62% omzetstijging bij fashionmerk Aaiko
Sale vs. geen sale
De verleiding is groot om in de sale-maanden nóg meer budget in te zetten en nóg hogere omzetten te behalen dan voorgaande jaren. De marges zijn lager voor sale-producten dan voor de nieuwe collectie. In de strategie voor Aaiko is juist gefocust om harder te groeien met de nieuwe collectie en in verhouding minder hard te groeien in sale-maanden. Onderaan de streep levert dit niet alleen een hogere omzetgroei op, maar is het ook voordelig voor de marge-winstdoelstelling.
Uitvoering: Full-funnel strategie
De juiste boodschap, op het juiste moment bij de juiste doelgroep is key in een full-funnel strategie. Door de customer journey in kaart brengen en te zorgen dat elke fase naadloos op elkaar aansluit, is een goede basis gelegd voor de full-funnel groeistrategie van Aaiko. Hieronder hebben we drie onderdelen uitgelicht vanuit de groeistrategie.
1. Visuals: Testen, testen, testen
In de fashionindustrie zijn collecties, het tonen van de juiste producten in de visuals én de overall look and feel belangrijk. Het gaat om testen, testen en blijven testen. Iets dat nu goed werkt, kan over een tijd niet meer goed werken. Daarnaast maakt het implementeren van content voor het juiste kanaal en formaat een grote doorslag. Vaak genoeg content vernieuwen, de learnings vanuit de best presterende boodschap en visuals terugkoppelen, zodat daar rekening mee wordt gehouden in de volgende fotoshoots.
2. Google Shopping: Dynamische labels
De shopping-campagnes worden elk jaar een groter onderdeel van de algehele strategie van Aaiko. Hier zit veel groeipotentie in om door te blijven ontwikkelen. Dit hebben we gedaan door gebruik te maken van de Labelizer van Producthero, waarbij de producten gecategoriseerd worden aan de hand van de prestaties. Per categorie zijn aparte campagnes opgezet, elk met een eigen strategie. Belangrijk in fashion is dat er regelmatig nieuwe producten, collecties of drops binnenkomen en automatisch in de campagnes worden verwerkt. Hiervoor is een aparte campagne cruciaal om eerst te identificeren welk label deze producten moeten krijgen, waarna ze in de juiste campagne terecht komen en automatisch de juiste strategie meekrijgen. Deze strategie zijn we op dit moment aan het doorvoeren door middel van Performance Max-campagnes.
3. Geautomatiseerde dashboarding
Het is essentieel om altijd op de hoogte te zijn van de huidige stand van zaken. Niet alleen in de online marketingactiviteiten, maar juist de gecombineerde data vanuit alle systemen geven het beste inzicht in de status per week, per maand en per jaar.
Deze data is allemaal samengebracht in een geautomatiseerd dashboard waarbij online marketingdata (kosten, sessies, transacties, conversiepercentages etc.) en data vanuit het boekhoudsysteem, ERP, webshop (kostprijzen, retouren en andere data) gecombineerd kunnen worden in een totaaloverzicht.
Dit geeft ons allen inzicht in hoe de prestaties lopen op week-, maand- en jaarniveau. Zelfs van de afgelopen jaren. Zo kunnen we sneller schakelen of juist inspelen op veranderingen.
Resultaten
Naast de verschillende onderdelen die gaan over de strategie en uitvoering van Aaiko zijn er nog meer zaken opgepakt in de full-funnel groeistrategie. Dit heeft allemaal bijgedragen aan het leggen van een goede basis voor de groeistrategie van Aaiko en heeft geresulteerd in het overstijgen van de targets:
– +62% omzetgroei
– +40% gebruikers
– 903% ROAS