Nieuw: afbeeldingen in Google Search Ads
Wil je meer uit jouw zoekcampagnes halen? Dat kan nu! Google heeft namelijk een nieuwe functionaliteit toegevoegd: beeld extensies. Iets waar veel SEA specialisten al een poosje op wachten. Er gingen al geruchten dat deze mogelijkheid er aan zat te komen, maar nu is het zo ver. Marketeers verwachten dat het toevoegen van afbeeldingen veel gaat doen voor de prestaties van hun Search Campagnes. Een (aantrekkelijk) beeld maakt een advertentie nu eenmaal krachtiger. Maar hoe werkt het precies en waarom worden we hier zo enthousiast van? Lees dan vooral even verder.
Wat zijn beeld extensies?
Met deze advertentie extensie kun je een kleine afbeelding laten zien naast de tekst van je zoekadvertenties (Google Search Ads of Microsoft Ads) in de Google zoekresultaten.
Maar ik zie soms toch al afbeeldingen als ik zoek in Google? Dat klopt. Dat is een ander soort campagne: een Shopping campagne, welke producten laat zien wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar een tuinset.
De nieuwe beeld extensie kun je toevoegen aan de zoekadvertenties. Deze advertenties vindt je boven de organische zoekresultaten (ze lijken ook op organische zoekresultaten). Deze advertenties bestaan uit een titel en stukje tekst en nu dus ook: een afbeelding.
Waarom je beeld extensies wil inzetten
Met deze advertentie extensie kun je een kleine afbeelding laten zien naast de tekst van je zoekadvertenties (Google Search Ads of Microsoft Ads) in de Google zoekresultaten. Maar ik zie soms toch al afbeeldingen als ik zoek in Google? Dat klopt. Dat is een ander soort campagne: een Shopping campagne, welke producten laat zien wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar een tuinset. De nieuwe beeld extensie kun je toevoegen aan de zoekadvertenties. Deze advertenties vindt je boven de organische zoekresultaten (ze lijken ook op organische zoekresultaten). Deze advertenties bestaan uit een titel en stukje tekst en nu dus ook: een afbeelding.
Zoals gezegd: wij worden blij van deze nieuwe functie omdat we denken dat deze veel effect zullen hebben op de prestaties van zoekcampagnes. Maar hoe en waarom dan precies?
- Ten eerste, de functie is nieuw. En nieuwigheden vallen nu eenmaal op. Jouw advertentie trekt zeker de aandacht wanneer er een foto bij staat. Vooral wanneer de andere resultaten dat niet hebben. Dat brengt ons meteen bij het volgende punt.
- Onderscheid je van de concurrentie. Het loont vaak om een early adopter te zijn. Jij onderscheid je van jouw concurrentie wanneer jij al wel afbeeldingen toevoegt aan jouw zoekresultaten en zij nog niet.
- De meest voor de hand liggende reden: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een afbeelding inspireert en roept gevoel en emotie op. Bovendien worden afbeeldingen sneller verwerkt dan tekst.
- We weten uit ervaring: afbeeldingen zorgen voor meer kliks. Vandaar ook de hooggespannen verwachtingen voor deze nieuwe functie. Omdat de beeld-extensie een onderdeel is van je advertentie zijn de klikprijzen hetzelfde. Dus we verwachten: een hogere CTR, voor dezelfde prijs.
Beeld extensie optimaliseren
Om de beste resultaten te bereiken is het noodzakelijk dat jouw afbeelding relevant is. Zorg er dus voor dat je afbeelding goed aansluit bij de zoektermen waar je op inkoopt. Hoe relevanter, hoe beter de advertentie past bij de opgegeven zoekopdracht en hoe groter de kans dat de juiste mensen op jouw advertentie doorklikken. Start dus vooral meteen ook met het testen van verschillende afbeeldingen. Dat kan zowel handmatig als ook dynamisch ingesteld worden, zo ontdek je snel genoeg de juiste afbeeldingen.
Beeld extensie instellen
Ingelogd in jouw advertentie account? Onder het kopje extensies open je een drop down waar nu beeld extensies bij staat. Volg de stappen en upload tot 20 afbeeldingen. Je kunt vervolgens de gewenste afbeeldingen selecteren en je krijgt alvast een preview te zien van je advertentie.
Wat betreft het selecteren van de afbeeldingen: je kunt ervoor kiezen om deze handmatig te uploaden (zoals net beschreven). Je kunt er ook voor kiezen om deze dynamisch in te laden, dan plukt Google de afbeeldingen van je advertentie landingspagina. Handmatig geuploade afbeeldingen krijgen wel voorrang op dynamisch geladen afbeeldingen.
Wat is verder belangrijk om te weten? Google stelt wel strenge eisen aan de afbeeldingen, dus zorg dat je je daar aan houdt zodat je afbeeldingen niet afgekeurd worden. Denk aan: niet te veel witruimte, geen grafische overlay, geen wazige foto’s of collages of te veel bloot. Daarnaast is het goed om te weten dat het 5 dagen kan duren voordat jouw beeld extensies goedgekeurd worden.
Heb je al een Ads account en wil je deze beeld extensies gaan inzetten? Of is Google Advertising nog helemaal nieuw voor je en wil je hiermee starten? De SEA specialisten van Elevate staan voor je klaar en helpen je met al je advertising vraagstukken.
Stuur ons een bericht
Vergelijkbare artikelen
Bekijk alle artikelenIn de huidige digitale wereld is e-mailmarketing nog steeds een krachtig middel om een persoonlijke connectie met klanten op te bouwen. Traditionele e-mailmarketingbenaderingen schieten vaak tekort als het gaat om personalisatie en relevantie. Het PEACO-model is een oplossing om de uitdagingen aan te pakken en datagedreven e-mailmarketing te realiseren. In dit blogartikel verkennen we de rol van een slim datamodel en business rules, samen met de voordelen die ze bieden voor het creëren van effectieve e-mailcampagnes.
Hoe zorg jij ervoor dat je als merk van deze tijden profiteert? Hoe houd je contact met jouw thuiszittende community? Een goede User Generated Content-strategie biedt een uitkomst. In deze blog laat ik je de voordelen hiervan zien en zorg ik ervoor dat je dit aan de hand van 4 voorbeelden meteen zelf in kunt zetten.