Volg ons
  • Cases
    Tile img
    OIDIO

    OIDIO verkende marktkansen met een B2C-strategie voor B2B via een internationale programmatic display-campagne. Deze aanpak leverde waardevolle data en een gedetailleerd doelgroeprapport op, waarmee OIDIO een gerichte strategie kon ontwikkelen voor verdere marktbenadering.

    Tile img
    Marie-Stella-Maris Foundation

    We moderniseerden de website met een frisse branding, verbeterde gebruikerservaring en WCAG AAA-standaard als doel. Het hoogtepunt is een nieuwe donatiepagina die de waarde van donaties duidelijk maakt en de conversie verhoogt.

    Er valt nog meer te ontdekken

    Succes kan in veel verschillende vormen voorkomen. Hoe het er voor jouw merk uitziet, ontdekken we samen.

    Bekijk alle cases
  • Diensten
  • Evenementen
    Elevate presents
    Kom langs bij onze stand

    Ontmoet ons bij de Webwinkel vakdagen 2025

    Elevate Live presents
    Marketing Automation

    AI event over automatiseringen binnen jouw marketingstrategie.

    Elevate Live presents:
    The Future of E-commerce Data

    Laat je meenemen in de wereld van e-commerce insights en datawarehousing

    Tile img
    Dutch Search Awards 2024
    Bekijk evenement
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact

Boost je website-traffic met Pinterest SEO

Boost je website-traffic met Pinterest SEO Kelly Schäfer | 5 min. Pinterest SEO: het thema waar we deze keer bij stilstaan in onze driedelige SEO-serie. In deze serie gaan we in op nieuwe vormen van SEO. Het speelveld wordt allang niet meer beperkt tot traditionele zoekmachines als Google en Bing. De scope is véél breder. Dit komt doordat steeds meer platformen fungeren als zoekmachine. Door best practices toe te passen, verbeter je jouw rankings in ‘nieuwe’ zoekmachines als YouTube en Pinterest. Ook verover je met deze kanaalspecifieke SEO-optimalisaties de SERP van Google.

In deze blog gaan we uitgebreid in op Pinterest SEO. Waarom is Pinterest vandaag de dag the place to be? Hoe draagt SEO bij aan een betere vindbaarheid op dit kanaal? Hoe rank je ook binnen Google? Wat levert het op? Het antwoord op deze vragen lees je in deze blog.

Auteur Kelly Schäfer
Leestijd 5 min.
Datum 6 juli 2024

Dit is waarom Pinterest the place to be is

Pinterest is inmiddels niet meer weg te denken uit het social medialandschap. Met 459 miljoen maandelijkse gebruikers wereldwijd en rond de 3,5 miljoen gebruikers in Nederland is Pinterest vandaag de dag hét platform voor het opdoen van nieuwe ideeën en inspiratie.

Van het pinnen van recepten tot aan woonideeën. Duizenden thema’s zijn vertegenwoordigd met creatieve pins en kleurrijke borden. Dat Pinterest een enorme aanjager is van organisch verkeer is een feit. Daar wil je natuurlijk optimaal gebruik van maken.

Het medium is een krachtig marketingmiddel om als aanbieder top-funnel (‘See’-fase) zichtbaar te zijn in de reis die potentiële klanten afleggen. Pinterest is het platform om jouw doelgroep te inspireren met je eigen content en producten.

 

Allereerst: wat is Pinterest SEO?

Pinterest SEO is het optimaliseren van jouw Pinterest-profiel, pins en borden om meer organisch verkeer te genereren naar je website. Engagement-statistieken, zoals het aantal gepinde pins van jou, zijn hierbij key. In de basis moet je content relevant zijn voor de zoekcombinaties van je doelgroep. Waarom Pinterest SEO nog meer belangrijk is? In tegenstelling tot andere social mediakanalen worden de pin-URL’s gevolgd en geïndexeerd door Google. Zowel de beschrijving als de ALT-titel van de afbeelding worden gecrawld. Dit houdt in dat je naast betere vindbaarheid binnen Pinterest je met jouw pin ook goed rankt binnen Google Images.

 

Aan de slag met Pinterest SEO

Pinterest-gebruikers zijn op zoek naar nieuwe ideeën en inspiratie. Jij als aanbieder bent één van de velen. Je moet opvallen. Met Pinterest SEO zorg je ervoor dat je jouw pins zichtbaarder maakt bij je potentiële doelgroep. Maar hoe realiseer je de perfecte vindbaarheid en engagement? Hoe behaal je het uiteindelijke doel ‘meer organisch verkeer naar mijn website trekken’? Wij hebben een Pinterest SEO best practice-checklist voor je opgesteld.

