fbpx

2 mei 2024 — Elevate Live: The Future of E-commerce Data     |     Meld je aan

62% omzetstijging bij fashionmerk Aaiko

Door de integratie van de juiste full-funnel groeistrategie

Een goede basis leggen voor een duurzame groeistrategie

Aaiko creëert keer op keer de perfecte look voor de hardwerkende powerwoman. Aaiko is in 2006 opgericht en was in 2020 op zoek naar een partner om de juiste stappen te zetten voor de groeistrategie die ze voor ogen hebben: jaar op jaar 30% omzetgroei realiseren. Naast de performance target is er ook de wens om het merk Aaiko te laten groeien en nieuwe klanten aan te spreken. Met de nieuwe, geïntegreerde full-funnel groeistrategie van Aaiko is de omzet gegroeid met 62%.

Diensten

Blog image

Over Aaiko

‘Fashionable and practical’ is waar het merk Aaiko voor staat. Shop je bij Aaiko, dan weet je één ding zeker: je ziet er on point uit. De stijl is het beste te omschrijven als: tussen business and casual; work chic. Geïnspireerd door high fashion, zonder dat je het ver van huis hoeft te zoeken. De grootste doelgroep van Aaiko zijn (jong)volwassen vrouwen die in het midden van hun carrière staan én op sociaal vlak erg actief zijn. Dit publiek is loyaal aan het merk: na het shoppen, blijft Aaiko top-of-mind. Naast de webshop wordt Aaiko ook verkocht via verschillende online en fysieke retailers.

Blog image

Strategie

Kijkende naar de algehele strategie hebben we ons allereerst gefocust op het leggen van een goede basis voor een duurzame groeistrategie van Aaiko, waarop we verder kunnen uitbouwen en opschalen.

Online groeistrategie

Een goede groeistrategie begint bij het evalueren van de verschillende scenario’s. Past een online groeistrategie beter bij jouw bedrijf? Of ligt een hybride groeistrategie toch meer in lijn met de ambities? Voor Aaiko hebben we geadviseerd om te beginnen met een online groeistrategie en in de toekomst te overwegen om door te groeien naar een winststrategie of hybride strategie.

Blog image
Is jouw bedrijf klaar om te groeien en de volgende fase in te gaan?

Budget en marketingstack

Met de nieuwe strategie is het belangrijk om te kijken naar de juiste uitvoering en de budgetstrategie die hierachter zit. Qua budgetstrategie gebruiken we bij Aaiko het Falcon Budget Framework, waarbij je werkt in verschillende fases.

We zijn gestart met veel testen en het verzamelen van alle data, zodat we de juiste onderdelen in de marketingstack identificeren en ontdekken wat goed werkt op de korte termijn. De fases die hierop volgen zijn om de marketingstack steeds door te testen om op de lange termijn goed te zien wat sterke resultaten oplevert waarop je verder kunt bouwen. Cruciaal is dat er altijd een testbudget is om nieuwe zaken te testen, zodat te zien is of dit bij de strategie en marketingstack kan worden toegevoegd.

Blog image

Sale vs. geen sale

De verleiding is groot om in de sale-maanden nóg meer budget in te zetten en nóg hogere omzetten te behalen dan voorgaande jaren. De marges zijn lager voor sale-producten dan voor de nieuwe collectie. In de strategie voor Aaiko is juist gefocust om harder te groeien met de nieuwe collectie en in verhouding minder hard te groeien in sale-maanden. Onderaan de streep levert dit niet alleen een hogere omzetgroei op, maar is het ook voordelig voor de marge-winstdoelstelling.

Uitvoering: Full-funnel strategie

De juiste boodschap, op het juiste moment bij de juiste doelgroep is key in een full-funnel strategie. Door de customer journey in kaart brengen en te zorgen dat elke fase naadloos op elkaar aansluit, is een goede basis gelegd voor de full-funnel groeistrategie van Aaiko. Hieronder hebben we drie onderdelen uitgelicht vanuit de groeistrategie.

1. Visuals: Testen, testen, testen

In de fashionindustrie zijn collecties, het tonen van de juiste producten in de visuals én de overall look and feel belangrijk. Het gaat om testen, testen en blijven testen. Iets dat nu goed werkt, kan over een tijd niet meer goed werken. Daarnaast maakt het implementeren van content voor het juiste kanaal en formaat een grote doorslag. Vaak genoeg content vernieuwen, de learnings vanuit de best presterende boodschap en visuals terugkoppelen, zodat daar rekening mee wordt gehouden in de volgende fotoshoots.

2. Google Shopping: Dynamische labels

De shopping-campagnes worden elk jaar een groter onderdeel van de algehele strategie van Aaiko. Hier zit veel groeipotentie in om door te blijven ontwikkelen. Dit hebben we gedaan door gebruik te maken van de Labelizer van Producthero, waarbij de producten gecategoriseerd worden aan de hand van de prestaties. Per categorie zijn aparte campagnes opgezet, elk met een eigen strategie. Belangrijk in fashion is dat er regelmatig nieuwe producten, collecties of drops binnenkomen en automatisch in de campagnes worden verwerkt. Hiervoor is een aparte campagne cruciaal om eerst te identificeren welk label deze producten moeten krijgen, waarna ze in de juiste campagne terecht komen en automatisch de juiste strategie meekrijgen. Deze strategie zijn we op dit moment aan het doorvoeren door middel van Performance Max-campagnes.

Blog image Blog image

3. Geautomatiseerde dashboarding

Het is essentieel om altijd op de hoogte te zijn van de huidige stand van zaken. Niet alleen in de online marketingactiviteiten, maar juist de gecombineerde data vanuit alle systemen geven het beste inzicht in de status per week, per maand en per jaar.

Deze data is allemaal samengebracht in een geautomatiseerd dashboard waarbij online marketingdata (kosten, sessies, transacties, conversiepercentages etc.) en data vanuit het boekhoudsysteem, ERP, webshop (kostprijzen, retouren en andere data) gecombineerd kunnen worden in een totaaloverzicht.

Dit geeft ons allen inzicht in hoe de prestaties lopen op week-, maand- en jaarniveau. Zelfs van de afgelopen jaren. Zo kunnen we sneller schakelen of juist inspelen op veranderingen.

Resultaten

Naast de verschillende onderdelen die gaan over de strategie en uitvoering van Aaiko zijn er nog meer zaken opgepakt in de full-funnel groeistrategie. Dit heeft allemaal bijgedragen aan het leggen van een goede basis voor de groeistrategie van Aaiko en heeft geresulteerd in het overstijgen van de targets:

– +62% omzetgroei
– +40% gebruikers
– 903% ROAS

Is jouw bedrijf klaar om te groeien en de volgende fase in te gaan? Doe de test of neem contact met ons op voor een kennismaking.