Met deze tips ben jij helemaal voorbereid op Black Friday 2024
Black Friday – wat eerst nog een über-Amerikaans tafereel was, wordt met het jaar populairder in ons landje. Het is natuurlijk niet gek dat dit fenomeen gretig aftrek vindt bij de Nederlanders, die immers bekend staan om hun neus voor aanbiedingen en koopjes. In de afgelopen drie jaar is het aantal zoekopdrachten op ‘Black Friday’ bijna verdrievoudigd. Daar komt bij dat online shoppen – mede door corona – nog nooit zo populair is geweest. Wat betekent dit voor jou wanneer je een (online) e-commerce-business runt? Ten eerste dat je niet om Black Friday heen kunt. Maar ten tweede, dat je dat ook niet wil – want als je Black Friday slim inzet, kan het je erg veel opleveren. Wil je dit echter goed doen, dan hebben we vooral één advies: je kunt niet vroeg genoeg beginnen met je voorbereidingen.
Black Friday is de dag na Thanksgiving; dat valt ieder jaar op een andere dag en dit jaar is dat vrijdag 27 november. Duurt nog even, zul je denken. Maar als we Google Trends erbij pakken, dan zien we dat in de afgelopen jaren de consument steeds eerder begint met het speuren naar Black Friday- en Cyber Monday-deals. Vóór 2018 begon dit ongeveer eind oktober. In 2018 en 2019 maakte het Black Friday zoekverkeer zelfs eind september al een eerste piek. Wees er dus op tijd bij.
Hoe kun je je het beste voorbereiden op Black Friday? We lopen je er doorheen:
- Waar kun je zelf mee starten?
- Waar kunnen wij jou in ondersteunen? (En we delen alvast wat tips)
- We lichten een succesvolle Black Friday-campagne uit van vorig jaar van Pip Studio
1. Waar kun je zelf mee starten?
De spil van je Black Friday-campagne is een sterke landingspagina. Daar kun je zelf mee aan de slag. Op deze pagina landen bezoekers via advertenties en idealiter landt ook je organische verkeer hier.Let wel: met name voor je organische verkeer moet je deze pagina wel tijdig hebben klaarstaan. Dan zorg je namelijk dat de Google-bots jouw pagina al in het vizier hebben. Maak je de pagina vlak voor Black Friday aan? Dan loop je kans dan Google jouw pagina nog niet geïndexeerd heeft en dus niet toont in de zoekresultaten. Dat is natuurlijk zonde. Zorg er dus voor dat je deze pagina begin oktober al hebt aangemaakt.
Je landingspagina ga je vervolgens optimaal inrichten en opmaken. Weet je al wat je acties gaan worden? Dan kun je die alvast een plaats geven op je pagina. Laat direct de beste deals zien en denk ook aan trucjes als: countdown timers, ‘op=op’ en duidelijke kortingspercentages om conversie te boosten.Weet je nog niet welke producten je in je actie gaat opnemen? Geen probleem. Je kunt de pagina ook later nog vullen, zolang de basis er alvast maar is. Zorg er in ieder geval voor dat je vanaf het begin een mogelijkheid hebt voor mensen om hun e-mailadres achter te laten. Via dit adres kun je hen op de hoogte houden van jouw acties. Zo kun je in de aanloop naar Black Friday toe e-mailmarketing inzetten om mensen warm te maken voor jouw deals en hen uiteindelijk als klanten binnen te halen.
Om je landingspagina goed vindbaar te maken is het van belang dat je de juiste zoekwoorden selecteert en deze verwerkt in de tekst op je landingspagina. Dit zijn de woorden waarmee potentiële klanten zoeken in Google en waarop jij graag gevonden wil worden. Wat zijn goede Black Friday-zoekwoorden? Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om daarachter te komen. Let daarbij op relevantie, zoekvolume en concurrentie.Relevante woorden met veel zoekvolume hebben vaak ook veel concurrentie. Het kost veel tijd en moeite om goed vindbaar te zijn voor die specifieke woorden.
Probeer dus ‘niche’ woorden te vinden die werken voor jouw site. Woorden met een gemiddeld zoekvolume en met lage of gemiddelde concurrentie die wél heel relevant zijn voor jouw business. Denk daarbij ook vooral aan zogenaamde ‘longtail-zoekwoorden’: dit zijn meer specifieke zoektermen. Probeer niet te ranken op een brede term als ‘jassen’, maar focus je bijvoorbeeld op iets specifieks zoals: ‘lange wollen damesjassen’. Combineer je zoektermen vervolgens natuurlijk met ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’. Wil je hulp bij het schrijven?
