De belangrijkste KPI’s voor jouw email marketing strategie
Om efficiënt aan de slag te gaan met email marketing is het van belang om de juiste doelen te stellen. Zo bepaal je welke prestaties je behaalt en/of kunt optimaliseren. In deze blog lees je alles over de Key Performance Indicators waar je op moet letten bij email marketing zijn bij de ESP (Email Service Provider):
Open rate: het percentage ontvangers dat jouw email heeft geopend
Click-through rate: het percentage ontvangers dat op een link in jouw email heeft geklikt
Conversieratio: het percentage ontvangers dat de gewenste actie heeft uitgevoerd, zoals het kopen van een product of het invullen van een formulier
KPI'S Email marketing
De Key Performance Indicators waar je op moet letten bij email marketing zijn bij de ESP (Email Service Provider):
De ROI bereken je door de kosten die je besteedt aan email marketing, af te halen van de omzet. Wanneer je email marketing optimaal inzet, zul je zien dat de ROI hoger is dan bij andere marketingkanalen.
Het bieden van waardevolle content via een email, zoals een e-book. Weet jij de interesse te wekken, dan zul je zien dat ze ook terugkeren voor betaalde producten.
Wat zijn UTM-parameters?
UTM-parameters zijn links die jij opzet en met Google Analytics analyseert. Parameters stel je op via bijvoorbeeld een URL-builder. Op de afbeelding zie je een voorbeeld van hoe je zo’n link opbouwt.
Relevante resultaten
Voer jij A/B-tests uit om jouw KPI’s te behalen of om hogere resultaten te bereiken? Let dan op dat je resultaten significant zijn.
Om de resultaten te analyseren en te blijven optimaliseren, werken wij vanuit Elevate Digital met het PIE-model. Het PIE-model biedt handvaten voor jouw A/B-teststrategie om je Key Performance Indicators tot hogere resultaten te leiden.
Benieuwd naar hoe dit precies werkt? Lees het in de blog: A/B-testing per customer journey-fase