Onmisbare marketingtools en trends 2022
Binnen e-commerce en de marketingbranche ontstaan er jaarlijks nieuwe trends. Deze trends en tools groeien vaak uit tot een belangrijk deel van strategieën om jouw e-commerce rate te verhogen. Wij besparen je het uitzoekwerk en beschrijven marketingtools en trends die je volgens ons echt niet mag missen dit jaar.
Maatschappelijk verantwoord & personalisatie
Het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen blijft toenemen, als bedrijf ontkom je er in 2022 niet meer aan. Tijd voor een duurzame aanpak. Flexibiliteit in bezorgopties is een must. Evenals een groene bezorging en duurzame verpakkingen om CO2-uitstoot te verminderen.
Personalisatie staat ook hoog in het vaandel: gepersonaliseerde content, gepersonaliseerde aanbiedingen, gepersonaliseerde verpakkingen. Een trend die is gegroeid tijdens de lockdowns.
Social commerce & omnichannel
Om jouw e-commerce cijfers te optimaliseren kun je omnichannel beter niet uit de weg gaan. Het klantproces van inspiratie tot aankoop wordt verkort en het aantal conversies verhoogd. Dat klinkt voor ieder bedrijf toch als muziek in de oren? Daarnaast wordt de klantloyaliteit vergroot. Instagram houdt zich bezig met affiliate marketing voor influencers. Zo kunnen merken via deze tooling gemakkelijk met influencers samenwerken. Een trend om in de gaten te houden en op in te spelen.
Met de groeiende trend van omnichannel komt influencer marketing ook meer in het licht. Volgens onderzoek van Nielsen’s Consumer Index (2020) levert een goede influencer marketing strategie een 11 x betere ROI op ten opzichte van traditionele media. Authentieke influencers hebben namelijk een band met hun volgers en luisteren goed naar hun wensen. Influencers zorgen voor een groter bereik, naamsbekendheid en focussen op een gerichte doelgroep. Korte video’s en de inzet van micro- of zelfs nano-influencers zijn hierin stijgende trends. Gebruik tooling platforms zoals LinkPizza, Stellar, upfluence om de juiste influencers te vinden voor jouw merk.
Audiotrend & adverteren
Streamen is de normaalste zaak van de wereld, we luisteren maar al te graag naar muziek en podcasts. Spotify is het laatste decennium enorm gegroeid. Emarketer geeft aan een stijgende lijn te zien in het gebruik. In 2020 luisterde 51.3% naar digitale audio. 1.7 miljoen van de Nederlanders hebben een gratis Spotify account. Spotify lanceert een advertentieplatform waarbij real-time en genre-targeting mogelijk wordt. Vanaf 250 euro kun je al een advertentie laten maken binnen 24 uur in Spotify Ad Studio. Slechts 19.1% van de B2C-marketeers gebruikt podcasts of andere audiovisuele inhoud en tools in hun marketing. 37,4% ziet het als één van hun meest effectieve marketingstrategieën die inspeelt op de audio trend. Tijd om te starten met een strategie voor deze audiotrend zeggen wij.
Samenwerkings alert: Shopify en Spotify
Shopify is sinds 2006 uitgegroeid tot één van de grootste e-commerce tools. Met het Shopify platform zet ieder merk gemakkelijk een webshop op zonder technische kennis. Alle voordelen lees je in de blog “Hoe Shopify kan bijdragen aan jouw e-commerce growth-rate.” De trend die je in de gaten wil houden is de samenwerking tussen Shopify en Spotify. Deze twee populaire platformen slaan de handen ineen. Met deze samenwerking wil Spotify het platform uitbreiden tot meer dan alleen een plek om muziek te luisteren. Tickets voor concerten of merchandise kan je in de toekomst ook kopen als jouw favoriete persoon een artist-profiel en Shopify-winkel heeft.
Let's make a start
Tijd om jouw strategie onder handen te nemen en in te spelen op deze trends. Weet je niet goed hoe je kunt beginnen of wil je met ons sparren over deze toolings en trends? Schroom niet om contact met ons op te nemen. It is up to you.