Geef ons dan een seintje
Je hoeft niet ieder jaar het wiel opnieuw uit te vinden. Sterker nog, het is heel slim om te kijken wat het vorig jaar wel en niet goed deed. Op basis daarvan kun je je acties gaan bedenken. Kijk naar populaire zoekwoorden van vorige jaren en selecteer producten die de vorige keer goed verkochten voor je acties. Bepaal je actieperiode: kijk wat de beste dagen waren vorig jaar en bekijk of je de actieperiode wellicht verder wilt rekken. Zo kun je zowel de aanloop, als Black Friday alsook Cyber Monday volledig benutten.
2. Waar kunnen wij jou bij ondersteunen?
Je kunt zelf prima voorbereidend werk doen, maar we kunnen ons voorstellen dat je ook ondersteuning kunt gebruiken bij het uitdenken van de specifieke campagnes en de achterliggende strategie. Welke kanalen zet je in? Wat word je biedstrategie? Hoeveel budget moet je reserveren? Hoe kun je ervoor zorgen dat je advertenties zo aantrekkelijk mogelijk zijn? Daar lopen we nu samen even doorheen.
De meeste consumenten beginnen dus al vroeg met rondsnuffelen: wat wil ik kopen, waar wil ik dat kopen en vooral natuurlijk: waar vind ik de beste deal? In deze oriëntatiefase wil je al optimaal zichtbaar zijn; zo trek jij alvast koopjesjagers naar je website en dat is heel handig. Deze bezoekersinformatie kun je namelijk gebruiken voor je advertentiecampagnes. Deze mensen kun jij alvast in een doelgroeplijst plaatsen. Als Black Friday voor de deur staat, kun je deze geïnteresseerden retargeten. Bijvoorbeeld voor Display, Discovery of Video Advertising: zo kun jij de producten die zij eerder bekeken hebben middels advertenties opnieuw aan hen tonen.
Het is slim om alvast wat extra budget vrij te maken voor deze periode, want de klikprijzen schieten omhoog – het zoekverkeer neemt in deze periode immers flink toe. Houd er ook rekening mee dat de populariteit van Black Friday blijft stijgen, dus wat vorig jaar genoeg budget was, is dat dit jaar wellicht niet meer. Wil je wat budget vrijmaken? Check of er campagnes zijn die minder presteren. Daar kun je budget van afsnoepen of deze even on-hold zetten. Als er een weloverwogen en slimme strategie ten grondslag van je campagnes ligt, betaalt jouw investering zich snel terug. Kun je ondersteuning en advies gebruiken? Over je strategie kun je natuurlijk met ons sparren en over budgetten kunnen wij adviseren. We delen graag onze ervaring en best practices met jou.
Ja, ik wil jullie advies over strategie en budget
Heb jij bepaalde producten geselecteerd om mee te adverteren? Laat het ons weten. Wij zetten de advertenties klaar en om deze nog opvallender te maken, voegen we promotie-extensies toe. Zo kunnen we nog voor wat extra triggers zorgen om mensen tot een klik en een koop te verleiden. Wat kun je in zo’n extensie zetten? Denk aan: kortingspercentages, kortingsbedrag, kortingscode, ‘gratis verzonden’ of ‘gratis ingepakt’. De ervaring leert dat die laatste een hele goede trigger kan zijn zo vlak voor Sinterklaas.
Dit is hét moment om je shopping feed eens even goed onder de loep te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je titels en omschrijvingen bij je feed. Zorg ervoor dat alles goed staat. Zijn er bepaalde producten die je niet opneemt in je acties? Dan sluiten we die uit in je campagnes. Andere producten wil je echter bijvoorbeeld juist meer exposure geven. Denk aan producten waar je een flinke marge op hebt, of producten die je graag kwijt wil. Samen denken we vervolgens een sterke biedstrategie uit.
Black Friday is de dag na Thanksgiving; dat valt ieder jaar op een andere dag en dit jaar is dat vrijdag 27 november. Duurt nog even, zul je denken. Maar als we Google Trends erbij pakken, dan zien we dat in de afgelopen jaren de consument steeds eerder begint met het speuren naar Black Friday- en Cyber Monday-deals. Vóór 2018 begon dit ongeveer eind oktober. In 2018 en 2019 maakte het Black Friday zoekverkeer zelfs eind september al een eerste piek. Wees er dus op tijd bij.
Hoe kun je je het beste voorbereiden op Black Friday? We lopen je er doorheen:
- Waar kun je zelf mee starten?
