Effectieve contentcreatie in samenwerking met Swiss Sense voor een succesvolle online productlancering van boxspring Home 105
De FBI-methode is een essentieel onderdeel van effectieve contentcreatie
Vraagstuk
Hoe kan Swiss Sense een succesvolle online productintroductie van boxspring Home 105 realiseren?
Mensen in staat stellen hun beste zelf te zijn door goed te slapen; dat is de missie van Swiss Sense. Met een ruim aanbod aan slaapproducten en een deskundig en persoonlijk advies wil de slaapspecialist een goede nachtrust mogelijk maken. Omdat goed slapen begint met een bed dat echt bij je past, stel je alle bedden bij Swiss Sense helemaal naar wens samen. De slaapspecialist heeft een uitstekende reputatie opgebouwd dankzij haar oog voor detail, kwaliteit en klantgerichte aanpak.
Als toonaangevende speler op de markt voor slaapproducten blijft Swiss Sense haar productaanbod voortdurend vernieuwen, om zo te voldoen aan de (actuele) wensen en behoeften van de consument. Niet alleen op het gebied van stijl, maar ook in slaapcomfort dankzij nieuwe technologieën en innovaties.
Swiss Sense vroeg Elevate Digital mee te denken bij de productintroductie van boxspring Home 105 en een contentframework op te zetten dat als basis kan dienen voor toekomstige productintroducties, met als concrete casus een succesvolle online introductie van de nieuwe boxspring Home 105.
"De samenwerking met Elevate Digital was erg prettig, mede dankzij de enorme flexibiliteit. Met als kers op de taart dat Bart (Elevate Digital) zelfs als model wilde fungeren in onze fotoshoot. De lat ligt hoog voor toekomstige partners!"
— Kim van den Berg, Teamlead Content & Campagnes bij Swiss Sense
Over Swiss Sense
Met meer dan 128 winkels en een webshop in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken is slaapspecialist Swiss Sense een vooraanstaande speler op de Europese markt voor slaapproducten. Met een uitgebreide collectie bedden, matrassen, beddengoed en accessoires voor de slaapkamer, wil het bedrijf iedereen een goede nachtrust bezorgen. De geschiedenis van het internationale familiebedrijf gaat meer dan honderd jaar terug. Overgrootvader Piet Diks startte in 1918 in het Brabantse Uden met de ontwikkeling van matrassen. In 2006 openden de deuren van de eerste Swiss Sense-winkel in Nederland.
Strategie en oplossing
Contentstrategie voor een succesvolle online launch
Elevate Digital heeft Swiss Sense geholpen bij het ontwikkelen van een contentframework voor het creëren van content bij productintroducties gericht op waardepropositie. Dit framework hebben we toegepast bij de introductie van de nieuwe boxspring Home 105.
Stap 1: Creatieve sessie & onderzoek | Value proposition van boxspring Home 105 ten opzichte van de andere producten uit de collectie van Swiss Sense en het aanbod op de markt
In een creatieve sessie met Swiss Sense kwamen zowel de waardepropositie als de positionering van boxspring Home 105 uitgebreid aan bod, waarbij doorvragen en echt tot de kern komen centraal staan. Op basis hiervan zijn de belangrijkste boodschap en features van de boxspring naar voren gekomen. Daarnaast is deze informatie verrijkt met een uitgebreide concurrentieanalyse en analyse van de customer journey. De benefits zijn via een consumentenonderzoek gevalideerd bij de doelgroep door Swiss Sense.
Deze creatieve sessie is de eerste stap en een onmisbaar onderdeel in het gehele traject bij een productintroductie. Uiteindelijk hebben we verschillende hypotheses opgesteld voor strategische richtingen en wat de vervolgstappen zijn om boxspring Home 105 succesvol online te introduceren.
Stap 2: Effectieve contentstrategie en creatie voor boxspring Home 105 aan de hand van de FBI-methode
Waardevolle inzichten vanuit verschillende sessies hebben we meegenomen in het vervolgtraject voor de contentcreatie van de communicatie rondom boxspring Home 105. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de belangrijkste kenmerken en voordelen om deze door te vertalen naar impact door middel van de FBI-methode. De FBI-methode is een essentieel onderdeel van effectieve contentcreatie.
De FBI-methode (Feature, Benefit, Impact) is een effectieve manier om content te creëren die aansluit bij de behoeften en wensen van de doelgroep. Deze methode helpt om de belangrijkste kenmerken van een product of dienst te identificeren (feature), om vervolgens te bepalen welke voordelen deze kenmerken opleveren voor de klant (benefit) en wat de impact daarvan is (impact).
