fbpx

12 juli 2024 - Elevate Padeltoernooi     |     Meld je hier aan

E-mailmarketing | A/B-testen per customer journey-fase

Isabelle van Dijk | 2 minuten

Gedragsbeïnvloeding en e-mailmarketing zijn nauw met elkaar verbonden en vormen een krachtige combinatie om de customer journey te verbeteren. De customer journey staat voor de reis die een klant aflegt vanaf het eerste contactmoment met een bedrijf tot aan de aankoop en daarna.

E-mailmarketing wordt ingezet om op verschillende momenten in de customer journey het gedrag van klanten positief te beïnvloeden. Bijvoorbeeld door het versturen van gepersonaliseerde en relevante content die inspeelt op de behoeften van de klant. Hierbij komt dynamische content en het segmenteren van doelgroepen in de ESP (Email Service Provider) ook aan bod. Dit helpt de klant om een betere beslissing te nemen en de kans te vergroten om te converteren. Wat het beste werkt voor jouw klanten? Daar kom je achter door in de verschillende fases van de customer journey A/B-tests uit te voeren. Maar eerst leggen we uit welke principes van gedragsbeïnvloeding van Cialdini aan bod komen en hoe je deze als hypotheses inzet voor jouw A/B-tests.

Blog afbeelding

Gedragsbeïnvloeding met e-mailmarketing

Het gebruik van sociale bewijskracht is een welbekend en effectief onderdeel van gedragsbeïnvloeding. Dit betekent dat je als bedrijf laat zien hoe andere klanten positieve ervaringen hebben gehad met jouw producten of diensten. Dit doe je door reviews en beoordelingen te delen of het aantal verkochte producten te tonen zoals bestsellers. Daarnaast kun je ook inspelen op een ander principe van Cialdini, namelijk schaarste. Denk hierbij aan de angst van de consument om iets mis te lopen, maar ook mails met flash sale-aankondigingen, gratis verzending of limited editions. De principes van Cialdini zijn niet meer weg te denken als we spreken over gedragsbeïnvloeding. Voorbeelden van het principe wederkerigheid zijn:

Korting, een goodie of een tester geven bij het inschrijven voor de nieuwsbrief. Wie wil er nu geen korting op zijn of haar eerste bestelling of een gratis miniversie van je product ontvangen?

Blog image

Het bieden van waardevolle content via een email, zoals een e-book. Weet jij de interesse te wekken, dan zul je zien dat ze ook terugkeren voor betaalde producten.

Blog image

Een klant is niet al na één nieuwsbriefinschrijving een loyale klant. Zorg in het proces met jouw e-mailmarketing strategie dat het een loyale klant wordt door dynamische en persoonlijke content aan te bieden die je verzamelt door middel van first-party data, bijvoorbeeld uit het klikgedrag. Het principe dat draait om sympathie is hierin van belang. Spreek de taal van jouw klanten, deel stijlvolle mails met bijvoorbeeld how-to’s en laat daarnaast ook zien dat jouw merk autoritair is. Dit doe je door gewonnen nominaties te tonen of te laten zien dat je merk is aangesloten bij een webshop-keurmerk.

Gedragsbeïnvloeding en A/B testen

Binnen e-mailmarketing is het mogelijk om hypotheses en zaken met betrekking tot gedragsbeïnvloeding te analyseren en te optimaliseren door middel van A/B-testing. Op welke manier je dit doet, is afhankelijk van de fase van de customer journey. De winnaar van zo’n A/B-test laat zien wat het gedrag van jouw klanten is of op welke manier nieuwsbrieflezers worden beïnvloed. Zo creëer je een eenheid, tevens het laatste principe van Cialdini. Een combinatie van een aantal principes werkt meestal het beste, maar daar komen we pas echt achter door de testresultaten te analyseren. Hoe je jouw mails optimaliseert, leggen we uit aan de hand van diverse A/B-tests per fase in de customer journey.

A/B-testen per customer journey-fase

A/B-testing pas je niet tegelijk toe op alle onderdelen van een email. Daarom is het van belang dat je ook voor A/B-testen een juiste strategie hanteert. Daarbij moet je ook rekening houden met de fases die je consument doorloopt en met welke KPI je wilt optimaliseren.

A/B-testen in de See-fase

In de See-fase van de consument weet je vaak nog niet exact wat de lezer aanspreekt. Daarom test je op zaken in de onderwerpregel, zoals:

  • Personalisatie in de onderwerpregel
  • Het gebruik van emoticons
  • Vragen of mededelingen
  • De verzendtijd
  • De verzenddag
  • De afzendernaam
  • De frequentie
  • A/B-testen in de Think-fase

    In de Think-fase is juist de inhoud en dus de content van belang. Daarom test je in deze fase op de inhoud, zoals:

  • De headerafbeelding
  • Dynamische contentblokken
  • De footer
  • Tekstinhoud met lengtes en personalisaties
  • Het aantal contentblokken en dus de lengte van de mail
  • Sfeerbeelden of productbeelden
  • GIF’s of statische beelden
  • A/B-testen in de Do-fase

    In de Do-fase richten we ons op de KPI-conversie. Hiermee test je op zaken die verband hebben met conversie, zoals:

  • De buttonkleur
  • De buttontekst
  • Prijzen bij producten
  • Styling van tekstlinks (dikgedrukt of schuingedrukt)
  • Segmentatie en persoonlijke content in blokken
  • Wil je weten hoe je nu daadwerkelijk een goede A/B-test opzet en welke resultaten essentieel zijn om te analyseren? Lees dan de blog: De belangrijkste KPI’s voor jouw e-mailmarketing strategie

    Sparren over e-mailmarketing & automations? Neem gerust contact op!

    Blog image
    Isabelle van Dijk
    E-mail Marketeer

    Verder lezen.

    28/04
    De belangrijkste KPI’s voor jouw email marketing strategie
    Isabelle van Dijk | 2 minuten
    Lees verder →
    28/04
    Til jouw email marketing naar een hoger niveau; dé effectieve strategie voor A/B-testing
    Isabelle van Dijk | 2 minuten
    Lees verder →