- Waar kunnen wij jou in ondersteunen? (En we delen alvast wat tips)
- We lichten een succesvolle Black Friday-campagne uit van vorig jaar van Pip Studio
1. Waar kun je zelf mee starten?
De spil van je Black Friday-campagne is een sterke landingspagina. Daar kun je zelf mee aan de slag. Op deze pagina landen bezoekers via advertenties en idealiter landt ook je organische verkeer hier. Let wel: met name voor je organische verkeer moet je deze pagina wel tijdig hebben klaarstaan. Dan zorg je namelijk dat de Google-bots jouw pagina al in het vizier hebben. Maak je de pagina vlak voor Black Friday aan? Dan loop je kans dan Google jouw pagina nog niet geïndexeerd heeft en dus niet toont in de zoekresultaten. Dat is natuurlijk zonde. Zorg er dus voor dat je deze pagina begin oktober al hebt aangemaakt.
Je landingspagina ga je vervolgens optimaal inrichten en opmaken. Weet je al wat je acties gaan worden? Dan kun je die alvast een plaats geven op je pagina. Laat direct de beste deals zien en denk ook aan trucjes als: countdown timers, ‘op=op’ en duidelijke kortingspercentages om conversie te boosten. Weet je nog niet welke producten je in je actie gaat opnemen? Geen probleem. Je kunt de pagina ook later nog vullen, zolang de basis er alvast maar is. Zorg er in ieder geval voor dat je vanaf het begin een mogelijkheid hebt voor mensen om hun e-mailadres achter te laten. Via dit adres kun je hen op de hoogte houden van jouw acties. Zo kun je in de aanloop naar Black Friday toe e-mailmarketing inzetten om mensen warm te maken voor jouw deals en hen uiteindelijk als klanten binnen te halen.
Om je landingspagina goed vindbaar te maken is het van belang dat je de juiste zoekwoorden selecteert en deze verwerkt in de tekst op je landingspagina. Dit zijn de woorden waarmee potentiële klanten zoeken in Google en waarop jij graag gevonden wil worden. Wat zijn goede Black Friday-zoekwoorden? Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om daarachter te komen. Let daarbij op relevantie, zoekvolume en concurrentie. Relevante woorden met veel zoekvolume hebben vaak ook veel concurrentie. Het kost veel tijd en moeite om goed vindbaar te zijn voor die specifieke woorden. Probeer dus ‘niche’ woorden te vinden die werken voor jouw site. Woorden met een gemiddeld zoekvolume en met lage of gemiddelde concurrentie die wél heel relevant zijn voor jouw business. Denk daarbij ook vooral aan zogenaamde ‘longtail-zoekwoorden’: dit zijn meer specifieke zoektermen. Probeer niet te ranken op een brede term als ‘jassen’, maar focus je bijvoorbeeld op iets specifieks zoals: ‘lange wollen damesjassen’. Combineer je zoektermen vervolgens natuurlijk met ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’. Wil je hulp bij het schrijven?
Geef ons dan een seintjeJe hoeft niet ieder jaar het wiel opnieuw uit te vinden. Sterker nog, het is heel slim om te kijken wat het vorig jaar wel en niet goed deed. Op basis daarvan kun je je acties gaan bedenken. Kijk naar populaire zoekwoorden van vorige jaren en selecteer producten die de vorige keer goed verkochten voor je acties. Bepaal je actieperiode: kijk wat de beste dagen waren vorig jaar en bekijk of je de actieperiode wellicht verder wilt rekken. Zo kun je zowel de aanloop, als Black Friday alsook Cyber Monday volledig benutten.
2. Waar kunnen wij jou bij ondersteunen?
Je kunt zelf prima voorbereidend werk doen, maar we kunnen ons voorstellen dat je ook ondersteuning kunt gebruiken bij het uitdenken van de specifieke campagnes en de achterliggende strategie. Welke kanalen zet je in? Wat word je biedstrategie? Hoeveel budget moet je reserveren? Hoe kun je ervoor zorgen dat je advertenties zo aantrekkelijk mogelijk zijn? Daar lopen we nu samen even doorheen.
Haal waardevolle informatie uit de oriëntatiefase van shoppers
De meeste consumenten beginnen dus al vroeg met rondsnuffelen: wat wil ik kopen, waar wil ik dat kopen en vooral natuurlijk: waar vind ik de beste deal? In deze oriëntatiefase wil je al optimaal zichtbaar zijn; zo trek jij alvast koopjesjagers naar je website en dat is heel handig. Deze bezoekersinformatie kun je namelijk gebruiken voor je advertentiecampagnes. Deze mensen kun jij alvast in een doelgroeplijst plaatsen. Als Black Friday voor de deur staat, kun je deze geïnteresseerden retargeten. Bijvoorbeeld voor Display, Discovery of Video Advertising: zo kun jij de producten die zij eerder bekeken hebben middels advertenties opnieuw aan hen tonen.
