fbpx

8 tips om eenvoudig je bereik te vergroten met Spotify Advertising

Isabelle van Dijk | 5 min.

Spotify is het laatste decennium enorm gegroeid. Er vinden meer muziek- en podcast-streams plaats dan ooit. 51.3% gebruikte in 2020 digitale audio en volgens Emarketer zal dit gebruik blijven stijgen. In Nederland hebben 1,7 miljoen Spotify-gebruikers een gratis account. Dat er veel gestreamd wordt is wel duidelijk. Nederlandse gebruikers streamen gemiddeld 2,5 uur per dag en onder jongeren tussen de 15 en 25 jaar loopt dit zelfs op tot 6 uur muziek luisteren per dag. Na een testfase in 2020 lanceert Spotify een advertentieplatform dat nu voor heel Nederland beschikbaar is. Adverteerders kunnen voortaan nog beter targeten met real-time en genre-targeting. Maar wat is het advertentieplatform Ad Studio van Spotify en hoe werkt het? Wij leggen het je uit en geven tips.

Blog afbeelding

Spotify Advertising, wat is het?

Als merk zet je in een mum van tijd een audio- en videocampagne op en target je op interesse, geolocatie of het moment van de dag. Spotify zorgt ervoor dat net als bij andere sociale media kanalen je advertising breed kunt inzetten om je doelgroep te bereiken. Naast gerichte target-mogelijkheden kun je met Spotify Advertising, in tegenstelling tot andere kanalen, nu ook targeten op basis van real-time context of muziekgenres. Het doel? De doelgroep interesseren en informeren met jouw ads. Er is een groot verschil tussen advertising op dit platform en reguliere radiozenders. Millennials luisteren veel minder naar traditionele radiozenders, bij deze doelgroep is het toegevoegde bereik van een campagne wel 10 procent. Daarnaast heeft Spotify aanzienlijk minder contactmomenten nodig om impactvol te zijn. Mede dankzij Spotify streaming intelligences die een uniek inzicht geven in wat gebruikers doen op welk moment van de dag. Zo adverteer je op het juiste moment, op de juiste plek, bij relevant publiek. De coronacrisis heeft onder andere invloed op het veranderende stream-gedrag. Eerder zagen we dat veel gebruikers Spotify luisterden in de auto, maar nu is dit steeds meer op devices in huis. Houd nieuwe gewoontes van jouw doelgroep in de gaten en speel hierop in met de nieuwe formats en content van Spotify. Personalisatie is zeer belangrijk, zeker voor advertenties die in het ideale geval relevant zijn of matchen met de voorkeuren en behoeftes van de gebruiker.

Spotify maakt adverteren makkelijk voor iedereen

Binnen 24 uur een gemixte audio- of video-advertentie ready? Je regelt het razendsnel en gratis in Spotify Ad Studio. Audio advertising is in de laatste jaren weinig aan bod gekomen, dat kan komen omdat radio advertising erg duur was en weinig leads of sales opleverde. Spotify komt met deze nieuwe aanpak voor audio advertising die makkelijk in te zetten is in iedere marketing mix. Voorheen was het start bedrag 7.500 euro, maar nu kun je vanaf 250 euro en flexibele budgetten gebruik maken van Spotify ads.

Blog image

Kies uit verschillende formats voor audio, video of maak gebruik van beide. Audio zet je het beste in om meer bereik te realiseren en video schikt beter wanneer je meer traffic naar je website wilt genereren. Spotify ads zorgen voor een hoge emotionele engagement, meer dan andere online kanalen (+15% audio, +14% video). Video-advertenties worden alleen in beeld gebracht bij actieve gebruikers. Bijvoorbeeld wanneer de gebruiker een nieuwe lijst aanklikt. Als de gebruiker een video ad heeft gezien is de koopintentie in vergelijking tot andere platformen 18% hoger, blijkt uit onderzoek van Spotify en Nielsen Consumer Neuroscience. Kies tijdens de creatie de voice-over en laat eventueel instructies achter als er bijvoorbeeld een stilte moet vallen. Upload een image of kies er één uit de Spotify-library en vergeet vooral de call to action-button met juiste URL niet. Hoe je advertising eruit komt te zien op desktop en mobiel kun je al direct checken. Kies de frequentie als dagelijks, wekelijks of maandelijks en klik op ‘creëren’. Het team gaat aan de slag met jouw spot met 3D-geluid. Binnen 24 uur ontvang jij jouw advertising-spotje in het dashboard en kun je het reviewen. Daarna kun je zelf nog het één en ander tweaken, zoals het volume van de achtergrondmuziek. In het real-time rapport krijg je inzicht in de impressies en klikken.

