Dit is hoe kleur emotie en gedrag beïnvloedt
Kleur speelt een belangrijke rol in je merkidentiteit. Het trekt de aandacht van de consument naar je product, maakt emoties los en heeft een enorme impact op de herkenning van je merk. Warme kleuren roepen een ander gevoel op dan koele kleuren, en heldere tinten brengen een andere boodschap over dan gedempte tinten. Maar hoe komt dat?
Het heeft allemaal te maken met de psychologische effecten die de kleuren teweegbrengen. Zo kunnen kleuren ons oppeppen, of juist sip laten voelen. Het is essentieel om te onderzoeken en te begrijpen wat voor indruk je huisstijl wekt bij je doelgroep. Denk ook aan de diensten die je aanbiedt of de producten die je verkoopt: sluiten deze aan bij de look en feel van je merk?
Warme kleuren: rood, oranje en geel.
Rood, oranje en geel staan naast elkaar in de kleurencirkel. Het zijn allemaal warme kleuren die ons op een blije, energieke en optimistische manier kunnen prikkelen. Toch is het van belang om rekening te houden met te felle tinten, aangezien deze irritant kunnen zijn voor het oog.
Ook interessant: de kans is aanwezig dat je door de kleur rood hongerig wordt. Denk maar eens aan fastfoodketens als McDonald’s of KFC. Deze restaurants verwerken rood en geel in hun branding. Waarom ze dat doen? Omdat mensen er trek van krijgen, en daarom snel én veel willen eten. Top, toch?
? Rood
Rood is de warmste en meest dynamische van alle kleuren, omdat het tegengestelde emoties triggert. Het wordt geassocieerd met liefde en passie, maar ook met gevaar en kwaad. Het verhoogt je hartslag en veroorzaakt spanning. Die spanning kan zowel positief als negatief worden ervaren, afhankelijk van de secundaire kleuren en de manier waarop het gecombineerd wordt. Als je de focus naar een bepaald element wilt trekken, dan is rood een geweldige keuze. Let er wel op dat je het genuanceerd gebruikt, omdat teveel van deze kleur overweldigend kan zijn. Toch op veel rood wagen? Dan is koraal een goed alternatief.
? Oranje
Oranje benadrukt levendigheid en vrolijkheid. Net als rood brengt het zaken naar de voorgrond en toont het beweging aan, maar op een subtielere manier dan dat rood dat doet. Het is een agressieve kleur, maar zonder de balans te verliezen. Het laat energie zien en straalt toegankelijkheid en vriendelijkheid uit. Niet voor niks dus dat oranje vaak wordt gekozen voor call to actions als ‘Koop nu’ en ‘Vraag een offerte aan’.
? Geel
Geel is misschien wel de meest actieve van de warme kleuren. Het wordt in verband gebracht met hoop, lachen en zonneschijn. Je ontwerp net die extra boost geven? Zet dan gele accenten in om een opgewekte en positieve impressie achter te laten bij je gebruiker. Belangrijk om te onthouden: geel reflecteert veel licht en is daardoor gauw fel op het netvlies. Te veel van deze kleur kan overdonderend zijn, dus breng het subtiel aan. Zo kun je toch de aandacht vestigen, maar dan zonder visuele onrust.
Koele kleuren: groen, blauw en paars.
Koele kleuren zijn onder andere groen, blauw en paars. Deze kleuren hebben een kalmerende en verzachtende werking, maar kunnen ook droevige gevoelens opwekken. Paars wordt gehanteerd om creativiteit los te maken, omdat het een mengkleur is die bestaat uit blauw (rustgevend) en rood (intens). Is je bedrijf gericht op beauty, gezondheid of veiligheid? Dan is paars de perfecte match.
? Groen
Groen symboliseert duurzaamheid, gezondheid en een nieuw begin. Het is de prettigste kleur voor het oog en wordt toegepast om evenwicht in uitingen aan te brengen. Het zorgt voor een ontspannen stemming en is de uitgelezen kleur om te integreren als je als organisatie bescherming, groei en eindeloze mogelijkheden wilt communiceren.
? Blauw
Blauw staat voor rust, spiritualiteit en vertrouwen. Wanneer je de kleur blauw ziet, worden er stofjes aangemaakt in het lichaam die een gevoel geven van kalmte. Het is dan ook geen verrassing dat van alle kleuren, blauw het meeste voorkomt in bedrijfsidentiteiten. Blauw is uitstekend om te verwerken in een zakelijke stijl, omdat het professionaliteit uitdraagt. Houd er rekening mee dat teveel van deze kleur kil en ongeïnteresseerd kan overkomen. Het is een veilige haven, maar kan ook afstand vormen als je het niet mixt met een meer sprekende kleur. Veel social platformen oefenen lichtere tinten van blauw uit. Denk maar eens aan Facebook, LinkedIn of Twitter. Waarom? We voelen ons er welkom door. Dat is belangrijk, aangezien de gemiddelde Nederlander maar liefst 2 uur per dag besteedt aan social media.
? Paars
Paars wordt gekoppeld aan creativiteit, luxe en royalty. In design wordt het verwerkt voor een geraffineerde look en om verademing te creëren, vandaar dat je het vaak in beauty-producten terugziet. Experimenteer met paars in je communicatie om je merk groots en rijk te presenteren, of lila om mysterie en romantiek uit te drukken.
Neutrale kleuren: bruin, wit, grijs en zwart.
Neutrale kleuren als bruin, wit, grijs en zwart moeten we natuurlijk niet vergeten. Ze kunnen andere kleuren ondersteunen of juist meer naar de oppervlakte halen, zodat ze echt van je scherm of drukwerk af spatten. Felgeel springt er bijvoorbeeld meer uit tegen een zwarte achtergrond dan tegen een witte. Gebruik je texturen? Dan kun je met bruin als basis een aardse sfeer schetsen.
Uiteraard blijven kleuren voor een gedeelte subjectief. Wat de ene persoon gelukkig maakt, is voor de ander onaangenaam. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld persoonlijke ervaringen in het verleden of door culturele verschillen.
Nu weet je hoe kleur en emotie aan elkaar verbonden zijn. Start met het bestuderen van je doelgroep, en stem je kleuren hier zorgvuldig op af.
Wil jij een uitgesproken merk starten, maar weet je niet hoe je deze visueel sterk kunt communiceren? Wij onderzoeken samen met jou de kern van je bedrijf en bouwen vanuit daar aan een passende identiteit.
Ja, ik wil met jullie met identiteit ontdekken