fbpx

iOS 14 en Facebook-advertenties: de 5 to do’s

Myrthe de Goeij | 4 min.

In marketingland zoemde het al even rond: de privacy update van Apple’s iOS 14. En niet ten onrechte, want de update kent grote gevolgen voor jouw Facebook advertenties. Wij vertellen je alles wat je moet weten en doen, zodat jouw conversietracking in Facebook goed blijft gaan of je op zijn minst een goede workaround hebt.

Blog afbeelding

Hoe zit het precies?

iOS 14 is de dertiende grote update van Apple’s besturingssysteem iOS. Alle iPhones vanaf de iPhone 6 en hoger kunnen deze update doen. Je kunt je voorstellen dat dit een behoorlijk aantal apparaten zijn. iOS 14 heeft verschillende nieuwe privacy functies en dat heeft gevolgen, zeker voor Facebook.

Wat zijn die gevolgen dan?

Het zit zo: Apple verplicht app ontwikkelaars nu om toestemming te vragen voor het tracken van jouw activiteit op andere websites en apps, plus het delen van deze gegevens met derden. De verwachting is dat veel gebruikers hier geen toestemming voor geven en Facebook (en dus haar adverteerders) waardevolle informatie mislopen. Facebook is namelijk sterk afhankelijk van deze gebruikersinformatie voor adverteren en remarketing.

Personalisatie en optimalisatie wordt moeilijker

Wat betekent dit concreet? Doordat er minder gebruikersgegevens worden uitgewisseld, kun je als marketeer je advertenties minder goed personaliseren en optimaliseren dan voorheen. Ook zal remarketing minder effectief zijn omdat je minder precies kunt targetten. Bovendien kun je de resultaten minder goed meten. Dat is vervelend voor marketeers, voor de klanten voor wie zij adverteren en voor app ontwikkelaars die veel inkomsten halen uit advertenties.

De workarounds en aanpassingen die je kunt doen!

Maar gelukkig zijn er workarounds en aanpassingen die je kunt doen om de impact te minimaliseren. Uiteraard schiet Facebook adverteerders en marketeers te hulp om hun instellingen goed te zetten zodat zij de minste hinder ondervinden van de nieuwe privacy instellingen.

  • Verifieer je domein.
    Dit is heel belangrijk. De Facebook-pixel was eerst verbonden aan een Facebook advertentie-account, maar nu wordt de pixel gekoppeld aan een geverifieerd domein. Zorg er daarom voor dat je je domein verifieert. Dit is vooral belangrijk wanneer een domein meerdere pixels bevat van verschillende bedrijven of persoonlijke advertentieaccounts.
  • Heroverweeg je strategie op basis van 8 conversie gebeurtenissen.
    Voorheen kon je een oneindig aantal conversie gebeurtenissen per domein tracken, dat is nu teruggebracht naar 8 gebeurtenissen. Het is dus belangrijk om een prioriteitenlijstje te maken van je belangrijkste conversie gebeurtenissen. Richt vervolgens je campagnes in rondom deze 8 gebeurtenissen. Daarvoor moet je je strategie wellicht wat herzien, maar daar is dus nu een uitgelezen kans voor.
  • Alleen de belangrijkste gebeurtenis zie je terug
    Houd er ook rekening mee dat wanneer een klant verschillende conversiegebeurtenissen triggert. Alleen de belangrijkste gebeurtenis terug te zien is in je data. Iets om rekening mee te houden bij het uitlezen van resultaten en het maken van rapportages.
  • Krijg inzicht in de gevolgen
    Daarnaast is het slim om te onderzoeken hoe groot de impact van de privacyregels specifiek voor jouw advertenties zijn. Gebruik daarvoor de ‘Breakdown reports’. Hier kun je resultaten van iOS apparaten afzetten tegen de resultaten van andere apparaten/besturingssystemen.
  • Richt je op het verkrijgen van e-mailadressen
    Een nieuwe mogelijke strategie kan bijvoorbeeld zijn: richt je advertentie inspanningen op het verkrijgen van e-mailadressen, zodat je minder hoeft af te gaan op pixel optimalisatie voor retargeting. Je kan hier heel goed Lead generatie of Conversie advertenties voor gebruiken.

Kortom, reden tot paniek? Nee hoor.

Maar wat oplettendheid de komende tijd is geen slecht plan. Houd je data goed in de gaten om de impact te monitoren. Bedenk dat dit alleen om iOS14 gebruikers gaat en dat we nog niet weten hoeveel mensen kiezen voor een opt-out wanneer hun om toestemming gevraagd wordt hun gegevens te laten delen. Het is een goed moment om je strategieën opnieuw onder de loep te nemen. En bedenk ook, je zal gewoon leads en sales genereren met jouw advertenties, alleen zul je niet alles kunnen terugzien in je Ads Manager reports. Dus geen reden tot paniek.

Verder lezen.

24/03
De grens over met restaurant-reserveringstool Formitable
Myrthe de Goeij | 1 min.
Lees verder →
02/04
Maak een succes van jouw channel met YouTube SEO
Kelly Schäfer | 4 min.
Lees verder →