Genereer meer verkeer met Organische Google Shopping

Kelly Schäfer | 3 min.

Bedrijven in heel Europa kunnen vanaf oktober 2020 gratis verkeer genereren vanuit Shopping! Gratis? Dat klopt. Bedrijven die een productfeed aan het Merchant Centre hebben gekoppeld en hiervoor betalen, maken kans om ook in de ‘free listings’ van Google vertoond te worden. In deze blog hebben we het over deze nieuwe ontwikkeling en vertellen we hoe je hiermee aan de slag kunt gaan. Een tipje van de sluier: je hoeft er bijna niets voor te doen…

Blog afbeelding

Allereerst: wat is Organische Shopping?

Google Shopping bestaat al een tijd, maar niet voor onbetaalde product vermeldingen. En dat is precies wat de free listings van Organische Shopping inhouden. Met deze nieuwe feature kunnen jouw producten vertoond worden in het shopping tabblad, zonder dat je daarvoor betaald. Klinkt goed toch?

Hieronder zie je hoe het Shopping tabblad binnen Google er momenteel uitziet. Met bovenaan de advertenties zoals we deze kennen, en in het onderste blok de gratis vertoningen. Een extra kans voor jou als e-commerce retailer om producten en de man te brengen en hierdoor meer verkeer naar je webshop te genereren.

Blog image

Organische Shopping inzetten - Aan de slag!

Wanneer je al adverteert in Shopping is de stap naar organische zichtbaarheid binnen Shopping zo gezet. Het belangrijkste om van start te gaan heb je namelijk al: een productfeed in het Google Merchant Centre. Nu is het slechts een kwestie van deze product feed optimaliseren.

Het optimaliseren van je Google Shopping Listings is vergelijkbaar met de SEO inspanningen die je wellicht al doet op je website. Dus heb je al wat SEO ervaring? Dan heb je een stapje voor! Maar wat is er nu voor nodig om in de Free Listings vertoond te worden? Daar zijn een aantal best practices voor die we graag met je doornemen! Hierin staat 1 ding als een paal boven water: product verrijking is key.

Optimalisatie 1 - De producttitel.

Kies een relevant zoekwoord en plaats deze zo ver mogelijk vooraan de producttitel. Deze producttitel is analoog aan een website pagina titel. Is het merk, geslacht of grootte belangrijk voor jouw product? Neem deze dan ook op in je producttitel.

Optimalisatie 2 - De productomschrijving.

Zorg ervoor dat het gekozen keyword ook weer terugkomt in de eerste zin van je productomschrijving. Maak de productomschrijving beknopt, zorg dat dit een weerspiegeling is van je product, maar het belangrijkst: zorg dat het de lezer aanspreekt en aanspoort voor jouw product te kiezen. Serveer hen binnen één oogopslag de belangrijkste productinformatie.

Optimalisatie 3 - De productattributen.

Voeg zoveel mogelijk productattributen (productspecificaties) toe aan je product. Sommige zoekers gebruiken deze specificaties in hun zoekopdrachten, waardoor je op meer zoekwoorden vertoond wordt aan je doelgroep. Daarnaast wil je ook zichtbaar blijven wanneer een consument zijn zoekopdracht gaat specificeren met filters die ook op jouw product van toepassing zijn.

Optimalisatie 4 - De product afbeelding.

De productafbeelding is belangrijker dan ooit. Afbeeldingen van het product zijn namelijk van doorslaggevende factor voor het aankoopproces van de bezoeker. Zorg er daarom voor dat deze van goede kwaliteit is en er professioneel uitziet. Ook Google zelf hecht veel waarde aan een goed geoptimaliseerde product afbeelding en toont deze producten eerder aan de consument dan producten met een slechte afbeelding.

Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit.

In de tijd waarin COVID-19 ons in haar greep houdt, is het belangrijker dan ooit om online goed zichtbaar te zijn voor jouw doelgroep. De winkels zijn (veelal) gesloten, en men is genoodzaakt online te shoppen. Om deze reden dien je als retailer in te spelen op deze grote kans. Dus zorgt dat je zichtbaar bent op dit extra kanaal dat wordt geboden, met als uiteindelijk doel: meer conversies realiseren.

In onze whitepaper gaan we dieper in op het onderwerp organische shopping. Hier vertellen we onder andere meer over de verschillende rankings factoren, waardoor de kans dat je nóg beter zichtbaar bent in de free listings groter wordt. Download hem direct en leer er alles over!

Verder lezen.

18/02
iOS14 en Facebook advertenties: de 5 to do’s
Myrthe de Goeij | 4 min.
Lees verder →
24/03
De grens over met restaurant-reserveringstool Formitable
Myrthe de Goeij | 1 min.
Lees verder →
Tamer
Benieuwd hoe wij jouw merk kunnen laten groeien?
Neem contact op