Stap 1. Doe zoekwoordonderzoek binnen Pinterest

Als je ervaring hebt met SEO is zoekwoordonderzoek een bekend fenomeen voor je. Dit is het startpunt van iedere SEO-strategie. Waar zoekt de doelgroep naar binnen het kanaal en op welke zoektermen wil ik (in dit geval met mijn pin) zichtbaar zijn? Dit breng je in kaart voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat.

Hoe doe je zoekwoordonderzoek binnen Pinterest?

  • De auto-complete-functie in de zoekbalk van Pinterest. Vul je zoekterm in gerelateerd aan jouw pin, maar druk nog niet op ‘Enter’. Er verschijnen verschillende suggesties om te gebruiken.
  • Maak je zoekopdracht specifieker met Guided Search. Nu klik je wel op ‘Enter’. Onder jouw zoekopdracht verschijnen suggesties met gekleurde indicatoren die gerelateerd zijn aan jouw zoekwoord. Hierop klik je door om nieuwe combinaties te vinden.

 

De checklist om je Pinterest-kanaal te optimaliseren voor SEO

Nu je keyword research hebt gedaan, ga je voorbereid aan de slag. Je creëert verschillende borden waarin je pins onderbrengt. Zo maak je het gemakkelijk voor de bezoeker om in een bepaald thema inspiratie op te doen. Deze borden geef je een pakkende titel, voorzien van het meest relevante zoekwoord. Ook in de omschrijving van het bord gebruik je jouw belangrijkste zoektermen en vertel je wat voor soort pins er te vinden zijn binnen dit bord.

Je pin optimaliseren voor SEO

  • Optimaliseer de titel met je meest relevante keywords.
  • Maak een pakkende beschrijving met je belangrijkste keywords.
  • Gebruik relevante keywords in je hashtags.
  • Optimaliseer de bestandsnaam en ALT-tekst op je belangrijkste keywords.
  • Plaats een URL naar je website (bijvoorbeeld naar een productpagina).

Naast het optimaliseren van je pins zijn er meer elementen belangrijk voor een goede ranking binnen Pinterest:

  • Pin consistent en regelmatig. Pinterest houdt van nieuwe content.
  • Volg ook andere kanalen. Pinterest houdt van actieve profielen.
  • Pin ook pins van anderen. Pinterest houdt van actieve profielen.

 

Op een rij: dit is waarom je Pinterest SEO in je marketingstrategie wil integreren

Een geoptimaliseerd Pinterest-kanaal kent alleen maar voordelen. Eén van de belangrijkste zaken die je ervoor nodig hebt om dit te realiseren, is tijd. Wij raden aan die tijd te investeren en SEO toe te passen op jouw Pinterest-kanaal. Waarom? Lees alle voordelen en oordeel zelf.

  • Pins hebben een lange levensduur. Jouw content verdwijnt dus niet van de tijdlijn.
  • 8 op de 10 mensen op Pinterest hebben een koopintentie, maar willen eerst inspiratie opdoen. Voor deze mensen wil je zichtbaar zijn.
  • Pinterest heeft miljoenen gebruikers in Nederland.
  • Jouw pins worden ook getoond binnen Google, waardoor je ook in deze zoekmachine vindbaar bent.
  • Pinterest fungeert als een digitale etalage waar je jouw producten op een visuele manier weergeeft en daarmee mensen inspireert.
  • Het belangrijkste: Pinterest SEO is de perfecte manier om nóg meer organisch (gratis) verkeer naar je website te genereren.

 

Wil jij aan de slag met Pinterest SEO?

Ben jij een ondernemer die al een Pinterest-kanaal met content heeft, maar die nog niet SEO-geoptimaliseerd is? Denk je erover om een kanaal op te zetten voor jouw bedrijf? Spar met ons.

Ja, ik wil graag hulp met jullie sparren

Vergelijkbare artikelen

Bekijk alle artikelen
Zet jouw merk op de kaart met fashion advertising
Zet jouw merk op de kaart met fashion advertising

Marketing, een breed woord dat alle strategieën omvat om je merk op de kaart te zetten en verkoop te bevorderen. Tijdens het surfen online komen we allemaal wel eens een pop-up tegen of moet je eerst een advertentie bekijken voor je die interessante video kunt bekijken. En dan hebben we het nog niet eens over het scrollen door alle social kanalen. In deze blog zoomen we in op fashion advertising. Voor de nieuwsgierige lezer die zich niet in de fashion branche begeeft: lees en leer, want ook jij kunt deze tips gebruiken voor jouw e-commerce merk.


Isabelle van Dijk 3 min. 15 februari 2023
10 tips voor een converterende landingspagina
10 tips voor een converterende landingspagina

Het is je gelukt. Door jouw organische content, positie in Google of social media-advertenties is een prospect op de landingspagina terecht gekomen. Dat is fijn, want daar kunnen ze meer lezen over jouw bedrijf en stappen ondernemen om klant te worden.


Myrthe de Goeij 4 min. 10 november 2023