fbpx

Elevate Digital x Emerce Live | De insights

Isabelle van Dijk | 2 min.

Yes, het Emerce live event 2022 heeft weer plaatsgevonden. Deze dagen vonden er meerdere talks en rond de tafel gesprekken plaats binnen de marketing branche. Het geheim van een succesvolle e-commerce strategie, je merk internationaal op de markt zetten met Shopify webshops en meer lees je in deze blog. Wij waren ook aanwezig en delen graag de belangrijkste learnings en trends met je.

Blog afbeelding

E-commerce Live 2022. Beurs van Berlage. Foto: Peter Boer

Let’s talk about evolution

De online shopping evolutie en het opzetten van een product en deze internationaal op de markt zetten dit is waar de talk van GoSpooky over ging. Zij lichten de evolutie van online shopping uit. Stoov viel op door een sterke strategie om internationaal te groeien en Netprofiler gaf handvaten voor een succesvolle e-commerce strategie. De talks leidde tot verrassende inzichten.

Internationale groei met Stoov

Stoov werkt vanuit de strategie: klein starten, snel leren en groot denken. Zij legden de focus op een kleine groep mensen en combineerde klassieke media met live analytics. Dit was een gok, maar door groot te denken pakte deze aanpak met het inzetten van klassieke media in combinatie met live analytics uit als een lucky shot. Zo breidde Stoov uit in Duitsland door reclame te maken op RTL na Expeditie Robinson. Stoov zette Shopify in als webshop en met hun gekozen strategie zorgden zij voor internationale groei. De belangrijkste learnings uit deze talk volgens onze consultants zijn:

  • Keuzes, focus op een bepaalde markt en zorg ervoor dat je niet te veel mensen in één keer wilt aanspreken.
  • Proberen en leren, zonder je focus uit het oog te verliezen.
  • Play the long game: begin met een goede online brand focus, hierna kun je een balans vinden tussen online en offline branding.
  • Bouw aan een merk dat niet inwisselbaar is op marketplaces. Own de customer. Het nadeel van aanwezig zijn op marketplaces is dat je geen controle hebt over de data.
  • Lokaliseer je winkels in Shopify! Voor elk markt een aparte store op zetten.
  • Maak je klantenservice native: voor Stoov betekende dit een Duits sprekende klantenservice. Dit verbetert de conversies.
  • Test in verschillende landen en ga niet zomaar uit van één strategie.
  • Dé online shopping evolutie met GoSpooky

    De spreker nam je mee in de ontwikkelen op het gebied van online shoppen. Hij liet je verrassen door niet alleen de focus te leggen op de realiteit, maar ook op Social Commerce in fictieve werelden, zoals Fortnite of Roblox. Dit geeft een inzicht in het toekomstbeeld binnen het online vakgebied en kan een nieuwe uitdaging zijn voor fashion brands. Zo kunnen zij de uitdaging aangaan om binnen platformen in online werelden aanwezig te zijn, waar direct aankopen kunnen worden gedaan. Social commerce is namelijk de innovatie trend binnen e-commerce op het gebied van social media. Ga aan de slag met de volgende drie stappen:

    1. Investeer in creators: bind gezichten aan je merk, zo maak je het ontdekken en herkenningsproces met jouw producten menselijker.
    2. Waar de aandacht zit, daar ben jij: verander je e-commerce strategie aan de hand van waar de doelgroep zich bevindt.
    3. Experimenteer met nieuwe mogelijkheden: Live, Short-Form Social, E-commerce integraties. Experimenteer en leer, wees vooral niet bang.

