8 tips om eenvoudig je bereik te vergroten met Spotify Advertising
Spotify is het laatste decennium enorm gegroeid. Er vinden meer muziek- en podcast-streams plaats dan ooit. 51.3% gebruikte in 2020 digitale audio en volgens Emarketer zal dit gebruik blijven stijgen. In Nederland hebben 1,7 miljoen Spotify-gebruikers een gratis account. Dat er veel gestreamd wordt is wel duidelijk. Nederlandse gebruikers streamen gemiddeld 2,5 uur per dag en onder jongeren tussen de 15 en 25 jaar loopt dit zelfs op tot 6 uur muziek luisteren per dag. Na een testfase in 2020 lanceert Spotify een advertentieplatform dat nu voor heel Nederland beschikbaar is. Adverteerders kunnen voortaan nog beter targeten met real-time en genre-targeting. Maar wat is het advertentieplatform Ad Studio van Spotify en hoe werkt het? Wij leggen het je uit en geven tips.
Spotify Advertising, wat is het?
Als merk zet je in een mum van tijd een audio- en videocampagne op en target je op interesse, geolocatie of het moment van de dag. Spotify zorgt ervoor dat net als bij andere sociale media kanalen je advertising breed kunt inzetten om je doelgroep te bereiken. Naast gerichte target-mogelijkheden kun je met Spotify Advertising, in tegenstelling tot andere kanalen, nu ook targeten op basis van real-time context of muziekgenres. Het doel? De doelgroep interesseren en informeren met jouw ads. Er is een groot verschil tussen advertising op dit platform en reguliere radiozenders. Millennials luisteren veel minder naar traditionele radiozenders, bij deze doelgroep is het toegevoegde bereik van een campagne wel 10 procent. Daarnaast heeft Spotify aanzienlijk minder contactmomenten nodig om impactvol te zijn. Mede dankzij Spotify streaming intelligences die een uniek inzicht geven in wat gebruikers doen op welk moment van de dag. Zo adverteer je op het juiste moment, op de juiste plek, bij relevant publiek. De coronacrisis heeft onder andere invloed op het veranderende stream-gedrag. Eerder zagen we dat veel gebruikers Spotify luisterden in de auto, maar nu is dit steeds meer op devices in huis. Houd nieuwe gewoontes van jouw doelgroep in de gaten en speel hierop in met de nieuwe formats en content van Spotify. Personalisatie is zeer belangrijk, zeker voor advertenties die in het ideale geval relevant zijn of matchen met de voorkeuren en behoeftes van de gebruiker.
Spotify maakt adverteren makkelijk voor iedereen
Binnen 24 uur een gemixte audio- of video-advertentie ready? Je regelt het razendsnel en gratis in Spotify Ad Studio. Audio advertising is in de laatste jaren weinig aan bod gekomen, dat kan komen omdat radio advertising erg duur was en weinig leads of sales opleverde. Spotify komt met deze nieuwe aanpak voor audio advertising die makkelijk in te zetten is in iedere marketing mix. Voorheen was het start bedrag 7.500 euro, maar nu kun je vanaf 250 euro en flexibele budgetten gebruik maken van Spotify ads.
Kies uit verschillende formats voor audio, video of maak gebruik van beide. Audio zet je het beste in om meer bereik te realiseren en video schikt beter wanneer je meer traffic naar je website wilt genereren. Spotify ads zorgen voor een hoge emotionele engagement, meer dan andere online kanalen (+15% audio, +14% video). Video-advertenties worden alleen in beeld gebracht bij actieve gebruikers. Bijvoorbeeld wanneer de gebruiker een nieuwe lijst aanklikt. Als de gebruiker een video ad heeft gezien is de koopintentie in vergelijking tot andere platformen 18% hoger, blijkt uit onderzoek van Spotify en Nielsen Consumer Neuroscience. Kies tijdens de creatie de voice-over en laat eventueel instructies achter als er bijvoorbeeld een stilte moet vallen. Upload een image of kies er één uit de Spotify-library en vergeet vooral de call to action-button met juiste URL niet. Hoe je advertising eruit komt te zien op desktop en mobiel kun je al direct checken. Kies de frequentie als dagelijks, wekelijks of maandelijks en klik op ‘creëren’. Het team gaat aan de slag met jouw spot met 3D-geluid. Binnen 24 uur ontvang jij jouw advertising-spotje in het dashboard en kun je het reviewen. Daarna kun je zelf nog het één en ander tweaken, zoals het volume van de achtergrondmuziek. In het real-time rapport krijg je inzicht in de impressies en klikken.
Tips om Spotify Advertising in te zetten
Spotify Ad Studio is een self-service advertising-platform. Snelheid, flexibiliteit en controle is steeds belangrijker in de digitale wereld. Doe er dus je voordeel mee dat Spotify jouw campagne in elkaar zet. Wij sommen een aantal tips voor je op waarmee je optimaal gebruikmaakt van de voordelen van Spotify Advertising.
Aan de slag
Wil jij direct aan de slag met Spotify Advertising? Leg de focus op de gebruiker. Zij zijn namelijk heel bewust aan het luisteren. Komt een nummer niet in de playlist van een gebruiker voor? Dan kijken ze vaak direct in hun app. Onderbreek je doelgroep niet in hun bezigheid, maar voorzie hen van relevante informatie met jouw advertentie en match content met het moment. Wil jij starten met Spotify Advertising en kun je hulp gebruiken bij de opzet, of wil jij graag sparren over een creatieve aanpak? Ons contentteam helpt je graag verder.