Zo zet je een goede Facebook-advertentie op
Facebook is een fantastisch marketingplatform dat geschikt is voor praktisch ieder bedrijf. Maar, de tijdlijnen van Facebook lijken steeds meer op overvolle vijfbaanssnelwegen, waar je bij lange na niet alles meer ziet van al jouw vrienden en gelikete pagina’s. Het wordt dus met de dag moeilijker om jezelf zichtbaar te maken met organische Facebook-posts. Facebook-advertenties kunnen jou helpen om je tussen het verkeer op die drukke snelweg te wurmen en daar nog op te vallen ook. Wij geven je hier een paar toptips om dé Facebook-advertentie te maken die dat bewerkstelligt.
Neutrale kleuren als bruin, wit, grijs en zwart moeten we natuurlijk niet vergeten. Ze kunnen andere kleuren ondersteunen of juist meer naar de oppervlakte halen, zodat ze echt van je scherm of drukwerk af spatten. Felgeel springt er bijvoorbeeld meer uit tegen een zwarte achtergrond dan tegen een witte.
Dan kun je met bruin als basis een aardse sfeer schetsen. Uiteraard blijven kleuren voor een gedeelte subjectief. Wat de ene persoon gelukkig maakt, is voor de ander onaangenaam. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld persoonlijke ervaringen in het verleden of door culturele verschillen. Nu weet je hoe kleur en emotie aan elkaar verbonden zijn. Start met het bestuderen van je doelgroep, en stem je kleuren hier zorgvuldig op af.
Laten we beginnen met de ‘juiste persoon’, want bij marketing begin je nu eenmaal vaak met het bepalen van je doelgroep. Het fantastische van Facebook is dat je met micro-targeting features een heel nauwkeurige doelgroep kunt bereiken: gebaseerd op demografische gegevens, locatie, interesses en zelfs gedrag. Zo ben je in staat om jouw boodschap voor de neus te krijgen van de mensen die het meest geneigd zijn om jouw product of dienst te kopen. En dat is natuurlijk weer goed voor je budget, conversie en Return on Ad Spend (ROAS). Zo betaal je voor de meest waardevolle potentiële klanten: daar worden zowel marketeers als ondernemers heel gelukkig van.
De Facebook-pixel.
Het fundament van Facebook-adverteren is: de Facebook-pixel. Deze pixel is een stukje code van Facebook die jij als bedrijf in de code van jouw eigen website zet. Deze code wordt gekoppeld aan je Facebook-advertentieaccount en registreert welke websitepagina’s worden bekeken. Deze informatie stelt jou in staat om binnen dat advertentieaccount doelgroepsegmenten te maken op basis waarvan je bepaalde advertenties kunt laten tonen.
Dus concreet gaat dat als volgt:
Stel, jij verkoopt hoeden, en er is een bezoeker op jouw website geweest en heeft een aantal van jouw hoeden bekeken, maar nog niets gekocht. Vervolgens komt deze bezoeker op zijn Facebook, en voilà: dan krijgt hij advertenties te zien van jouw hoeden. De magie van de pixel.
Jouw advertentiedoelstelling.
Goed, nu wil je waarschijnlijk een advertentietype uitzoeken: een mooie carrousel, of een video-advertentie, maar eigenlijk ben je dan al een stap te ver. Voordat je dat doet moet je eerst voor jezelf bepalen wat het hoofddoel is van je advertentie. Je advertentiedoelstelling is wat je wilt dat mensen doen wanneer ze jouw advertenties zien. Naar aanleiding daarvan ga je kijken welk type advertentie dit doel het beste ondersteunt. Je kunt verschillende doelen onderscheiden. Deze vallen allemaal ergens binnen het spectrum van bekendheid en betrokkenheid creëren voor jouw bedrijf, dienst of product, tot daadwerkelijke conversies: het aanschaffen van jouw product of dienst.
Next step: welk type advertentie koppel je aan je advertentiedoelstelling?
Maak je borst maar nat: er zijn behoorlijk wat verschillende typen advertenties mogelijk in Facebook. Hoe kies je het juiste type bij jouw doel? We gaan hier een aantal veelvoorkomende advertentietypen langs die je in kunt zetten voor je campagne:
- Page Like Ads. Deze advertenties hebben als doel meer likes voor je pagina te krijgen. Ze bestaan uit een afbeelding een titel en natuurlijk een dikke ‘vind de pagina leuk’-knop.
- Link Ads. Voor dit type advertentie kies je als je meer verkeer naar jouw website wil. De advertentie bestaat uit een titel, linkafbeelding of video, linkbeschrijving en een call-to-action-knop met bijvoorbeeld ‘shop nu’, ‘schrijf je in’ of ‘lees meer’ en daarmee wordt de bezoeker doorgestuurd naar jouw website.
- Carousel Ads. Dit type advertentie is ideaal wanneer jij meerdere producten of diensten wil promoten. Een carrousel laat tot wel tien verschillende foto’s/video’s zien die verschuiven.