    De meest opvallende veranderingen op het gebied van social media

    Ook op het gebied van social media spelen er trends en veranderingen, waaronder:

  • Chronologisch tijdlijnen verdwijnen. Niets wordt meer chronologisch ingestoken, alles is gedreven op algoritmes.
  • Producten ontdek je via algoritmes en koop je op deze manier. #TikTok made me buy it.
  • Diversiteit: de rol van authentieke content is cruciaal, dezelfde content op meerdere platformen werkt niet meer.
  • Messy middle is de nieuwe customer journey op social media. Messy middle staat voor de periode van het eerste gevoel dat iemand krijgt wanneer ze jouw merk zien tot en met het moment van aankoop.
  • Bouwen & vertrouwen met Netprofiler

    Dyon en Frans van Netprofiler vertelden meer over het geheim van een succesvolle online e-commerce strategie. Aan de hand van zes drivers werden er handvatten gegeven over hoe je voor structurele groei zorgt in een volwassen markt met een strategie gericht op performance en creativiteit. De zes drivers zijn persona, acquisitie, conversie, gemiddelde orderwaarde, retentie en vitaliteit. ze bouwen aan een goede online e-commerce strategie door het volgende stappenplan te volgen:

  • Businesscase: breng de huidige situatie in kaart
  • Breng de klantbehoeften in kaart
  • Bepaal de strategie
  • Test de juiste kanalen
  • Maak gebruik van relevante data
  • Betrek marketplaces in je strategie
  • Maak een schaalbare aanpak voor meerdere vestigingen
  • Veel mensen denken dat als je het budget verhoogd je meer website bezoekers krijgt, en daarmee meer online groei realiseert. Netprofiler bracht met hun presentatie in kaart dat dit niet is hoe het werkt, maar dat het te maken heeft met alle zes de drivers. Zo gaven ze als voorbeeld dat als ze 200k extra bezoekers wilden genereren (stijging van 40%), de CPC stijgt met 40%, de ROAS verslechterd en de winst beperkt stijgt met 10%. Stel je wilt 90% meer bezoekers, stijgt de CPC met 90%, verslechterd de ROAS verder en de winst neemt af door stijgende kosten. In het laatste voorbeeld laten ze zien wat er gebeurd als het aantal bezoekers met 20% stijgt. Dan stijgt de CPC, de algemene orderwaarde, de retentie en de vitaliteit met 20%, waardoor de winst verdrievoudigd. Bij een goede strategie zijn dus alle drivers goed ingericht.

    10 x learnings en tips van onze Elevate Digital consultants

    1. Menselijke behoeftes zijn bemoedigend als we kijken naar trends en ontwikkelingen.
    2. De trend om minder te consumeren. 85% van de mensen in de VS en China is bereid zijn aanpak te veranderen wegens Klimaatverandering.
    3. Men hecht veel waarde aan welzijn en gezonder leven. Corona is een katalysator geweest voor de persoonlijke groei en welzijn.
    4. Tijd is waardevol. De consument verwacht dat we daar doordacht mee omgaan.
    5. Vraag jezelf af: wat kun je bijdragen aan het leven van je doelgroep? Meer dan een verzameling van producten? Communiceer hier met een duidelijk verhaal over.
    6. Begin vanuit game playing, rol door naar evolving en misschien word je wel game changing en ga je de markt wel veranderen.’’
    7. Experimenteer met diverse strategieën, voornamelijk op internationale markten.
    8. Gebruik externe data om campagnes slimmer te maken en beter te laten performen.
    9. Testen, testen, testen blijft een must om jouw campagnes te verbeteren en te groeien..
    10. Maak gebruik van drivers en verbeter conversie, verhoog de retentie en de vitaliteit.

    Aan de slag

    Wil jij aan de slag met een van bovenstaande onderwerpen en weet je niet goed hoe je kunt beginnen of wil je met ons in gesprek? Schroom niet om contact met ons op te nemen. It is up to you.

    Ja, ik wil graag hulp of sparren!

    Verder lezen.

    15/07
    Persbericht: Eerste editie van het Elevate Open-golftoernooi bij The Dutch
    Tamer Saglambilek | 2 min.
    Lees verder →
    07/12
    Zeer geslaagde zesde editie van de Dutch Search Awards
    Tamer Saglambilek | 2 min.
    Lees verder →