Maak Black Friday-budget vrij
Het is slim om alvast wat extra budget vrij te maken voor deze periode, want de klikprijzen schieten omhoog – het zoekverkeer neemt in deze periode immers flink toe. Houd er ook rekening mee dat de populariteit van Black Friday blijft stijgen, dus wat vorig jaar genoeg budget was, is dat dit jaar wellicht niet meer. Wil je wat budget vrijmaken? Check of er campagnes zijn die minder presteren. Daar kun je budget van afsnoepen of deze even on-hold zetten. Als er een weloverwogen en slimme strategie ten grondslag van je campagnes ligt, betaalt jouw investering zich snel terug. Kun je ondersteuning en advies gebruiken? Over je strategie kun je natuurlijk met ons sparren en over budgetten kunnen wij adviseren. We delen graag onze ervaring en best practices met jou.
Heb jij bepaalde producten geselecteerd om mee te adverteren? Laat het ons weten. Wij zetten de advertenties klaar en om deze nog opvallender te maken, voegen we promotie-extensies toe. Zo kunnen we nog voor wat extra triggers zorgen om mensen tot een klik en een koop te verleiden. Wat kun je in zo’n extensie zetten? Denk aan: kortingspercentages, kortingsbedrag, kortingscode, ‘gratis verzonden’ of ‘gratis ingepakt’. De ervaring leert dat die laatste een hele goede trigger kan zijn zo vlak voor Sinterklaas.
Dit is hét moment om je shopping feed eens even goed onder de loep te nemen. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je titels en omschrijvingen bij je feed. Zorg ervoor dat alles goed staat. Zijn er bepaalde producten die je niet opneemt in je acties? Dan sluiten we die uit in je campagnes. Andere producten wil je echter bijvoorbeeld juist meer exposure geven. Denk aan producten waar je een flinke marge op hebt, of producten die je graag kwijt wil. Samen denken we vervolgens een sterke biedstrategie uit.
Black Friday-campagne 2023 van Pip Studio.
Vorig jaar hebben we samen met onze klant Pip Studio erg mooie resultaten behaald tijdens Black Friday. Wat was de basis hiervoor? Ten eerste: een slimme biedstrategie. In de periode voorafgaand aan Black Friday hebben we lagere ROAS-targets gesteld. Ten tweede hebben we specifieke dynamische Black Friday-advertenties ingezet waarin middels een aftelfunctie is ingespeeld op urgentie. Ten derde hebben we gebruik gemaakt van de eerder genoemde promotie-extensies. Mede hierdoor heeft de webshop van Pip in het Black Friday-weekend +56% meer conversies weten te behalen ten opzichte van het jaar ervoor. Daar komt bij dat de conversies ook nog eens waardevoller waren: de gemiddelde orderwaarde nam met +33% toe ten opzichte van het vorige jaar. Het aantal websitebezoeken nam in totaal met +45% toe in vergelijking met het jaar ervoor.
Ook zulke mooie resultaten behalen? We denken graag mee over je strategie en helpen je bij de uitvoering hiervan. De verwachting is dat Black Friday dit jaar – met name online – nog weer veel meer gaat opleveren dan voorgaande jaren, dus: be prepared, gebruik onze tips en maak er gebruik van.
Ja, ik wil dat jullie meedenken
Vergelijkbare artikelen
Bekijk alle artikelenVerschillende browsers en apps maken steeds meer gebruik van dark mode, maar wat is het nu precies? Besturingssystemen geven device gebruikers de mogelijkheid om te schakelen naar een donkere modus in plaats van een lichte witte modus. Naast dat het design bij veel gebruikers beter in de smaak valt zijn er ook een aantal voordelen waarom we dark mode zoveel gebruiken online en in onze mailbox.
In de huidige digitale wereld is e-mailmarketing nog steeds een krachtig middel om een persoonlijke connectie met klanten op te bouwen. Traditionele e-mailmarketingbenaderingen schieten vaak tekort als het gaat om personalisatie en relevantie. Het PEACO-model is een oplossing om de uitdagingen aan te pakken en datagedreven e-mailmarketing te realiseren. In dit blogartikel verkennen we de rol van een slim datamodel en business rules, samen met de voordelen die ze bieden voor het creëren van effectieve e-mailcampagnes.