Tips om Spotify Advertising in te zetten

Spotify Ad Studio is een self-service advertising-platform. Snelheid, flexibiliteit en controle is steeds belangrijker in de digitale wereld. Doe er dus je voordeel mee dat Spotify jouw campagne in elkaar zet. Wij sommen een aantal tips voor je op waarmee je optimaal gebruikmaakt van de voordelen van Spotify Advertising.

  • Een Spotify-account is nodig om te starten met Ad Studio. Maak een account aan met een algemeen mailadres, zodat je hele team kan inloggen en ads kan maken.
  • Op Spotify bevindt zich een grote doelgroep, maar wat ze luisteren, verschilt. Speel hierop in met de streaming intelligence-resultaten die Spotify biedt. Maak dus gebruik van real-time targeting, genre targeting of kies één van de andere 26 interessegebieden. Verkoop je bijvoorbeeld sportschoenen? Zorg er dan voor dat jouw advertising-campagne voorbij komt wanneer de gebruiker luistert naar workout-lijsten.
  • Doe A/B-testen met formats en creatieve teksten in de ads. Creativiteit blijkt een positief effect te hebben op de resultaten.
  • 49% van de Spotify-gebruikers luistert via headphones, waardoor er een persoonlijkere één-op-één-ervaring ontstaat. Ga dus vooral die connectie aan en gebruik Spotify-tools om relevante ads op het juiste moment aan te bieden. Doe dit op een impactvolle manier, terwijl je doelgroep actief luistert terwijl zij misschien wel bezig zijn met een andere activiteit.
  • Kleine tweaks aangepast? Sla ze op, zodat je dit bij een volgende advertising-campagne direct toepast.
  • Een evenement of artiest promoten? Maak gebruik van de fanbase van specifieke artiesten of evenementen met hetzelfde muziekgenre. Remember: controle en flexibiliteit staan voorop bij Spotify-ads, dus ook bij het kiezen en aanpassen van je doelgroep. Zo zorg je voor optimaal resultaat.
  • Rapporteer en gebruik real-time reporting. Je hebt 24 uur lang inzicht in de resultaten vanaf het moment dat de campagne start. Bekijk breakdowns in leeftijdsgroepen, het verschil tussen man en vrouw, desktop of mobiele gebruikers en genres om je ads te optimaliseren naar de doelgroep die het beste resultaat laat zien. Zo haal je het beste resultaat uit je campagnes.
  • Audio is een perfecte keuze om awareness te creëren en je bereik te vergroten, terwijl je video inzet voor meer traffic. Het beste resultaat behaal je wanneer je beide combineert. Tip: maak een audio- of video-spot niet langer dan 30 seconden. Op die manier komt je boodschap zo snel mogelijk over bij de user.
  • Aan de slag

    Wil jij direct aan de slag met Spotify Advertising? Leg de focus op de gebruiker. Zij zijn namelijk heel bewust aan het luisteren. Komt een nummer niet in de playlist van een gebruiker voor? Dan kijken ze vaak direct in hun app. Onderbreek je doelgroep niet in hun bezigheid, maar voorzie hen van relevante informatie met jouw advertentie en match content met het moment. Wil jij starten met Spotify Advertising en kun je hulp gebruiken bij de opzet, of wil jij graag sparren over een creatieve aanpak? Ons contentteam helpt je graag verder.

    Ja, ik wil hulp of sparren

    Verder lezen.

    26/01
    Hoe Shopify kan bijdragen aan jouw e-commerce growth rate
    Isabelle van Dijk | 4 min.
    Lees verder →
    08/02
    Elevate Digital Premier Partner Google 2022
    Isabelle van Dijk | 1 min.
    Lees verder →