Volg ons
  • Cases
    Tile img
    OIDIO

    OIDIO verkende marktkansen met een B2C-strategie voor B2B via een internationale programmatic display-campagne. Deze aanpak leverde waardevolle data en een gedetailleerd doelgroeprapport op, waarmee OIDIO een gerichte strategie kon ontwikkelen voor verdere marktbenadering.

    Tile img
    Marie-Stella-Maris Foundation

    We moderniseerden de website met een frisse branding, verbeterde gebruikerservaring en WCAG AAA-standaard als doel. Het hoogtepunt is een nieuwe donatiepagina die de waarde van donaties duidelijk maakt en de conversie verhoogt.

    Er valt nog meer te ontdekken

    Succes kan in veel verschillende vormen voorkomen. Hoe het er voor jouw merk uitziet, ontdekken we samen.

    Bekijk alle cases
  • Diensten
  • Evenementen
    Elevate presents
    Kom langs bij onze stand

    Ontmoet ons bij de Webwinkel vakdagen 2025

    Elevate Live presents
    Marketing Automation

    AI event over automatiseringen binnen jouw marketingstrategie.

    Elevate Live presents:
    The Future of E-commerce Data

    Laat je meenemen in de wereld van e-commerce insights en datawarehousing

    Tile img
    Dutch Search Awards 2024
    Bekijk evenement
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Over ons
  • Contact

De belangrijkste KPI’s voor jouw email marketing strategie

Om efficiënt aan de slag te gaan met email marketing is het van belang om de juiste doelen te stellen. Zo bepaal je welke prestaties je behaalt en/of kunt optimaliseren. In deze blog lees je alles over de Key Performance Indicators waar je op moet letten bij email marketing zijn bij de ESP (Email Service Provider):

Open rate: het percentage ontvangers dat jouw email heeft geopend
Click-through rate: het percentage ontvangers dat op een link in jouw email heeft geklikt
Conversieratio: het percentage ontvangers dat de gewenste actie heeft uitgevoerd, zoals het kopen van een product of het invullen van een formulier

Auteur Isabelle van Dijk
Leestijd 2 min
Datum 19 september 2023

KPI'S Email marketing

De Key Performance Indicators waar je op moet letten bij email marketing zijn bij de ESP (Email Service Provider):

  • Open rate: het percentage ontvangers dat jouw email heeft geopend
  • Click-through rate: het percentage ontvangers dat op een link in jouw email heeft geklikt
  • Conversieratio: het percentage ontvangers dat de gewenste actie heeft uitgevoerd, zoals het kopen van een product of het invullen van een formulier
  • Sessies: het aantal sessies dat plaatsvindt naar aanleiding van jouw email
  • Conversie: het aantal gemeten conversies naar aanleiding van jouw UTM-parameter uit de mail; het is hierbij belangrijk dat je jouw UTM-parameters op de juiste manier opstelt
  • AOV: Average Order Value; de gemiddelde waarde per order
  • Omzet: houd ook rekening met wat de omzet vanuit email marketing is
  • ROI: wanneer je KPI’s inzichtelijk zijn gemaakt en kun je jouw email marketing ROI (Return On Invest) berekenen, bereken je de ROI (Return on Investment) van jouw email marketing

De ROI bereken je door de kosten die je besteedt aan email marketing, af te halen van de omzet. Wanneer je email marketing optimaal inzet, zul je zien dat de ROI hoger is dan bij andere marketingkanalen.

Blog afbeelding ESP

Het bieden van waardevolle content via een email, zoals een e-book. Weet jij de interesse te wekken, dan zul je zien dat ze ook terugkeren voor betaalde producten.

 

Wat zijn UTM-parameters?

UTM-parameters zijn links die jij opzet en met Google Analytics analyseert. Parameters stel je op via bijvoorbeeld een URL-builder. Op de afbeelding zie je een voorbeeld van hoe je zo’n link opbouwt.

Image

Relevante resultaten

Voer jij A/B-tests uit om jouw KPI’s te behalen of om hogere resultaten te bereiken? Let dan op dat je resultaten significant zijn.

Blog afbeelding KPI's

Om de resultaten te analyseren en te blijven optimaliseren, werken wij vanuit Elevate Digital met het PIE-model. Het PIE-model biedt handvaten voor jouw A/B-teststrategie om je Key Performance Indicators tot hogere resultaten te leiden.

Benieuwd naar hoe dit precies werkt?

Neem contact met ons op

Vergelijkbare artikelen

Bekijk alle artikelen
Het PEACO-model: de weg naar data driven e-mailmarketing
Het PEACO-model: de weg naar data driven e-mailmarketing

In de huidige digitale wereld is e-mailmarketing nog steeds een krachtig middel om een persoonlijke connectie met klanten op te bouwen. Traditionele e-mailmarketingbenaderingen schieten vaak tekort als het gaat om personalisatie en relevantie. Het PEACO-model is een oplossing om de uitdagingen aan te pakken en datagedreven e-mailmarketing te realiseren. In dit blogartikel verkennen we de rol van een slim datamodel en business rules, samen met de voordelen die ze bieden voor het creëren van effectieve e-mailcampagnes.


Isabelle van Dijk 2 min. 26 juni 2021
Zo zet je een goede Facebook-advertentie op
Zo zet je een goede Facebook-advertentie op

Facebook is een fantastisch marketingplatform dat geschikt is voor praktisch ieder bedrijf. Facebook-advertenties kunnen jou helpen om je tussen het verkeer op die drukke snelweg te wurmen en daar nog op te vallen ook. Wij geven je hier een paar toptips om dé Facebook-advertentie te maken die dat bewerkstelligt.


Vivian Jansen Schoonhoven 7 min. 3 februari 2023