Waarom je juist nú online marketing wilt inzetten
Corona houdt ons nog even in haar greep. Een uitdaging voor ondernemers en marketeers. Winkels en showrooms dicht, evenementen gecanceld en klussen uitgesteld. Breek je nu je hoofd over wat jij met je bedrijf het beste kunt doen? Samen halen we het meeste uit deze situatie, want er zijn – ondanks alles – ook kansen op het gebied van online marketing. Dit zijn onze tips voor je online business in tijden van corona.
Advertentiekosten dalen.
Cijfers uit China tonen aan dat het gebruik van online media daar de afgelopen maanden met 20% is gestegen en eenzelfde ontwikkeling zien we bij ons. Het is tijd om je budget te verschuiven naar online. Door de toename van het social mediagebruik is er meer ruimte voor advertenties. Daarnaast zijn er ook veel bedrijven tijdelijk gestopt met adverteren. Het varieert natuurlijk per branche, maar het gevolg is dat we over het algemeen de klikprijzen zien dalen. Misschien is dit dus wel hét moment om te overwegen op die – altijd dure – bredere zoektermen te adverteren.
Je bereik is verdriedubbeld – ga er goed mee om.
Miljoenen mensen zitten wereldwijd in lockdown. Daarom is je online bereik drie keer zo groot, of misschien wel nog groter. Maar gebruik dit ethisch en stijlvol. Natuurlijk: online verkopen stimuleren is misschien je core business, maar kijk ook hoe je je steentje kunt bijdragen. Je zet alleen maar kwaad bloed wanneer mensen denken dat je een slaatje probeert te slaan uit deze crisis. Doe iets goeds en draag iets bij zonder commercieel belang. Of bedenk hoe jouw content en campagnes het leven voor iedereen makkelijker en leuker kunnen maken.
Speel in op de huidige klantbehoeften.
De vraag van de consument verschuift. We hebben nu eenmaal behoefte aan andere diensten en producten dan twee maanden geleden. Daar wil je als bedrijf natuurlijk op inspelen. Voor het ene bedrijf is dat makkelijker dan voor het andere. Een mooi voorbeeld vormt de horeca. Zij hebben de switch gemaakt naar thuisbezorgen en afhaalmaaltijden. Het vereist een dosis creativiteit en flexibiliteit, maar het kan tot mooie, innovatieve ideeën leiden. Verplaats je in jouw klanten, bedenk waar zij nu op zitten te wachten en onderzoek hoe jij in die behoefte kunt voorzien.
Focus op behoud van klanten.
Uit onderzoek blijkt dat consumenten in onzekere tijden minder geneigd zijn om ‘nieuwe keuzes’ te maken. Zo zullen zij minder snel een nieuw abonnement afsluiten bijvoorbeeld. In deze tijden is het dus vooral belangrijk om je te richten op het behoud van je huidige klanten. Richt je pijlen iets minder op het stimuleren van aankopen. Verplaats je aandacht liever naar de ‘care’-fase: focus je op je huidige klanten. Maar vergeet ook de ‘see’-fase niet. Mensen zijn op zoek naar inspiratie; hier kun je op inspelen bij mensen die aan het oriënteren zijn.
Online content is 10x meer waardevol.
Social mediagebruik gaat door het dak. Het is dé manier om contact te houden met de buitenwereld. Onze dagelijkse schermtijd gaat in rap tempo omhoog. Voor jouw business betekent het dat je kunt rekenen op meer bereik wanneer jij met jouw bedrijf goed aanwezig bent op de social kanalen. Mensen staan te springen om content die inspireert, informeert en betrekt. Maak waardevolle content waarin je kennis en ervaring deelt. Pas op voor teveel informatie, te weinig inhoud en houd je tone-of-voice positief.
Verplaats je business meer naar online.
Heb jij een business die (nog) niet sterk online aanwezig is? Dit is een moment om daarover na te denken en meteen mee aan de slag te gaan. Heb jij een fysieke winkel, maar kunnen klanten nog niet online terecht? Met een fysieke winkel én online verkoopmogelijkheden sta je sterker, dat laat deze tijd zien. Denk eens na over jouw online mogelijkheden: laat deze opzetten of breid deze uit. Zorg dat je online aanwezig bent voor klanten die jou wel willen bereiken nu jouw fysieke zaak misschien gesloten is.
Zet jouw evenement om in een digitale variant.
Had jij een evenement op de planning, maar heb je die moeten annuleren? Bekijk de mogelijkheden om je evenement om te bouwen naar een online event. Het zal niet helemaal overeenkomen, maar een online alternatief aanbieden is beter dan niets. Ga eens aan de slag met een webinar bijvoorbeeld. Je kunt hier zelfs waardevolle informatie uithalen: door verschillende onderwerpen in aparte sessies aan te bieden kun je ontdekken waar de meeste behoefte aan is. Dat is prettige input voor follow-up-campagnes en nieuwe events.
Gebruik deze tijd om je messen te slijpen.
Zorg dat je klaar bent voor de markt wanneer deze weer helemaal opent. Je hebt nu tijd om te bezinnen, te herstructureren en op te ruimen. Je kunt klussen oppakken die vaak blijven liggen. Je hebt waarschijnlijk de ruimte om nieuwe plannen te maken: wat betreft je doelen, je strategie en je marketing. Haal de bezem eens door je bedrijf, letterlijk en figuurlijk. Tijd voor de voorjaarsschoonmaak.
Kunnen wij jou ondersteunen?
Kunnen we jou helpen met je online aanwezigheid? Wil je weten wat voor campagnes jij nu het beste op kunt zetten en welke content geschikt is voor de huidige tijd? Of kun je wat creatieve ideeën gebruiken? Neem contact met ons op en we plannen samen een Hangout-sessie.