Door deze methode te gebruiken, presenteer je als bedrijf je product of dienst op een overtuigende en duidelijke manier aan de klant. Je laat zien welke waarde jouw product of dienst toevoegt aan het leven van de klant, en wat de concrete voordelen zijn die ze kunnen verwachten. Dit is essentieel om potentiële klanten te overtuigen en hen te laten zien waarom jouw product of dienst de beste keuze is voor hen.
De FBI-methode is toegepast bij elke feature of USP van boxspring Home 105. Deze zijn vervolgens vertaald naar drie verschillende typen content, waarin de drie onderdelen van de FBI-methode—feature, benefit en impact—terugkomen.
Stap 3: Visuele contentcreatie
Visuele contentcreatie is een belangrijke stap in onze aanpak en moet versterkend werken op de copy in combinatie met de FBI-methode. Hierbij verkennen we strategische richtingen om de producten zo goed mogelijk in de spotlights te zetten om de belangrijkste USP’s over te brengen. Progressive disclosure is hierbij één van de meest effectieve methodes. Door informatie rondom boxspring Home 105 visueel te presenteren, versnellen we de informatieopname bij de doelgroep en zorgen we voor een snellere binding aan het product en merk. Het is een krachtige methode om productintroducties te ondersteunen en de voordelen van de producten visueel duidelijk te maken. Hierin hebben we ook een briefing voor de fotograaf opgesteld om de juiste features van de boxspring te highlighten.
Wist je dat onze collega Bart Koomen als model fungeerde in de fotografie voor boxspring Home 105?
Stap 4: PDP opzetten
De PDP (Product Detail Page) is een cruciale pagina voor e-commerce-websites, omdat het de pagina is waarop de klant de meeste informatie over het product vindt. Het is belangrijk dat de PDP de juiste informatie op de juiste manier presenteert om de klant zo goed en volledig mogelijk te informeren, en hen zo te overtuigen om tot aankoop over te gaan. Elevate Digital heeft een nieuwe productpagina ontwikkeld aan de hand van de richtlijnen vanuit Swiss Sense waarbij alle onderdelen in de contentcreatie optimaal naar voren komen, zowel in copy als in beeld.
Resultaat
- Social ads: Hogere conversieratio en lagere CPA’s.
- Social organisch: Productcontent van boxspring Home 105 presteert beter dan de gemiddelde productcontent op gebied van doorklikratio.
- De nieuwe PDP: Zorgt ervoor dat mensen dieper doorscrollen en langer op de pagina blijven.
- Boxspring Home 105 is één van de (vele) populaire boxsprings uit de collectie van Swiss Sense geworden.
- Swiss Sense blijft dit framework voor effectieve contentcreatie gebruiken als basis voor toekomstige productintroducties.
Is jouw bedrijf klaar om te groeien en de volgende fase in te gaan? Doe de test of neem contact met ons op voor een kennismaking.
Hoe kan Swiss Sense een succesvolle online productintroductie van boxspring Home 105 realiseren?
Mensen in staat stellen hun beste zelf te zijn door goed te slapen; dat is de missie van Swiss Sense. Met een ruim aanbod aan slaapproducten en een deskundig en persoonlijk advies wil de slaapspecialist een goede nachtrust mogelijk maken. Omdat goed slapen begint met een bed dat echt bij je past, stel je alle bedden bij Swiss Sense helemaal naar wens samen. De slaapspecialist heeft een uitstekende reputatie opgebouwd dankzij haar oog voor detail, kwaliteit en klantgerichte aanpak.
Als toonaangevende speler op de markt voor slaapproducten blijft Swiss Sense haar productaanbod voortdurend vernieuwen, om zo te voldoen aan de (actuele) wensen en behoeften van de consument. Niet alleen op het gebied van stijl, maar ook in slaapcomfort dankzij nieuwe technologieën en innovaties.
Swiss Sense vroeg Elevate Digital mee te denken bij de productintroductie van boxspring Home 105 en een contentframework op te zetten dat als basis kan dienen voor toekomstige productintroducties, met als concrete casus een succesvolle online introductie van de nieuwe boxspring Home 105.
Over Swiss Sense
Met meer dan 128 winkels en een webshop in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken is slaapspecialist Swiss Sense een vooraanstaande speler op de Europese markt voor slaapproducten. Met een uitgebreide collectie bedden, matrassen, beddengoed en accessoires voor de slaapkamer, wil het bedrijf iedereen een goede nachtrust bezorgen. De geschiedenis van het internationale familiebedrijf gaat meer dan honderd jaar terug. Overgrootvader Piet Diks startte in 1918 in het Brabantse Uden met de ontwikkeling van matrassen. In 2006 openden de deuren van de eerste Swiss Sense-winkel in Nederland.
