Q: Zijn jullie tevreden met de eerste resultaten na de livegang van de Shopify-webshop?
A: Ja, wij zijn zeker tevreden. In de eerste weken zien we een stijging in conversieratio, een hogere average order value, met minder budget een hogere omzetstijging en een mooie stijging in ROAS.
Q: Hoe is het traject naar een nieuwe webshop ontstaan? En wat zijn jullie eerste stappen hierin geweest?
A: Wij draaiden op Shopware 5; deze wordt binnenkort niet meer ondersteund. Hier ontstond intern bij Aaiko de vraag: gaan we de stap maken naar Shopware 6 of gaan we over op een ander platform? Vanuit Aaiko hebben we onderzoek gedaan naar onze voorwaarden voor een nieuwe shop die past bij onze groeiambities. Daarnaast hebben we samen met partners (o.a. met Elevate Digital) verschillende platformen onderzocht om de juiste keuze te maken aan de hand van de voorwaarden en groeiambities van Aaiko.
Q: Welke aspecten vind je als E-commerce Manager onmisbaar in een webshop op het gebied van fashion?
A: De user experience en de merkbeleving van het merk moeten goed naar voren komen op het platform. Daarin is het belangrijk dat de juiste beelden op de juiste pagina’s worden getoond, maar ook dat de producten en sfeerbeelden goed worden weergegeven, met als doel enerzijds de fashion-‘look and feel’ door te vertalen en anderzijds een goed converterende webshop te ontwikkelen. De koppeling met huidige systemen en online marketingkanalen is daarnaast een groot onderdeel dat echt onmisbaar is. Ook hebben we voor de lange termijn als ambitie om te internationaliseren met Aaiko en de webshop. Dit hebben we ook meegenomen in de keuze van het juiste platform.
Q: Wat zou je willen meegeven aan andere merken die ook overwegen om deze stap te zetten?
A: Ik zou als tip aan anderen willen meegeven om zo vroeg mogelijk in het traject een UX Designer aan te haken en deze persoon mee te laten kijken naar de designs. Wij spreken, als niet-developers, niet de taal van een developer en wisten daardoor niet precies waar we rekening mee moesten houden in functionaliteiten en designs. Een UX Designer kan daarin goed de vertaling maken tussen onze wensen en de eisen vanuit development.
Ook zou ik willen meegeven dat wij enorm hebben geprofiteerd van de kracht en expertise van Elevate Digital waarin alle kennis in-house zit, zowel het bouwen van de Shopify-webshop als de marketing. Hierdoor is er vanuit elke discipline meegedacht en hebben we niets over het hoofd gezien. De marketingafdeling wist precies wanneer zij wat moesten doen om op tijd live te kunnen met de website, en vanuit SEO kregen wij tips om de website zo goed mogelijk in te richten voor zoekmachines en geen waarde te verliezen.