- Dynamic Product Ads. Goed wanneer je een conversiedoelstelling hebt. Dit is een remarketing-optie en ideaal voor webshops. Koppel je catalogus aan jouw Facebook-account en installeer de Facebook-pixel op je website. De producten die een bezoeker op jouw website heeft bekeken, ziet hij terug in jouw dynamische productadvertentie wanneer hij scrolt door zijn tijdlijn.
- Offer Ads. Deze aanbiedingen zijn geschikt om de gebruiker te verleiden tot een aankoop. De advertentie bestaat uit een beschrijving van de aanbieding, afbeelding en call-to-action-knop met ‘aanbieding ontvangen’, bijvoorbeeld.
- Lead Ads. De naam zegt het al: deze advertentie zet je in als je meer leads wil genereren. Heel concreet doet deze advertentie dat door e-mailadressen te verzamelen.
- Story Ads. Dit zijn advertenties die tussendoor in de Facebook (of Instagram) Stories langskomen. Bovendien kunnen deze nu ook interactief gemaakt worden, met behulp van een poll. Dit is ideaal om in te zetten om betrokkenheid een boost te geven.
De 6 advertentietips.
Als je duidelijk voor jezelf hebt bepaald wat de doelstelling is van je advertentie, je doelgroep en je budget, dan is het tijd voor het echte creatieve werk: het schrijven en het samenstellen van jouw Facebook-advertentie. Hoe maak je die topadvertentie? Waar moet je op letten? We geven je hier wat handvaten.
- Ga niet all-out in één advertentie. Let erop dat je je focust op één ding. Het is verleidelijk om een boel tekst en informatie in één advertentie te stoppen, bijvoorbeeld alle voordelen van jouw product. Maar we zullen alvast verklappen dat dat zelden leidt tot een effectieve reclame. Onthoud: één beknopte boodschap voor één doelgroep. En voor tekst in advertenties geldt sowieso: less is more.
- Gebruik top-notch foto’s en video’s. Een vage foto is één van de grootst mogelijke afknappers voor een Facebook-advertentie. Welke tekst je erbij zet is natuurlijk heel belangrijk, maar de foto is datgene wat de aandacht van de Facebook-scroller trekt: zorg dat hij op de goede manier de aandacht trekt. Heb jij binnen je bedrijf iemand die goede foto’s maakt? Laat hem of haar wat foto’s maken.
- Laat mensen zien die jouw product gebruiken. Wat moet er op de foto’s te zien zijn? Zorg voor kwalitatief goede foto’s van mensen die jouw product gebruiken; daar kun je de plank haast niet mis mee slaan. Houd dus in je achterhoofd: menselijke interacties en productdemonstraties. Zo maak je een opvallende advertentie die toch aanvoelt als een bekend onderdeel van iemands sociale omgeving.
- Call-to-action mag niet ontbreken. Neem altijd een call-to-action op in je advertentie. Zorg ervoor dat de call-to-action goed aansluit bij de gewenste actie. Wat wil je dat iemand doet die jouw advertentie ziet? Afhankelijk van het doel kan de CTA dus één van de volgende teksten hebben: ‘neem contact op’, ‘bekijk producten’, ‘shoppen’, ‘downloaden’, ‘meer informatie’.
- Testen, testen en nog eens testen. Maak een paar verschillende advertenties. Denk aan wisselende tekst, een gevarieerde boodschap of verschillende afbeeldingen en call-to-actions. Zo kun je gaan uitzoeken wat het beste werkt en doe je kennis op voor nieuwe campagnes en advertenties. Ga dus altijd A/B-testen. Immers: meten is weten.
- Video Ads: everybody is doing it, so should you. Mensen op Facebook blijven vijf keer langer naar een video kijken dan naar statische inhoud zoals een foto. Dus waar wacht je nog op? Google er op los voor voorbeelden en tips. Denk ook aan GIFs of Story Ads: bewegend beeld is een fantastische aandachtstrekker. Maar maak het niet te lang. Facebook raadt aan om voor een lengte van 5 tot 15 seconden te gaan. In dat geval is de kans het grootst dat je advertentie in zijn geheel bekeken wordt. Zet het goed in en het zal zeker effect hebben.
Wil je meer informatie over Facebook-adverteren? Benieuwd hoe wij jouw bedrijf hiermee kunnen helpen? Neem contact op met één van onze social mediaspecialisten.
Ja, ik wil ideeën uitwisselenVergelijkbare artikelen
Bekijk alle artikelenFacebook is een fantastisch marketingplatform dat geschikt is voor praktisch ieder bedrijf. Facebook-advertenties kunnen jou helpen om je tussen het verkeer op die drukke snelweg te wurmen en daar nog op te vallen ook. Wij geven je hier een paar toptips om dé Facebook-advertentie te maken die dat bewerkstelligt.
Kleur speelt een belangrijke rol in je merkidentiteit. Het trekt de aandacht van de consument naar je product, maakt emoties los en heeft een enorme impact op de herkenning van je merk. Warme kleuren roepen een ander gevoel op dan koele kleuren, en heldere tinten brengen een andere boodschap over dan gedempte tinten. Maar hoe komt dat?