Contentstrategie voor een succesvolle online launch
Elevate Digital heeft Swiss Sense geholpen bij het ontwikkelen van een contentframework voor het creëren van content bij productintroducties gericht op waardepropositie. Dit framework hebben we toegepast bij de introductie van de nieuwe boxspring Home 105.
Stap 1: Creatieve sessie & onderzoek | Value proposition van boxspring Home 105 ten opzichte van de andere producten uit de collectie van Swiss Sense en het aanbod op de markt
In een creatieve sessie met Swiss Sense kwamen zowel de waardepropositie als de positionering van boxspring Home 105 uitgebreid aan bod, waarbij doorvragen en echt tot de kern komen centraal staan. Op basis hiervan zijn de belangrijkste boodschap en features van de boxspring naar voren gekomen. Daarnaast is deze informatie verrijkt met een uitgebreide concurrentieanalyse en analyse van de customer journey. De benefits zijn via een consumentenonderzoek gevalideerd bij de doelgroep door Swiss Sense.
Deze creatieve sessie is de eerste stap en een onmisbaar onderdeel in het gehele traject bij een productintroductie. Uiteindelijk hebben we verschillende hypotheses opgesteld voor strategische richtingen en wat de vervolgstappen zijn om boxspring Home 105 succesvol online te introduceren.
Stap 2: Effectieve contentstrategie en creatie voor boxspring Home 105 aan de hand van de FBI-methode
Waardevolle inzichten vanuit verschillende sessies hebben we meegenomen in het vervolgtraject voor de contentcreatie van de communicatie rondom boxspring Home 105. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de belangrijkste kenmerken en voordelen om deze door te vertalen naar impact door middel van de FBI-methode. De FBI-methode is een essentieel onderdeel van effectieve contentcreatie.
De FBI-methode (Feature, Benefit, Impact) is een effectieve manier om content te creëren die aansluit bij de behoeften en wensen van de doelgroep. Deze methode helpt om de belangrijkste kenmerken van een product of dienst te identificeren (feature), om vervolgens te bepalen welke voordelen deze kenmerken opleveren voor de klant (benefit) en wat de impact daarvan is (impact).
Door deze methode te gebruiken, presenteer je als bedrijf je product of dienst op een overtuigende en duidelijke manier aan de klant. Je laat zien welke waarde jouw product of dienst toevoegt aan het leven van de klant, en wat de concrete voordelen zijn die ze kunnen verwachten. Dit is essentieel om potentiële klanten te overtuigen en hen te laten zien waarom jouw product of dienst de beste keuze is voor hen.
De FBI-methode is toegepast bij elke feature of USP van boxspring Home 105. Deze zijn vervolgens vertaald naar drie verschillende typen content, waarin de drie onderdelen van de FBI-methode—feature, benefit en impact—terugkomen.
Stap 3: Visuele contentcreatie
Visuele contentcreatie is een belangrijke stap in onze aanpak en moet versterkend werken op de copy in combinatie met de FBI-methode. Hierbij verkennen we strategische richtingen om de producten zo goed mogelijk in de spotlights te zetten om de belangrijkste USP’s over te brengen. Progressive disclosure is hierbij één van de meest effectieve methodes. Door informatie rondom boxspring Home 105 visueel te presenteren, versnellen we de informatieopname bij de doelgroep en zorgen we voor een snellere binding aan het product en merk. Het is een krachtige methode om productintroducties te ondersteunen en de voordelen van de producten visueel duidelijk te maken. Hierin hebben we ook een briefing voor de fotograaf opgesteld om de juiste features van de boxspring te highlighten.
Wist je dat onze collega Bart Koomen als model fungeerde in de fotografie voor boxspring Home 105?
Stap 4: PDP opzetten
De PDP (Product Detail Page) is een cruciale pagina voor e-commerce-websites, omdat het de pagina is waarop de klant de meeste informatie over het product vindt. Het is belangrijk dat de PDP de juiste informatie op de juiste manier presenteert om de klant zo goed en volledig mogelijk te informeren, en hen zo te overtuigen om tot aankoop over te gaan. Elevate Digital heeft een nieuwe productpagina ontwikkeld aan de hand van de richtlijnen vanuit Swiss Sense waarbij alle onderdelen in de contentcreatie optimaal naar voren komen, zowel in copy als in beeld.
- Social ads: Hogere conversieratio en lagere CPA’s.
- Social organisch: Productcontent van boxspring Home 105 presteert beter dan de gemiddelde productcontent op gebied van doorklikratio.
- De nieuwe PDP: Zorgt ervoor dat mensen dieper doorscrollen en langer op de pagina blijven.
- Boxspring Home 105 is één van de (vele) populaire boxsprings uit de collectie van Swiss Sense geworden.
- Swiss Sense blijft dit framework voor effectieve contentcreatie gebruiken als basis voor toekomstige productintroducties.