjaardag. Maar adverteren op TikTok is nog niet zo lang geleden uitgerold in Nederland. Daar komt bij: je komt er niet zomaar binnen. Maar we hebben goed nieuws: Elevate Digital is als één van de eersten in Nederland toegelaten tot het TikTok advertentie platform. Daarom gaan wij binnenkort met TikTok advertising van start! We hebben heel veel plannen. We maken je graag net zo enthousiast door alvast samen in de mogelijkheden te duiken. Lees snel verder.
TikTok doelgroep is ouder dan je denkt
“Maar mijn doelgroep is ouder dan 14 jaar.” Veel bedrijven zijn nog wat sceptisch over TikTok en dit is het meest gehoorde argument. Maar, niets is minder waar. Maar liefst 68% van de TikTok gebruikers heeft een leeftijd tussen de 18 en 34 jaar. Dat is ouder dan je dacht en een grotere groep dan je dacht, toch?
De andere belangrijke cijfers: TikTok heeft in Nederland zo’n 5 miljoen actieve gebruikers. Het aantal gebruikers steeg in 2020 met ruim een miljoen. Waarvan ongeveer 70% tussen de 18 en 34 jaar oud is, 20% is zelfs ouder dan 35 en de kleinste groep is onder de 18 jaar, zo’n 10% van de gebruikers.
Volgens ons is TikTok enorm interessant (en wordt het steeds interessanter) voor bedrijven die zich juist richten op een doelgroep die ouder is dan 18. Bovendien blijkt dat TikTok ook een redelijk unieke groep gebruikers heeft. Een relatief grote groep TikTokkers is alleen op TikTok te vinden en niet op andere social media kanalen. Een kans om dus een nieuwe groep mensen te bereiken.
Goudmijn voor adverteerders
De missie van TikTok is “To inspire creativity and bring joy”. Niet lang geleden deed TikTok een onderzoek naar de belangrijkste redenen om TikTok te gebruiken. Het meest gehoorde antwoord: “Om mezelf op te vrolijken”.
TikTok mag zich met recht dus hét platform voor entertainment noemen. Daarnaast gebruiken veel mensen dit platform om nieuwe dingen te ontdekken en zich te laten inspireren. En laten dit nu net dé drijfveren zijn achter koopgedrag.
Uit onderzoek blijkt dat 83% van de gebruikers heeft aangegeven dat TikTok een rol heeft gespeeld bij hun aankoopbeslissing. Kortom, voor adverteerders is TikTok een goudmijn.
Hoe werkt adverteren op TikTok?
Over het algemeen werkt TikTok redelijk hetzelfde als elk ander social-media-advertentieplatform wanneer we het hebben over de ads manager. TikTok biedt de standaard targeting mogelijkheden zoals onder andere: geslacht, locatie, leeftijd, taal, interesse en gedrag. Ook kun je je eigen custom audiences maken en lookalike audiences op basis van je custom audiences, zoals dat bijvoorbeeld ook bij Facebook en Linkedin kan.
Als bedrijf zijnde kun je TikTok op verschillende manieren gebruiken. Je kunt zelf advertenties plaatsen, je kunt met influencers samenwerken of je kunt zelf een account aanmaken en video’s maken.
Wanneer je zelf advertenties plaatst zijn er een aantal verschillende advertentie mogelijkheden. We onderscheiden standaard ads en content ads.
Standaard ads
In-feed video ads
De meest gebruikte standaard ads advertentievorm zijn de in-feed videos. Zo’n video lijkt op een normaal TikTok filmpje, maar dan met een CTA: een knop waarmee je de gebruiker kunt doorsturen naar je website. Deze video ads zijn te vinden in de nieuwsfeed van de ‘For you page’. De advertentievorm blend heel mooi in de TikTok feed. De in-feed videos kun je eigenlijk inzetten in iedere fase van de sales funnel. Of je nu brand awareness wil creëren (merkbewonderaars en bekendheid opbouwen) of loyaliteit wil verhogen.
Brand takeover ads
Brand takeover advertenties verschijnen meteen in beeld wanneer gebruikers de TikTok app openen. Ze nemen letterlijk je scherm over voor een paar seconden en veranderen daarna in een in-feed video. Zo trekken dit soort advertenties nét even meer aandacht.
Top view ads
Top view advertenties lijken erg op brand takeover ads. Het verschil is dat deze advertenties niet worden laten zien als TikTokkers hun app openen. Wat ze wel doen is de eerste in-feed post na 3 seconden overnemen. Je kan hiervoor een videoadvertentie van maximaal 60 seconden lang maken.
Content ads
Content advertenties draaien om samenwerkingen met TikTokkers. We onderscheiden branded hashtag ads en branded effect ads.
Branded hashtag ads
Het idee van deze advertenties is dat je gebruikers vraagt om een video te maken waarbij ze jouw product gebruiken, iets over vertellen etc. mét een afgesproken hashtag. Bij een klik op deze hashtag worden mensen doorgestuurd naar een landingspagina en naar andere video’s waar deze hashtag aan hangt. Deze advertentievorm is een sterke manier om betrokkenheid en merkbekendheid te vergroten.
Mercedes Benz heeft bijvoorbeeld op deze manier de #MBStarChallenge opgezet om gebruikers aan te sporen om iets met het Mercedes Benz logo te doen. In totaal zijn alle video’s samen met deze hashtag 871 miljoen keer bekeken.
Branded effects ads
Hier moet je echt even alles voor uit de creatieve trukendoos trekken. Bij branded effect advertenties maak je een custom filter die TikTokkers kunnen gebruiken in hun video’s. Hier moeten we alleen nog even geduld voor hebben, want deze functie is nog niet beschikbaar in Nederland.
TikTok lead generatie tool
Niet lang geleden lanceerde TikTok daarnaast ook een lead generatie tool voor bedrijven. De manier waarop dit werkt lijkt op Facebook Lead Ads. Met lead generatie in TikTok kun je prospects bereiken en betrekken bij je dienst of product met een advertentie en vervolgens kunnen zij heel makkelijk hun gegevens achterlaten wanneer zij meer informatie willen over jouw merk. Dit gebeurt met via een ‘instant formulier’ waar de gebruikersgegevens als zijn ingevuld (die bekend zijn in TikTok). De gebruiker hoeft dus amper iets in te vullen en kan binnen een paar seconden zijn of haar data delen. Gemak dient de mens.
Denk jij dat TikTok goed past bij jouw merk? Wil jij een nieuwe doelgroep aanspreken? Wil jij een nieuw advertentiekanaal inzetten? Wil je hierover brainstormen? Bij ons zit je goed. Stuur ons een bericht.